Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych
Sylabus przedmiotu Organizacja systemów bezpieczeństwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja systemów bezpieczeństwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | umiejętność identyfikacji zagrożeń na podstawie wybranego scenariusza, analizy aktów prawnych oraz umiejętność tworzenia podstawowych systemów bezpieczeństwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć | 1 |
T-A-2 | Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza | 9 |
T-A-3 | zaliczenie zajęć | 2 |
T-A-4 | Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne. | 12 |
T-W-2 | Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce. | 7 |
T-W-3 | Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa. | 8 |
T-W-4 | Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i aktów prawnych | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się ze Strategią Bezpieczeństwa Narodowego RP. Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na identyfikacje zagrożeń i przygotowanie projektów systemów bezpieczeństwa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena Formująca |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowujaca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C02_W01 Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym systemów bezpieczeństwa oraz strukturach systemów bezpieczeństwa | IB_1A_W35, IB_1A_W16, IB_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C02_U01 Potrafi zidentyfikować zagrożenia oraz zaprojektować system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń i obowiązujacego prawa | IB_1A_U01, IB_1A_U17 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C02_K01 Student potrafi identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. | IB_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C02_W01 Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym systemów bezpieczeństwa oraz strukturach systemów bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie ma dostatecznej wiedzy lub posiada wiedzę obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi, nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną znaczną iloscią błędów merytorycznych, nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną niewielką ilością błędów merytorycznych, rozumie podstawe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu obarczoną sporadycznymi błędami merytorycznymi, rozumie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,5 | Student ma obszerną wiedzę wymaganyą dla przedstawienia problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma obszerną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje ze zrozumieniem pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz użyć w w innych obszarach wiedzy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C02_U01 Potrafi zidentyfikować zagrożenia oraz zaprojektować system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń i obowiązujacego prawa | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować zagrożenia, nie potrafi zaprojektować systemu bezpieczeństwa, adekwatnego do zagrożeń, nie zna obowiązujacego prawa |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając znaczną ilość błędów oraz zaprojektować podstawowy system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, popełniając błędy i w niewielkim stopniu potrafi interpretować obowiązujace prawo | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając nieznaczną ilość błędów oraz potrafi zaprojektować podstawowy system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, popełniając błędy i w dostatecznym stopniu potrafi interpretować obowiązujące prawo | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia popełniając sporadyczną ilość błędów oraz potrafi zaprojektować poprawnie system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, potrafi dobrze interpretować obowiązujące prawo | |
4,5 | Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować oraz potrafi zaprojektować kilka wariantów systemu bezpieczeństwa adekwatnego do zagrożeń, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, potrafi zaprojektować kilka wariantów systemu bezpieczeństwa adekwatnego do zagrożeń, potrafi wybrać optymalne rozwiazanie, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C02_K01 Student potrafi identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. | 2,0 | Student niepotrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. Potrafi analizować istniejace systemy bezpieczeństwa i dokonać oceny. |
Literatura podstawowa
- Ficoń K, Inżynieria zarządzania kryzysowego: podejście systemowe, BEL Studio, Warszawa, 2007
- Praca zbiorowa, Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wieku. Wyzwania i strategie, Bellona, Warszawa, 2006
- Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP, Warszawa, 2007