Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo energetyczne
Specjalność Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,29zaliczenie
projektyP5 15 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania obliczeniow z zakresu bezpieczeństwa energetycznego i gospodarki paliwoweji15
15
projekty
T-P-1Wykonanie projektu z zakresu bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy15
15
wykłady
T-W-1Pojęcie bezpieczeństwa energetycznego.1
T-W-2Bezpieczeństwo energetyczne odbiocy.1
T-W-3Źródła energii i ich zasoby.2
T-W-4Charakterystyka systemu energetycznego.1
T-W-5KLasyfikacja elektrowni i ich charakterystyka.2
T-W-6Aspekty bezpieczeństwa związane ze stosowaniem paliw rozszczepialnych.1
T-W-7Zasady bezpiecznego postępowania z wypalownym paliwem jądrowym1
T-W-8Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła.1
T-W-9Kogeneracja.1
T-W-10Magazynowanie energii.1
T-W-11Nowe technologie energetyczne.1
T-W-12Wodór jako paliwo perspektywiczne w energetyce rozproszonej.1
T-W-13Ochrona środowiska w energetyce.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie zadań obliczeniowych15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć10
25
projekty
A-P-1Przygotowanie prezentacji7
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-3Opracowanie redakcyjne projektu4
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia7
A-W-3Czytanie wskazanej literatury3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-05_W14
Student powinien być w stanie wymienić zagrożenia dla prawidłowej pracy systemu energetycznego i wymienić podstawowe skutki ich wystapienia
IB_1A_W14C-1T-W-1M-1S-1
IB_1A_D2-05_W27
Student powinien znać podstawowe zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i odpadami promieniotwórczymi
IB_1A_W27C-1T-W-6M-1S-1
IB_1A_D2-05_W34
Student powinien być w stanie zaproponowac odpowiednie technologie energetyczne w zakresie inżynierii bezpieczenstwa
IB_1A_W34C-1T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-05_U01
Student powinien być w stanie pozyskiwać informacje z literatury, także w języku obcym, w zakresie bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
IB_1A_U01C-1T-W-2M-1S-1
IB_1A_D2-05_U03
Student powinien umieć scharakteryzować system energetyczny, przedstawić zagrożenia dla jego niezawodnej pracy
IB_1A_U03C-1T-W-4M-1S-1
IB_1A_D2-05_U04
Student powinien umieć opisać podstawowe ilościowe właściwości i cechy systemu energetycznego pod kątem bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
IB_1A_U04C-1T-W-5M-1S-1
IB_1A_D2-05_U05
Stdent potrafi przygotować prezentację dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
IB_1A_U05C-1T-P-1M-1S-1
IB_1A_D2-05_U15
Student powinien umieć ocenić dobór technologii energetycznej przez użytkownika
IB_1A_U15C-1T-W-8M-1S-1
IB_1A_D2-05_U17
Student powinien umieć zaproponować sposób wytwarzania energii w układzie rozproszonym zapewniający bezpieczesntwo energetyczne użytkownika
IB_1A_U17C-1T-W-8M-1S-1
IB_1A_D2-05_U18
Student potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach paliw i na tej podstawie określić potencjalne zagrożenie
IB_1A_U18C-1T-W-6M-1S-1
IB_1A_D2-05_U19
Student potrafi znaleźć źródła informacji o paliwach i zastosowac je do oceny zagrożeń
IB_1A_U19C-1T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-05_K04
Student ma świadomość odpowiedzialniści za własną pracę i gotowość do pracy w zespole
IB_1A_K04C-1T-A-1M-1S-1
IB_1A_D2-05_K07
Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia i potrafi formułowac opinie dotyczące bezpieczeństwa energetycznego
IB_1A_K07C-1T-P-1M-1S-1
IB_1A_D2-05_K08
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy
IB_1A_K08C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-05_W14
Student powinien być w stanie wymienić zagrożenia dla prawidłowej pracy systemu energetycznego i wymienić podstawowe skutki ich wystapienia
2,0Student nie jest w stanie wymienić zagrożeń dla prawidłowej pracy systemu eneretycznego
3,0Student zna jedno zagrożenie
3,5Student zna jedno zagrożenie i potrafi wyjaśnicjego skutki
4,0Student zna więcej niż jedno zagrożenie i potrafi wyjaśnicjego ich skutki
4,5Student zna wszystkie zagrożenie i potrafi wyjaśnć część ich skutków
5,0Student zna wszystkie zagrożenie i potrafi wyjaśnć wszystkie ich skutków
IB_1A_D2-05_W27
Student powinien znać podstawowe zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i odpadami promieniotwórczymi
2,0Student nie wie co to są paliwa rozszczepialne
3,0Student potrafi wyjaśnic co to sa paliwa rozszczepialne i podać ich właściwości
3,5Student zna zasady postępowania z paliwami rozszczepilanymi
4,0Student zna zasady postępowania z odpadami promienitwórczymi
