Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo transportu lądowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo transportu lądowego
Specjalność Bezpieczeństwo systemów transportowych
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,00,29zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,42egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu analizy ryzyka i skutków zagrożeń

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu lądowego
C-3Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu analizy zależności przyczynowo-skutkowych rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć.1
15
projekty
T-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z analizą rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.10
T-P-2Obrony projektów.5
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki wykładów.1
T-W-2Klasyfikacja elementów infrastruktury i suprastruktury transportu lądowego.4
T-W-3Parametry i specyfika eksploatacji dróg samochodowych i kolejowych.4
T-W-4Urządzenia usprawniające ruch w transporcie lądowym.4
T-W-5Systemy zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego.4
T-W-6Przygotowanie ładunku do przewozu środkami transportu lądowego.3
T-W-7Etapy rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym.2
T-W-8Metody eliminacji „wąskich gardeł” na drogach.4
T-W-9Europejskie projekty wspierające bezpieczeństwo transportu lądowego.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Udział w konsultacjach.2
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.8
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studiowanie literatury, opracowanie projektu.35
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Udział w konsultacjach.5
A-W-3Studiowanie literatury, przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-06_W01
Student ma wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń w transporcie drogowym.
IB_1A_W14C-3T-P-1M-4, M-1S-3, S-2
IB_1A_D3-06_W02
Student zna techniki wykrywania zagrożeń w transporcie drogowym
IB_1A_W16C-1T-W-5, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1
IB_1A_D3-06_W03
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu bęzpieczeństwa transportu lądowego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na kształtowanie postępu w technice
IB_1A_W20C-2T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1
IB_1A_D3-06_W04
Student ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń w transporcie drogowym.
IB_1A_W21C-1T-P-1, T-W-5, T-W-4M-1S-3
IB_1A_D3-06_W05
Student zna zasady doboru materiałów inżynierskich do budowy dróg kołowych i torów kolejowych.
IB_1A_W25C-2T-W-3M-2, M-1S-1
IB_1A_D3-06_W06
Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie bezpieczeństwa transportu lądowego
IB_1A_W34C-1T-W-5M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-06_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu lądowego, potrafi integrować i interpretować informacje, a także wyciągać wnioski.
IB_1A_U01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-2, M-4, M-3S-3, S-2, S-1
IB_1A_D3-06_U02
Student potrafi przekazywać informacje o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w transporcie lądowym w sposób zrozumiały, potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemu, opracować i przedstawić wnioski i zalecenia w zakresie bezpieczeństwa transportu lądowego.
IB_1A_U03, IB_1A_U04C-1, C-2, C-3T-A-1, T-P-1M-4, M-3S-3, S-2
IB_1A_D3-06_U03
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
IB_1A_U05C-3T-P-1M-4S-3
IB_1A_D3-06_U04
Student potrafi opracować prosty model procesu rozwoju sytuacji nadzwyczajnej w transporcie lądowym, dostrzegać oddziaływujące na niego aspekty.
IB_1A_U10, IB_1A_U11, IB_1A_U17C-3T-A-1, T-P-1, T-W-8, T-W-7M-4S-3, S-2
IB_1A_D3-06_U05
Student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń w transporcie lądowym, potrafi dokonać krytycznej oceny sposobu funkcjonowania transportu lądowego, ocenić przydatność rutynowych metod do eliminacji zagrożeń.
IB_1A_U12, IB_1A_U13, IB_1A_U16C-1, C-2, C-3T-A-1, T-P-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-7M-2, M-4, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-06_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole.
IB_1A_K04, IB_1A_K08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-P-1M-4S-3, S-2
IB_1A_D3-06_K02
Student ma świadomość ryzyka oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w transporcie lądowym.
IB_1A_K07C-1, C-2T-A-1M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-06_W01
Student ma wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń w transporcie drogowym.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
IB_1A_D3-06_W02
Student zna techniki wykrywania zagrożeń w transporcie drogowym
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
IB_1A_D3-06_W03
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu bęzpieczeństwa transportu lądowego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na kształtowanie postępu w technice
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
IB_1A_D3-06_W04
Student ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń w transporcie drogowym.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
IB_1A_D3-06_W05
Student zna zasady doboru materiałów inżynierskich do budowy dróg kołowych i torów kolejowych.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
IB_1A_D3-06_W06
Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie bezpieczeństwa transportu lądowego
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-06_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu lądowego, potrafi integrować i interpretować informacje, a także wyciągać wnioski.
2,0Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień.
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień.
3,5Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień.
4,0Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień.
4,5Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego zadania.
5,0Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego zadania, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór.
IB_1A_D3-06_U02
Student potrafi przekazywać informacje o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w transporcie lądowym w sposób zrozumiały, potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemu, opracować i przedstawić wnioski i zalecenia w zakresie bezpieczeństwa transportu lądowego.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-06_U03
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
2,0Nie potrafi przygotować prezentacji dotyczącej analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
3,0Potrafi w uproszczony sposób przygotować prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
3,5Potrafi w uproszczony sposób przygotować i przedstawić pisemnie prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
4,0Potrafi w uproszczony sposób przygotować i przedstawić ustnie prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
4,5Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych.
IB_1A_D3-06_U04
Student potrafi opracować prosty model procesu rozwoju sytuacji nadzwyczajnej w transporcie lądowym, dostrzegać oddziaływujące na niego aspekty.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-06_U05
Student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń w transporcie lądowym, potrafi dokonać krytycznej oceny sposobu funkcjonowania transportu lądowego, ocenić przydatność rutynowych metod do eliminacji zagrożeń.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-06_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole.
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną.
3,0Ma podstawową świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę.
3,5Ma podstawową świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę i udział w pracy zespołu.
4,0Ma dobrze rozwiniętą świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę i udział w pracy zespołu.
4,5Ma dobrze rozwiniętą świadomość odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. Potrafi ocenić jej skutki.
5,0W sposób wyróżniający jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. Potrafi ocenić jej skutki.
IB_1A_D3-06_K02
Student ma świadomość ryzyka oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w transporcie lądowym.
2,0Nie ma świadomości ryzyka związanego z funkcjonowaniem transportu lądowego. Nie potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.
3,0Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka w transporcie lądowym. Potrafi w sposób podstawowy formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.
3,5Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka w transporcie drogowym. Potrafi w sposób podstawowy formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.
4,0Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym. Potrafi w sposób podstawowy formułować i komunikować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.
4,5Ma świadomość ryzyka związanego z funkcjonowaniem środków transportu drogowego i kolejowego. Potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.
5,0Ma wyróżniającą świadomość ryzyka związanego z funkcjonowaniem transportu lądowego. Potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa Krystek R. (red.), Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu - Tom 1 . Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce., WKŁ, Warszawa, 2009
  2. Praca zbiorowa Krystek R. (red.), Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu - Tom 2. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu, WKŁ, Warszawa, 2009
  3. Prochowski L., Żuchowski A., Technika transportu ładunków, WKŁ, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Unarski J., Wicher J., Prochowski L., Wach W., Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych. Pojazdy samochodowe., WKŁ, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z analizą rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.10
T-P-2Obrony projektów.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki wykładów.1
T-W-2Klasyfikacja elementów infrastruktury i suprastruktury transportu lądowego.4
T-W-3Parametry i specyfika eksploatacji dróg samochodowych i kolejowych.4
T-W-4Urządzenia usprawniające ruch w transporcie lądowym.4
T-W-5Systemy zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego.4
T-W-6Przygotowanie ładunku do przewozu środkami transportu lądowego.3
T-W-7Etapy rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym.2
T-W-8Metody eliminacji „wąskich gardeł” na drogach.4
T-W-9Europejskie projekty wspierające bezpieczeństwo transportu lądowego.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Udział w konsultacjach.2
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studiowanie literatury, opracowanie projektu.35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Udział w konsultacjach.5
A-W-3Studiowanie literatury, przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_W01Student ma wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń w transporcie drogowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu analizy zależności przyczynowo-skutkowych rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym
Treści programoweT-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z analizą rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_W02Student zna techniki wykrywania zagrożeń w transporcie drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego
Treści programoweT-W-5Systemy zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego.
T-W-4Urządzenia usprawniające ruch w transporcie lądowym.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_W03Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu bęzpieczeństwa transportu lądowego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na kształtowanie postępu w technice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W20zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu lądowego
Treści programoweT-W-3Parametry i specyfika eksploatacji dróg samochodowych i kolejowych.
T-W-4Urządzenia usprawniające ruch w transporcie lądowym.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_W04Student ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń w transporcie drogowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego
Treści programoweT-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z analizą rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
T-W-5Systemy zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego.
T-W-4Urządzenia usprawniające ruch w transporcie lądowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_W05Student zna zasady doboru materiałów inżynierskich do budowy dróg kołowych i torów kolejowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W25zna zasady doboru materiałów inżynierskich do zastosowań technicznych, zna metody identyfikowania materiałów stosowanych w konstrukcjach w aspekcie bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu lądowego
Treści programoweT-W-3Parametry i specyfika eksploatacji dróg samochodowych i kolejowych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_W06Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie bezpieczeństwa transportu lądowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego
Treści programoweT-W-5Systemy zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się błędy merytoryczne z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną z obszaru danego efektu. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru, zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu lądowego, potrafi integrować i interpretować informacje, a także wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu lądowego
C-3Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu analizy zależności przyczynowo-skutkowych rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym
Treści programoweT-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki wykładów.
T-W-5Systemy zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego.
T-W-3Parametry i specyfika eksploatacji dróg samochodowych i kolejowych.
T-W-4Urządzenia usprawniające ruch w transporcie lądowym.
T-W-6Przygotowanie ładunku do przewozu środkami transportu lądowego.
T-W-2Klasyfikacja elementów infrastruktury i suprastruktury transportu lądowego.
T-W-8Metody eliminacji „wąskich gardeł” na drogach.
T-W-7Etapy rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym.
T-W-9Europejskie projekty wspierające bezpieczeństwo transportu lądowego.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień.
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień.
3,5Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień.
4,0Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień.
4,5Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego zadania.
5,0Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych zagadnień oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego zadania, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_U02Student potrafi przekazywać informacje o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w transporcie lądowym w sposób zrozumiały, potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemu, opracować i przedstawić wnioski i zalecenia w zakresie bezpieczeństwa transportu lądowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu lądowego
C-3Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu analizy zależności przyczynowo-skutkowych rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym
Treści programoweT-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.
T-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z analizą rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_U03Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu analizy zależności przyczynowo-skutkowych rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym
Treści programoweT-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z analizą rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przygotować prezentacji dotyczącej analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
3,0Potrafi w uproszczony sposób przygotować prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
3,5Potrafi w uproszczony sposób przygotować i przedstawić pisemnie prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
4,0Potrafi w uproszczony sposób przygotować i przedstawić ustnie prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
4,5Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą analizy rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_U04Student potrafi opracować prosty model procesu rozwoju sytuacji nadzwyczajnej w transporcie lądowym, dostrzegać oddziaływujące na niego aspekty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu analizy zależności przyczynowo-skutkowych rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym
Treści programoweT-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.
T-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z analizą rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
T-W-8Metody eliminacji „wąskich gardeł” na drogach.
T-W-7Etapy rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_U05Student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń w transporcie lądowym, potrafi dokonać krytycznej oceny sposobu funkcjonowania transportu lądowego, ocenić przydatność rutynowych metod do eliminacji zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu lądowego
C-3Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu analizy zależności przyczynowo-skutkowych rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym
Treści programoweT-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.
T-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z analizą rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
T-W-5Systemy zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego.
T-W-4Urządzenia usprawniające ruch w transporcie lądowym.
T-W-8Metody eliminacji „wąskich gardeł” na drogach.
T-W-7Etapy rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu lądowego
C-3Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu analizy zależności przyczynowo-skutkowych rozwoju sytuacji nadzwyczajnych w transporcie lądowym
Treści programoweT-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.
T-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z analizą rozwoju sytuacji nadzwyczajnej z udziałem środków transportu lądowego na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną.
3,0Ma podstawową świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę.
3,5Ma podstawową świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę i udział w pracy zespołu.
4,0Ma dobrze rozwiniętą świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę i udział w pracy zespołu.
4,5Ma dobrze rozwiniętą świadomość odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. Potrafi ocenić jej skutki.
5,0W sposób wyróżniający jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. Potrafi ocenić jej skutki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D3-06_K02Student ma świadomość ryzyka oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w transporcie lądowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu lądowego
Treści programoweT-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka związanego z funkcjonowaniem transportu lądowego. Nie potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.
3,0Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka w transporcie lądowym. Potrafi w sposób podstawowy formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.
3,5Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka w transporcie drogowym. Potrafi w sposób podstawowy formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.
4,0Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym. Potrafi w sposób podstawowy formułować i komunikować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.
4,5Ma świadomość ryzyka związanego z funkcjonowaniem środków transportu drogowego i kolejowego. Potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.
5,0Ma wyróżniającą świadomość ryzyka związanego z funkcjonowaniem transportu lądowego. Potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące bezpieczeństwa transportu lądowego.