Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych
Sylabus przedmiotu Analiza ryzyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza ryzyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student opanował zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Utrwalenie świadomości zagrożeń na jakie jest narażony człowiek w życiu codziennym i w aktywności zawodowej oraz roli społecznej w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne, współpracowników i współobywateli. |
C-2 | Nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń oraz prowadzenia wstępnych ocen poziomu ryzka z wykorzystaniem prostych metod ilościowych. |
C-3 | Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i analiza estymacji dystrybuanty i gęstości prawdopodobieństwa wybranych zmiennych losowych. | 4 |
T-A-2 | Estymacja funkcji niezawodności. | 2 |
T-A-3 | Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów. | 6 |
T-A-4 | Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych. | 5 |
T-A-5 | Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych. | 7 |
T-A-6 | Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka. | 4 |
T-A-7 | Kolokwia. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka. | 1 |
T-W-2 | Podstawy matematyczne teorii niezawodności. Pojęcia wielkości losowej, prawa probabilistycznego, rozkładu losowego. Podstawowe rozkłady: normalny, wykładniczy. | 4 |
T-W-3 | Stany niezawodnościowe. Wskaźniki niezawodności i ich fizyczna i statystyczna interpretacja. | 2 |
T-W-4 | Struktury niezawodnościowe. | 4 |
T-W-5 | Metody analizy niezawodności systemów technicznych | 4 |
T-W-6 | Podstawy budowy modeli niezawodnościowych. | 3 |
T-W-7 | Pojęcia z zakresu ryzyka: ryzyko, zagrożenie, wypadek, bezpieczeńswo. | 2 |
T-W-8 | Metodyka analizy ryzyka obiektów technicznych. | 6 |
T-W-9 | Szacowanie ryzyka. Określanie ryzyka metodą matryc ryzyka. | 2 |
T-W-10 | Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium. | 15 |
A-A-4 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 5 |
A-A-5 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 12 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B08_W01 Ma wiedzę z zakresu analizy niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa. | IB_1A_W35, IB_1A_W08, IB_1A_W12, IB_1A_W14, IB_1A_W15, IB_1A_W20 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
IB_1A_B08_W02 Zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności systemów technicznych. Zna metody podstawy oceny ryzyka, w tym podejścia jakościowego jak i ilościowego. | IB_1A_W15 | — | — | C-2, C-3 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B08_U01 Potrafi przedstawić rozwiazanie prostego zgadnienia z zakresu analizy niezawodności, w tym ocenić wartości podstawowych miar niezawodnościowych. | IB_1A_U04 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
IB_1A_B08_U02 Potrafi wykorzystać do rozwiązania zadań z zakresu analizy niezawodnosci i ryzyka metody analityczne. Potrafi formułować i wyciągać wnioski na podstawie przeprowadzonych obliczeń. | IB_1A_U10 | — | — | C-2, C-3 | T-A-4, T-A-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
IB_1A_B08_U03 Potrafi na podstawie rozwiązań zadań z zakresu niezawodności systemów technicznych ocenić wpływ przyjetych założeń w aspekcie ich znaczenia dla bezpieczeństwa makrosytemu człowiek-technika-otoczenia. | IB_1A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-10 | M-1 | S-1 |
IB_1A_B08_U04 Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i analizy ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań. | IB_1A_U15 | — | — | C-3 | T-A-6, T-A-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
IB_1A_B08_U05 Potrafi zatsosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym. | IB_1A_U16 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-5, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B08_K01 ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | IB_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-6, T-W-7, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B08_W01 Ma wiedzę z zakresu analizy niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa obiektów technicznych. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa obiektów technicznych. Zna zastosowania wskaźników niezawodności. Potrafi zidentyfikować podstawowe zagrożenia. Umie analizować proste struktury niezawodnościowe. | |
3,5 | Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla typowych struktur niezawodnościowych. Potrafi identyfikować zagrożenia. | |
4,0 | Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla typowych struktur niezawodnościowych. Potrafi identyfikować zagrożenia. Jest w stanie przedstawić zależności poziomu ryzyka od wpływu różnych czyników. | |
4,5 | Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka, bezpieczeństwa i niezawodności. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla rozbudowanych struktur niezawodnościowych. Potrafi identyfikować zagrożenia. Jest w stanie przedstawić zależności poziomu ryzyka od wpływu różnych czyników i oszacować jego poziom. | |
5,0 | Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka, bezpieczeństwa i niezawodności oraz prowadzić dyskusję problemową. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla rozbudowanych struktur niezawodnościowych. Potrafi zaproponować model niezawodnościowy dla wybranych elementów sysytemów technicznych. Potrafi identyfikować zagrożenia. Jest w stanie przedstawić zależności poziomu ryzyka od wpływu różnych czyników i oszacować jego poziom. | |
IB_1A_B08_W02 Zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności systemów technicznych. Zna metody podstawy oceny ryzyka, w tym podejścia jakościowego jak i ilościowego. | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod stosowanych w analizach niezawodności. |
3,0 | Student zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka. | |
3,5 | Student zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka. Wie jak je zastosowac do wybranych, prostych podsystemów. | |
4,0 | Student zna różne metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka i wie jak je zastosowac do wybranych, prostych podsystemów. Ma wiedzę na temat wykorzystania podejścia jakościowego i ilościowego do wybranych analiz. | |