4,5Student zna zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i z odpadami promienitwórczymi
5,0Student zna zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i z odpadami promienitwórczymi i potrafi wyminić sposoby ich przechowywania
IB_1A_D2-05_W34
Student powinien być w stanie zaproponowac odpowiednie technologie energetyczne w zakresie inżynierii bezpieczenstwa
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-05_U01
Student powinien być w stanie pozyskiwać informacje z literatury, także w języku obcym, w zakresie bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do pozyskiwania informacji z zakresu okreslonym efektem kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także kreuje własne propozycje
IB_1A_D2-05_U03
Student powinien umieć scharakteryzować system energetyczny, przedstawić zagrożenia dla jego niezawodnej pracy
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
IB_1A_D2-05_U04
Student powinien umieć opisać podstawowe ilościowe właściwości i cechy systemu energetycznego pod kątem bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także potrafi zaproponować najlepsze rozwiązanie
IB_1A_D2-05_U05
Stdent potrafi przygotować prezentację dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także potrafi przekonać oponentów do swojego zdania
IB_1A_D2-05_U15
Student powinien umieć ocenić dobór technologii energetycznej przez użytkownika
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
IB_1A_D2-05_U17
Student powinien umieć zaproponować sposób wytwarzania energii w układzie rozproszonym zapewniający bezpieczesntwo energetyczne użytkownika
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje wiele rozwiązań
IB_1A_D2-05_U18
Student potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach paliw i na tej podstawie określić potencjalne zagrożenie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także umie zinterpretować dodatkowe właściwości paliw
IB_1A_D2-05_U19
Student potrafi znaleźć źródła informacji o paliwach i zastosowac je do oceny zagrożeń
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-05_K04
Student ma świadomość odpowiedzialniści za własną pracę i gotowość do pracy w zespole
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
IB_1A_D2-05_K07
Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia i potrafi formułowac opinie dotyczące bezpieczeństwa energetycznego
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
IB_1A_D2-05_K08
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Chmielniak T., Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  2. Lewandowski W.M, Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  3. Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
  4. Biały W., Maszynoznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
  5. Paska J., Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła, Oficyna Wydwanicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Szargut J. Ziębik A, Podstawy energetyki cieplnej, Wyd. Naukowe PWN S.A., Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania obliczeniow z zakresu bezpieczeństwa energetycznego i gospodarki paliwoweji15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu z zakresu bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie bezpieczeństwa energetycznego.1
T-W-2Bezpieczeństwo energetyczne odbiocy.1
T-W-3Źródła energii i ich zasoby.2
T-W-4Charakterystyka systemu energetycznego.1
T-W-5KLasyfikacja elektrowni i ich charakterystyka.2
T-W-6Aspekty bezpieczeństwa związane ze stosowaniem paliw rozszczepialnych.1
T-W-7Zasady bezpiecznego postępowania z wypalownym paliwem jądrowym1
T-W-8Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła.1
T-W-9Kogeneracja.1
T-W-10Magazynowanie energii.1
T-W-11Nowe technologie energetyczne.1
T-W-12Wodór jako paliwo perspektywiczne w energetyce rozproszonej.1
T-W-13Ochrona środowiska w energetyce.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie zadań obliczeniowych15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie prezentacji7
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-3Opracowanie redakcyjne projektu4
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia7
A-W-3Czytanie wskazanej literatury3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_W14Student powinien być w stanie wymienić zagrożenia dla prawidłowej pracy systemu energetycznego i wymienić podstawowe skutki ich wystapienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-1Pojęcie bezpieczeństwa energetycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić zagrożeń dla prawidłowej pracy systemu eneretycznego
3,0Student zna jedno zagrożenie
3,5Student zna jedno zagrożenie i potrafi wyjaśnicjego skutki
4,0Student zna więcej niż jedno zagrożenie i potrafi wyjaśnicjego ich skutki
