Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie ryzykiem w logistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie ryzykiem w logistyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studenta pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu nauki o bezpieczeństwie w odniesieniu do obszaru logistyki.
C-2Nabycie przez studenta pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania ryzykiem łańcuchów dostaw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja czynników ryzyka charakterystycznych dla procesów logistycznych3
T-A-2Jakościowa ocena ryzyka; wskaźniki ryzyka.6
T-A-3Ilościowa ocena ryzyka.5
T-A-4Usystematyzowanie zagadnień.1
15
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo i ryzyko w logistyce.4
T-W-2Metody analizy ryzyka.5
T-W-3Zarządzanie ryzykiem łańcuchów dostaw.5
T-W-4Usystematyzowanie zagadnień.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach15
A-A-2Studiowanie materiału, przygotowanie do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie materiału, przygotowanie do zaliczenia.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: podsumuwujaca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C05_W01
Student zna zasady i metody prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i zarządzania jego bezpieczeństwem.
LO_2A_W01, LO_2A_W05, LO_2A_W10, LO_2A_W14, LO_2A_W12C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C05_U01
Student potrafi przeprowadzić analizę ryzyka łańcucha dostawy i umie zarządzać jego bezpieczeństwem.
LO_2A_U01, LO_2A_U02, LO_2A_U03, LO_2A_U04, LO_2A_U06C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C05_K01
Student rozumie i uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz jest świadomy konieczności samodoskonalenia, a także korzystania z wiedzy i opinii ekspertów.
LO_2A_K02, LO_2A_K03C-1, C-2T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C05_W01
Student zna zasady i metody prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i zarządzania jego bezpieczeństwem.
2,0student nie zna podstaw zasad i metod prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i zarządzania jego bezpieczeństwem,
3,0student w stopniu dostatecznym wykazuje znajomość podstawowych metod prowadzenia analizy ryzyka; ma podstawową wiedzę w zakresie zagadnień zarządzania bezpieczeństwem procesów logistycznych.
3,5student zna podstawowe zasady i metody prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i umie we dostatecznym stopniu zarządzać jego bezpieczeństwem
4,0student w stopniu dobrym zna podstawowe zasady i metody prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i umie we właściwym stopniu zarządzać jego bezpieczeństwem
4,5student w stopniu dobrym zna różne zasady i metody prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i umie twórczo zarządzać jego bezpieczeństwem
5,0student w bardzo dobrym stopniu wykazuje się twórczą wiedzą na temat stosowania zasad i metod prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i umie twórczo zarządzać jego bezpieczeństwem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C05_U01
Student potrafi przeprowadzić analizę ryzyka łańcucha dostawy i umie zarządzać jego bezpieczeństwem.
2,0student nie potrafi zidentyfikować podstawowych czynników ryzyka i ocenić ich wpływu na poziom ryzyka.
3,0student w stopniu podstawowym umie przeprowadzić podstawowe etapy analizy ryzyka i wskazać dominujące czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo procesu logistycznego.
3,5student w stopniu podstawowym umie przeprowadzić wszystkie etapy analizy ryzyka i wskazać dominujące czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo procesu logistycznego,
4,0student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić analizę ryzyka łańcucha dostawy i umie zarządzać jego bezpieczeństwem
4,5student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić analizę ryzyka łańcucha dostawy i umie zarządzać twórczo jego bezpieczeństwem
5,0student bardzo dobrze potrafi przeprowadzić analizę ryzyka łańcucha dostawy i umie zarządzać twórczo jego bezpieczeństwem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C05_K01
Student rozumie i uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz jest świadomy konieczności samodoskonalenia, a także korzystania z wiedzy i opinii ekspertów.
2,0student nie ma świadomości i nie rozumie roli wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; nie uznaje konieczności samodoskonalenia, a także korzystania z wiedzy i opinii ekspertów.
3,0student w stopniu podstawowym rozumie i akceptuje rolę wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz ma świadość konieczności samodoskonalenia.
3,5student w stopniu ponadprzeciętnym rozumie i akceptuje rolę wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz ma świadomość konieczności samodoskonalenia
4,0student w stopniu dobrym rozumie i akceptuje rolę wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz ma świadomość konieczności samodoskonalenia, oraz korzystania z wiedzy eksperckiej
4,5student w dobrym stopniu rozumie i akceptuje rolę wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz ma świadomość konieczności samodoskonalenia oraz korzystania z wiedzy eksperckiej
5,0student w bardzo dobrym stopniu rozumie i akceptuje rolę wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz ma świadomość konieczności samodoskonalenia oraz korzystania z opinii i wiedzy eksperckiej.

Literatura podstawowa

  1. Szopa T.:, Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza PW, 2016
  2. Tummala R., Schoenherr T., Assessing and managing risks using the Supply Chain Risk Management Process (SCRMP), 2011, Supply Chain Management: An International Journal, Vol. 16, No. 6, 2011, pp. 474–483
  3. Ho W., Zheng T., Yildiz H., Talluri S., Supply chain risk management: a literature review, 2015, International Journal of Production Research, 53:16, pp. 5031-5069
  4. Fahimnia B., Tang,C.S., Davarzani H., Sarkis J, Quantitative models for managing supply chain risks: A review, 2015, European Journal of Operational Research 247 (2015), pp.1–15.
  5. Vilko J.PP., Hllikas J.M, Risk assessment in multimodal supply chains, 2015, Int. J. Production Economics, 140 (2-12) pp. 586-595.

Literatura dodatkowa

  1. Chang C.H., Xu J., Risk analysis for container shipping: from a logistics perspective, 2015, The International Journal of Logistics Management, vol. 26, No.1. pp. 147-171, 2015.
  2. Tseng W.J., Ding J.F., Li M.H., Risk management of cargo damage in export operations of ocean freight forwarders in Taiwan, 2015, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part M: Journal of Engineering for the Maritime Environment, Vol.: 229 issue: 3, pp. 232-247.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja czynników ryzyka charakterystycznych dla procesów logistycznych3
T-A-2Jakościowa ocena ryzyka; wskaźniki ryzyka.6
T-A-3Ilościowa ocena ryzyka.5
T-A-4Usystematyzowanie zagadnień.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo i ryzyko w logistyce.4
T-W-2Metody analizy ryzyka.5
T-W-3Zarządzanie ryzykiem łańcuchów dostaw.5
T-W-4Usystematyzowanie zagadnień.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach15
A-A-2Studiowanie materiału, przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie materiału, przygotowanie do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C05_W01Student zna zasady i metody prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i zarządzania jego bezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W01ma pogłębioną wiedzę z zakresu technicznych aspektów funkjonowania łańcuchów dostaw, uwarunkowań prowadzenia działaności usługowej w logistyce o zasięgu lokalnym i globalnym
LO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod i narzędzi zapewnienia bezpieczeństwa w logistyce, w tym zarządzania ryzykiem w łańcuchach dostaw
LO_2A_W10ma wiedzę z zakresu kierunków i tendencji rozwojowych w logistyce oraz głównych osiągnięć w dziedzinie nauk i dyscyplin naukowych związanych z funkcjonowaniem logistyki
LO_2A_W14ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
LO_2A_W12zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych, zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studenta pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu nauki o bezpieczeństwie w odniesieniu do obszaru logistyki.
Treści programoweT-W-3Zarządzanie ryzykiem łańcuchów dostaw.
T-W-2Metody analizy ryzyka.
T-W-1Bezpieczeństwo i ryzyko w logistyce.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: podsumuwujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstaw zasad i metod prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i zarządzania jego bezpieczeństwem,
3,0student w stopniu dostatecznym wykazuje znajomość podstawowych metod prowadzenia analizy ryzyka; ma podstawową wiedzę w zakresie zagadnień zarządzania bezpieczeństwem procesów logistycznych.
3,5student zna podstawowe zasady i metody prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i umie we dostatecznym stopniu zarządzać jego bezpieczeństwem
4,0student w stopniu dobrym zna podstawowe zasady i metody prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i umie we właściwym stopniu zarządzać jego bezpieczeństwem
4,5student w stopniu dobrym zna różne zasady i metody prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i umie twórczo zarządzać jego bezpieczeństwem
5,0student w bardzo dobrym stopniu wykazuje się twórczą wiedzą na temat stosowania zasad i metod prowadzenia analizy ryzyka procesu logistycznego i umie twórczo zarządzać jego bezpieczeństwem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C05_U01Student potrafi przeprowadzić analizę ryzyka łańcucha dostawy i umie zarządzać jego bezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł oraz rozumieć i wykorzystywać potrzebne informacje; umie dokonać ich analizy i oceny, potrafi syntezować, kreatywnie interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, dokonać prezentacji tych informacji
LO_2A_U02potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne, oceniać przydatność i organiczenia rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich
LO_2A_U03potrafi wykorzystywać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, potrafi formułować i testować hipotezy, związane z prostymi problemami badawczymi
LO_2A_U04potrafi planować i przeprowadzać badania i eksperymenty obejmujące obszar problematyki logistycznej, dokonywać pomiarów i symulacji komputerowych, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
LO_2A_U06potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym: środowiskowe, ekonomiczne, prawne, etyczne, umie systematyzować uzyskaną wiedzę; stosuje zasady bhp i higieny pracy, ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania ryzykiem łańcuchów dostaw.
Treści programoweT-A-1Identyfikacja czynników ryzyka charakterystycznych dla procesów logistycznych
T-A-3Ilościowa ocena ryzyka.
T-A-2Jakościowa ocena ryzyka; wskaźniki ryzyka.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: podsumuwujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować podstawowych czynników ryzyka i ocenić ich wpływu na poziom ryzyka.
3,0student w stopniu podstawowym umie przeprowadzić podstawowe etapy analizy ryzyka i wskazać dominujące czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo procesu logistycznego.
3,5student w stopniu podstawowym umie przeprowadzić wszystkie etapy analizy ryzyka i wskazać dominujące czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo procesu logistycznego,
4,0student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić analizę ryzyka łańcucha dostawy i umie zarządzać jego bezpieczeństwem
4,5student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić analizę ryzyka łańcucha dostawy i umie zarządzać twórczo jego bezpieczeństwem
5,0student bardzo dobrze potrafi przeprowadzić analizę ryzyka łańcucha dostawy i umie zarządzać twórczo jego bezpieczeństwem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C05_K01Student rozumie i uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz jest świadomy konieczności samodoskonalenia, a także korzystania z wiedzy i opinii ekspertów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K02uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu logistyki, jest świadomy potrzeby ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się, a także korzystania z możliwości zasięgania opinii ekspertów
LO_2A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę przekazywania informacji i opinii dotyczących osiągnięć z zakresu logistyki, a także inicjowania, inspirowania i organizacji działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studenta pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu nauki o bezpieczeństwie w odniesieniu do obszaru logistyki.
C-2Nabycie przez studenta pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania ryzykiem łańcuchów dostaw.
Treści programoweT-W-1Bezpieczeństwo i ryzyko w logistyce.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: podsumuwujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości i nie rozumie roli wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; nie uznaje konieczności samodoskonalenia, a także korzystania z wiedzy i opinii ekspertów.
3,0student w stopniu podstawowym rozumie i akceptuje rolę wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz ma świadość konieczności samodoskonalenia.
3,5student w stopniu ponadprzeciętnym rozumie i akceptuje rolę wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz ma świadomość konieczności samodoskonalenia
4,0student w stopniu dobrym rozumie i akceptuje rolę wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz ma świadomość konieczności samodoskonalenia, oraz korzystania z wiedzy eksperckiej
4,5student w dobrym stopniu rozumie i akceptuje rolę wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz ma świadomość konieczności samodoskonalenia oraz korzystania z wiedzy eksperckiej
5,0student w bardzo dobrym stopniu rozumie i akceptuje rolę wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych oraz ma świadomość konieczności samodoskonalenia oraz korzystania z opinii i wiedzy eksperckiej.