4,5 | Student zna różne metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka i wie jak je zastosowac do większości podsystemów technicznych. Ma wiedzę na temat wykorzystania podejścia jakościowego i ilościowego w analizach niezawodności i ryzyka. | |
5,0 | Student zna różne metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka i wie jak je zastosowac do większości podsystemów technicznych. Ma wiedzę na temat wykorzystania podejścia jakościowego i ilościowego w analizach niezawodności i ryzyka. Ma dobrą wiedzę w zakresie budowy modeli niezawodnościowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B08_U01 Potrafi przedstawić rozwiazanie prostego zgadnienia z zakresu analizy niezawodności, w tym ocenić wartości podstawowych miar niezawodnościowych. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić rozwiązania prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności. |
3,0 | Student potrafi przedstawić w dostatecznym stopniu rozwiązanie prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności oraz podstawowe wnioski. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić w dostatecznym stopniu rozwiązanie prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, podstawowe wnioski oraz wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić rozwiązanie prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, rozbudowane wnioski, wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić rozwiązanie rozbudowanego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, wnioski, wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić rozwiązanie rozbudowanego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, wnioski, wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe oraz dokonać ocenić rozwiązane zadanie. | |
IB_1A_B08_U02 Potrafi wykorzystać do rozwiązania zadań z zakresu analizy niezawodnosci i ryzyka metody analityczne. Potrafi formułować i wyciągać wnioski na podstawie przeprowadzonych obliczeń. | 2,0 | Nie potrafi rozwiązać prostego zadania z zakresu analizy niezawodności. |
3,0 | Potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej uzyskanych rezultatów. | |
3,5 | Potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów. | |
4,0 | Potrafi rozwiązać rozbudowane zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów. | |
4,5 | Potrafi rozwiązać rozbudowane zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów. Potrafi zaproponować modyfikację założeń prowadzącą do polepszenia poziomu niezawodności. | |
5,0 | Potrafi rozwiązać rozbudowane zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów. Potrafi zaproponować modyfikacje założeń oraz struktury niezawodnościowej prowadzące do polepszenia poziomu niezawodności. | |
IB_1A_B08_U03 Potrafi na podstawie rozwiązań zadań z zakresu niezawodności systemów technicznych ocenić wpływ przyjetych założeń w aspekcie ich znaczenia dla bezpieczeństwa makrosytemu człowiek-technika-otoczenia. | 2,0 | Nie potrafi ocenić wpływu przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na bezpieczeństwo makrosystemu człowiek - technika - otoczenie. |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności. | |
3,5 | Potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na na poziom niezawodności i bezpieczeństwa. | |
4,0 | Potrafi ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka. | |
4,5 | Potrafi ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka. Potrafi wskazać i ocenić inne, potencjalne skutki przyjętych założeń. | |
5,0 | Potrafi ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka. Potrafi modyfikować założenia. Potrafi wskazać i ocenić inne, potencjalne skutki przyjętych założeń. | |
IB_1A_B08_U04 Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i analizy ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań. | 2,0 | Nie potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i analizy ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań. |
3,0 | Potrafi w stopniu dostatecznym dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności w aspekcie ich praktycznych zastosowań. | |
3,5 | Potrafi w stopniu dostatecznym dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań. | |
4,0 | Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa w aspekcie ich praktycznych zastosowań. | |
4,5 | Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa w aspekcie ich praktycznych zastosowań. Potrafi wskazać te z elementów, które mogą miec największy wpływ na poziom niezawodności i ryzyka. | |
5,0 | Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa w aspekcie ich praktycznych zastosowań. Potrafi wskazać te z elementów, które mogą miec największy wpływ na poziom niezawodności i ryzyka. Potrafi proponować nowe praktyczne zastosowania takich zadań. | |
IB_1A_B08_U05 Potrafi zatsosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym. | 2,0 | Nie potrafi prowadzić prostych analiz niezawodnościowych. |
3,0 | Potrafi przeprowadzić prostą analizę niezawodnościową o jakościowym charakterze. | |
3,5 | Potrafi przeprowadzić prostą analizę niezawodnościową o jakościowym i ilościowym charakterze. | |
4,0 | Potrafi zastosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym. | |
4,5 | Potrafi zastosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym. Na podstawie zastosowanych metod potrafi zaproponowac modyfikacje prowadzące do polepszenia poziomu niezawodności. | |
5,0 | Potrafi zastosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym. Na podstawie zastosowanych metod potrafi zaproponowac modyfikacje prowadzące do polepszenia poziomu niezawodności i ryzyka. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B08_K01 ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | nie ma świadomości pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
Literatura podstawowa
- Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Włodzimierz Rosochacki, Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka, CIOP CIB, 2012, 2012, 3 (486)
- Praca zbiorowa pod. red. M. Dietricha, Podstawy konstrukcji maszyn, t. I: część: Niezawodność i bezpieczeństwo, PWN, Warszawa, 2007