4,5Student zna wszystkie zagrożenie i potrafi wyjaśnć część ich skutków
5,0Student zna wszystkie zagrożenie i potrafi wyjaśnć wszystkie ich skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_W27Student powinien znać podstawowe zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i odpadami promieniotwórczymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W27ma wiedzę w zakresie doboru materiałów inżynierskich i środków zabezpieczeń technicznych, stosowania zasad bezpiecznej eksploatacji, doboru środków ochrony osobistej pogłębioną dla wybranej technologii, gałęzi przemysłu, grupy obiektów lub systemów
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-6Aspekty bezpieczeństwa związane ze stosowaniem paliw rozszczepialnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie co to są paliwa rozszczepialne
3,0Student potrafi wyjaśnic co to sa paliwa rozszczepialne i podać ich właściwości
3,5Student zna zasady postępowania z paliwami rozszczepilanymi
4,0Student zna zasady postępowania z odpadami promienitwórczymi
4,5Student zna zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i z odpadami promienitwórczymi
5,0Student zna zasady postępowania z paliwami rozszczepialnymi i z odpadami promienitwórczymi i potrafi wyminić sposoby ich przechowywania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_W34Student powinien być w stanie zaproponowac odpowiednie technologie energetyczne w zakresie inżynierii bezpieczenstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-11Nowe technologie energetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_U01Student powinien być w stanie pozyskiwać informacje z literatury, także w języku obcym, w zakresie bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-2Bezpieczeństwo energetyczne odbiocy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do pozyskiwania informacji z zakresu okreslonym efektem kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także kreuje własne propozycje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_U03Student powinien umieć scharakteryzować system energetyczny, przedstawić zagrożenia dla jego niezawodnej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-4Charakterystyka systemu energetycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_U04Student powinien umieć opisać podstawowe ilościowe właściwości i cechy systemu energetycznego pod kątem bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-5KLasyfikacja elektrowni i ich charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także potrafi zaproponować najlepsze rozwiązanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_U05Stdent potrafi przygotować prezentację dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu z zakresu bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także potrafi przekonać oponentów do swojego zdania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_U15Student powinien umieć ocenić dobór technologii energetycznej przez użytkownika
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-8Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_U17Student powinien umieć zaproponować sposób wytwarzania energii w układzie rozproszonym zapewniający bezpieczesntwo energetyczne użytkownika
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-8Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje wiele rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_U18Student potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach paliw i na tej podstawie określić potencjalne zagrożenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-6Aspekty bezpieczeństwa związane ze stosowaniem paliw rozszczepialnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także umie zinterpretować dodatkowe właściwości paliw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_U19Student potrafi znaleźć źródła informacji o paliwach i zastosowac je do oceny zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-12Wodór jako paliwo perspektywiczne w energetyce rozproszonej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_K04Student ma świadomość odpowiedzialniści za własną pracę i gotowość do pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-A-1Zadania obliczeniow z zakresu bezpieczeństwa energetycznego i gospodarki paliwoweji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_K07Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia i potrafi formułowac opinie dotyczące bezpieczeństwa energetycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu z zakresu bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-05_K08Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu z zakresu bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli