Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia i fizyka w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość współczesnych poglądów na budowę materii oraz umiejętność interpretacji podstawowych praw chemicznych
C-2Znajomość właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz zagrożeń jakie mogą wnosić.
C-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w inżynierii bezpieczeństwa.
C-4Umiejętność pracy zarówno indywidualnej jak i w zespole z odpowiednim podziałem zadań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów13
T-A-2Zaliczenie2
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów4
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych2
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy2
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania2
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych2
T-L-6Termiczny rozkład polimerów2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych2
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali2
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności2
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane. Wybuchy2
T-W-5Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory3
T-W-6Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii2
T-W-7Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy3
T-W-8Reakcje dysocjacji . Kwasy i zasady. pH .Reakcje zobojętniania i hydrolizy3
T-W-9Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania2
T-W-10Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne2
T-W-11Budowa i właściwości fizykochemiczne: alkanów, reakcje utleniania alkanów jako źródło energii i zagrożenia dla środowiska2
T-W-12Właściwości alkenów, alkinów. Polimery. Właściwości węglowodorów aromatycznych (benzen, węglowodory wielopierścieniowe, związki heterocykliczne)2
T-W-13Związki chloroorganiczne – zagrożenia dla środowiska. Alkohole. Aldehydy. Wybrane węglowodany. Kwasy organiczne. Pochodne kwasów, tłuszcze2
T-W-14Zaliczenie przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia4
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników z pracy zaliczeniowej (wykład)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilość punktów uzyskanych ze sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych oraz końcowego kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia audytoryjne)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania)
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w laboratorium i przedstawionego sprawozdania z wykonania ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B06_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
IB_1A_W03C-1, C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-11, T-W-13, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B06_U01
Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania z wykorzystaniem wiedzy chemicznej
IB_1A_U16C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-A-1M-2, M-3, M-1S-2, S-3
IB_1A_B06_U02
Potrafi znaleźć materiały i źródła na temat właściwości substancji i materiałów a także wykorzystywanych procesów oraz zagrożeń jakie może nieść ich stosowanie, wyciągnąć na ich podstawie wnioski oraz zastosować uzyskane informacje w praktyce
IB_1A_U18, IB_1A_U19C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9M-4, M-3, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B06_K01
Student potrafi pracować indywidualnej oraz w grupie
IB_1A_K04C-4T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_B06_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
3,0Student ma wiedzę z chemii na minimalnym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
3,5Student ma wiedzę z chemii na podstawowym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
4,0Student ma wiedzę z chemii na średnim poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
4,5Student ma wiedzę z chemii na dobrym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
5,0Student ma wiedzę z chemii na bardzo dobrym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_B06_U01
Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania z wykorzystaniem wiedzy chemicznej
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności
IB_1A_B06_U02
Potrafi znaleźć materiały i źródła na temat właściwości substancji i materiałów a także wykorzystywanych procesów oraz zagrożeń jakie może nieść ich stosowanie, wyciągnąć na ich podstawie wnioski oraz zastosować uzyskane informacje w praktyce
2,0Student nie potrafi znaleźć informacji, ich zinterpretować oraz określić zagrożeń
3,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować podstawowe informacje i nie potrafi określić zagrożeń jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
3,5Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować podstawowe informacje oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
4,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o średnim stopniu trudności oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
4,5Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o zaawansowanym stopniu trudności oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
5,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o zaawansowanym stopniu trudności oraz przewidzieć zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_B06_K01
Student potrafi pracować indywidualnej oraz w grupie
2,0Student nie potrafi pracowac w zespole
3,0Większość prac związanych z wykonaniem ćwiczenia oraz opracowaniem wyników wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadawalający podział prac nad wykonaniem ćwiczenia i przygotowaniem sprawozdania
4,0Studenci dobrze współpracują przy wykonywaniu ćwiczenia i nad opracowaniem sprawozdania
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole
5,0Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym

Literatura podstawowa

  1. M. J. Sienko, R. A. Plane, Chemia, podstawy i zastosowania, Wyd. WNT, Warszawa, 1999
  2. P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, Wyd. PWN, Warszawa 2003, 2003
  3. G. Patrick, Krótkie wykłady. Chemia organiczna, Wyd. PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. L. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2004
  2. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów13
T-A-2Zaliczenie2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów4
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych2
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy2
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania2
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych2
T-L-6Termiczny rozkład polimerów2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych2
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali2
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności2
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane. Wybuchy2
T-W-5Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory3
T-W-6Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii2
T-W-7Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy3
T-W-8Reakcje dysocjacji . Kwasy i zasady. pH .Reakcje zobojętniania i hydrolizy3
T-W-9Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania2
T-W-10Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne2
T-W-11Budowa i właściwości fizykochemiczne: alkanów, reakcje utleniania alkanów jako źródło energii i zagrożenia dla środowiska2
T-W-12Właściwości alkenów, alkinów. Polimery. Właściwości węglowodorów aromatycznych (benzen, węglowodory wielopierścieniowe, związki heterocykliczne)2
T-W-13Związki chloroorganiczne – zagrożenia dla środowiska. Alkohole. Aldehydy. Wybrane węglowodany. Kwasy organiczne. Pochodne kwasów, tłuszcze2
T-W-14Zaliczenie przedmiotu1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_B06_W01ma podstawową wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W03ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, obejmującą chemię ogólną, chemię fizyczną, elementy analizy chemicznej, elementy chemii organicznej i nieorganicznej, elementy elektrochemii niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych poglądów na budowę materii oraz umiejętność interpretacji podstawowych praw chemicznych
C-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w inżynierii bezpieczeństwa.
C-2Znajomość właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz zagrożeń jakie mogą wnosić.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych
T-L-6Termiczny rozkład polimerów
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów
T-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności
T-W-10Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane. Wybuchy
T-W-12Właściwości alkenów, alkinów. Polimery. Właściwości węglowodorów aromatycznych (benzen, węglowodory wielopierścieniowe, związki heterocykliczne)
T-W-6Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii
T-W-11Budowa i właściwości fizykochemiczne: alkanów, reakcje utleniania alkanów jako źródło energii i zagrożenia dla środowiska
T-W-13Związki chloroorganiczne – zagrożenia dla środowiska. Alkohole. Aldehydy. Wybrane węglowodany. Kwasy organiczne. Pochodne kwasów, tłuszcze
T-W-7Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy
T-W-5Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory
T-W-9Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania
T-W-8Reakcje dysocjacji . Kwasy i zasady. pH .Reakcje zobojętniania i hydrolizy
Metody nauczaniaM-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników z pracy zaliczeniowej (wykład)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilość punktów uzyskanych ze sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych oraz końcowego kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia audytoryjne)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
3,0Student ma wiedzę z chemii na minimalnym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
3,5Student ma wiedzę z chemii na podstawowym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
4,0Student ma wiedzę z chemii na średnim poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
4,5Student ma wiedzę z chemii na dobrym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
5,0Student ma wiedzę z chemii na bardzo dobrym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_B06_U01Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania z wykorzystaniem wiedzy chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w inżynierii bezpieczeństwa.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych
T-L-6Termiczny rozkład polimerów
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilość punktów uzyskanych ze sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych oraz końcowego kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia audytoryjne)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_B06_U02Potrafi znaleźć materiały i źródła na temat właściwości substancji i materiałów a także wykorzystywanych procesów oraz zagrożeń jakie może nieść ich stosowanie, wyciągnąć na ich podstawie wnioski oraz zastosować uzyskane informacje w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
IB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w inżynierii bezpieczeństwa.
C-2Znajomość właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz zagrożeń jakie mogą wnosić.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania
T-L-6Termiczny rozkład polimerów
T-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności
T-W-10Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane. Wybuchy
T-W-6Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii
T-W-7Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy
T-W-5Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory
T-W-9Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania
Metody nauczaniaM-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników z pracy zaliczeniowej (wykład)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi znaleźć informacji, ich zinterpretować oraz określić zagrożeń
3,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować podstawowe informacje i nie potrafi określić zagrożeń jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
3,5Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować podstawowe informacje oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
4,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o średnim stopniu trudności oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
4,5Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o zaawansowanym stopniu trudności oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
5,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o zaawansowanym stopniu trudności oraz przewidzieć zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_B06_K01Student potrafi pracować indywidualnej oraz w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Umiejętność pracy zarówno indywidualnej jak i w zespole z odpowiednim podziałem zadań
Treści programoweT-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych
T-L-6Termiczny rozkład polimerów
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w laboratorium i przedstawionego sprawozdania z wykonania ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracowac w zespole
3,0Większość prac związanych z wykonaniem ćwiczenia oraz opracowaniem wyników wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadawalający podział prac nad wykonaniem ćwiczenia i przygotowaniem sprawozdania
4,0Studenci dobrze współpracują przy wykonywaniu ćwiczenia i nad opracowaniem sprawozdania
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole
5,0Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym