Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo w logistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo w logistyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych.
C-2Nabycie umiejętności szacowania ryzyka procesów logistycznych.
C-3Zrozumienie roli systemu zarządzania bezpieczeństwem.
C-4Przekazanie wiedzy o aspektach społecznych wypadków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza statystyk wypadków komunikacyjnych.3
T-A-2Wskaźniki bezpieczeństwa w transporcie.3
T-A-3Tworzenie miar ryzyka.2
T-A-4Budowa map ryzyka.2
T-A-5Macierze ryzyka.3
T-A-6Badania społecznych kosztów wypadków w transporcie.1
T-A-7Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Makrosystem: transport (magazynowanie) - człowiek - otoczenie2
T-W-2Wypadki komunikacyjne. Koszty społeczne wypadków.2
T-W-3Zagrożenia w procesach logistycznych.2
T-W-4Ryzyko i jego miary w transporcie.2
T-W-5Podstawy analizy ryzyka.2
T-W-6Zarządzanie bezpieczeństwem.4
T-W-7Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Udział w konsultacjach.1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C26_W01
Student posiada wiedzę z zakresu bezpiecznego funkcjonowania procesów logistycznych. Zna miary ryzyka. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem w logistyce. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków.
LO_1A_W08, LO_1A_W14, LO_1A_W03, LO_1A_W16, LO_1A_W20C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C26_U01
Student umie interpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczenstwa stosowanych w transporcie. Potrafi zbudować przykładowe mapy ryzyka. Umie analizować społeczne koszty wypadków.
LO_1A_U01, LO_1A_U07, LO_1A_U09, LO_1A_U16C-2, C-4T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-7M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C26_K01
Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczenstwa procesów logistycznych.
LO_1A_K05, LO_1A_K06C-3T-W-2, T-W-6, T-A-6M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C26_W01
Student posiada wiedzę z zakresu bezpiecznego funkcjonowania procesów logistycznych. Zna miary ryzyka. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem w logistyce. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków.
2,0student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych
3,0student ma elementarną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych
3,5student ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna wybrane miary ryzyka
4,0student ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna wybrane miary ryzyka; zna elementy procesu zarządzania bezpieczeństwem w logistyce
4,5student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna wybrane miary ryzyka; zna elementy procesu zarządzania bezpieczeństwem w logistyce; ma wiedzę z zakresu kosztów społecznych wypadków
5,0student ma pogłębioną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna miary ryzyka; ma dobrą wiedzę z zakresu procesu zarządzania bezpieczeństwem w logistyce; ma wiedzę z zakresu kosztów społecznych wypadków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C26_U01
Student umie interpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczenstwa stosowanych w transporcie. Potrafi zbudować przykładowe mapy ryzyka. Umie analizować społeczne koszty wypadków.
2,0Student nie potrafi interpretowac informacji statystycznych oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa.
3,0Student potrafi interpretować podstawowe informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie. oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa.
3,5Student potrafi interpretować podstawowe informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa.
4,0Student potrafi interpretować informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. Umie analizować mapy ryzyka.
4,5Student potrafi interpretować złożone informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. Umie analizować i tworzyć mapy ryzyka.
5,0Student potrafi interpretować złożone informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. Umie analizować i tworzyć mapy ryzyka. Umie anliować społeczne skutki wypadków.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C26_K01
Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczenstwa procesów logistycznych.
2,0Student nie rozumie znaczenia działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych.
3,0Student w elementarnym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych.
3,5Student w dostatecznym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych.
4,0Student w dobrym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych.
4,5Student w pełnym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką objętą efektem kształcenia,

Literatura podstawowa

  1. Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. Krystek Ryszard i inni, Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu; t.1; t.2.; t3., WKŁ, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza statystyk wypadków komunikacyjnych.3
T-A-2Wskaźniki bezpieczeństwa w transporcie.3
T-A-3Tworzenie miar ryzyka.2
T-A-4Budowa map ryzyka.2
T-A-5Macierze ryzyka.3
T-A-6Badania społecznych kosztów wypadków w transporcie.1
T-A-7Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Makrosystem: transport (magazynowanie) - człowiek - otoczenie2
T-W-2Wypadki komunikacyjne. Koszty społeczne wypadków.2
T-W-3Zagrożenia w procesach logistycznych.2
T-W-4Ryzyko i jego miary w transporcie.2
T-W-5Podstawy analizy ryzyka.2
T-W-6Zarządzanie bezpieczeństwem.4
T-W-7Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Udział w konsultacjach.1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C26_W01Student posiada wiedzę z zakresu bezpiecznego funkcjonowania procesów logistycznych. Zna miary ryzyka. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem w logistyce. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W08ma pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych technologii wykorzystywanych w logistyce, w tym technologii transportowych, magazynowania i teleinformatycznych
LO_1A_W14ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi zapewnienia bezpieczeństwa w logistyce, w tym w zakresie analizy ryzyka w łańcuchu dostaw
LO_1A_W03ma wiedzę z zakresu podstawowych procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
LO_1A_W16ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze logistyki, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
LO_1A_W20zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych.
C-2Nabycie umiejętności szacowania ryzyka procesów logistycznych.
C-3Zrozumienie roli systemu zarządzania bezpieczeństwem.
C-4Przekazanie wiedzy o aspektach społecznych wypadków.
Treści programoweT-W-2Wypadki komunikacyjne. Koszty społeczne wypadków.
T-W-4Ryzyko i jego miary w transporcie.
T-W-1Makrosystem: transport (magazynowanie) - człowiek - otoczenie
T-W-3Zagrożenia w procesach logistycznych.
T-W-6Zarządzanie bezpieczeństwem.
T-W-5Podstawy analizy ryzyka.
T-W-7Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych
3,0student ma elementarną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych
3,5student ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna wybrane miary ryzyka
4,0student ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna wybrane miary ryzyka; zna elementy procesu zarządzania bezpieczeństwem w logistyce
4,5student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna wybrane miary ryzyka; zna elementy procesu zarządzania bezpieczeństwem w logistyce; ma wiedzę z zakresu kosztów społecznych wypadków
5,0student ma pogłębioną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna miary ryzyka; ma dobrą wiedzę z zakresu procesu zarządzania bezpieczeństwem w logistyce; ma wiedzę z zakresu kosztów społecznych wypadków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C26_U01Student umie interpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczenstwa stosowanych w transporcie. Potrafi zbudować przykładowe mapy ryzyka. Umie analizować społeczne koszty wypadków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U07potrafi zaplanować badania i eksperymenty, przeprowadzić pomiary i symulacje, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących transportu, logistyki i spedycji.
LO_1A_U09potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy, ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym
LO_1A_U16potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi, w tym statystycznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności szacowania ryzyka procesów logistycznych.
C-4Przekazanie wiedzy o aspektach społecznych wypadków.
Treści programoweT-A-2Wskaźniki bezpieczeństwa w transporcie.
T-A-1Analiza statystyk wypadków komunikacyjnych.
T-A-4Budowa map ryzyka.
T-A-5Macierze ryzyka.
T-A-3Tworzenie miar ryzyka.
T-A-6Badania społecznych kosztów wypadków w transporcie.
T-A-7Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretowac informacji statystycznych oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa.
3,0Student potrafi interpretować podstawowe informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie. oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa.
3,5Student potrafi interpretować podstawowe informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa.
4,0Student potrafi interpretować informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. Umie analizować mapy ryzyka.
4,5Student potrafi interpretować złożone informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. Umie analizować i tworzyć mapy ryzyka.
5,0Student potrafi interpretować złożone informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. Umie analizować i tworzyć mapy ryzyka. Umie anliować społeczne skutki wypadków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C26_K01Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczenstwa procesów logistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K05ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu
LO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie roli systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Treści programoweT-W-2Wypadki komunikacyjne. Koszty społeczne wypadków.
T-W-6Zarządzanie bezpieczeństwem.
T-A-6Badania społecznych kosztów wypadków w transporcie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych.
3,0Student w elementarnym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych.
3,5Student w dostatecznym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych.
4,0Student w dobrym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych.
4,5Student w pełnym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką objętą efektem kształcenia,