Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu E-gospodarka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot E-gospodarka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,60zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu gospodarki rynkowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i mechanizamami funkcjonownia e-gospdarki.
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu handlu elektronicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Modele e-biznesu. Przykłady rozwiązań.2
T-L-2Formy reklamy w sieci.2
T-L-3Aukcje Internetowe i e-zakupy.2
T-L-4Profil zaufany i podpis elektroniczny.2
T-L-5Bezpieczeństwo w sieci.2
T-L-6Bankowość elektroniczna.2
T-L-7Aplikacje SAP (Systems Applications and Products in Data Processing).2
T-L-8Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizownych w ramach formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Podstawy prawne e-gospodarki. Unormowania międzynarodowe i krajowe.4
T-W-2Definicje e-biznesu w dokumentach głównych organizacji międzynarodowych.3
T-W-3Trendy i perspektywy rozwoju gospodarki elektronicznej.3
T-W-4Przyszłość rynku elektronicznego w Polsce.3
T-W-5Mechanizmy i zasady działania handlu elektronicznego.4
T-W-6Firma w sieci - budowanie wizerunku, reklama, promocja itp.4
T-W-7Rozliczenia w e-gospodarce.4
T-W-8Bezpieczeństwo usług i transakcji internetowych.4
T-W-9Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizownych w ramach formy zajęć.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Rozwiązywanie biężacych zadań laboratoryjnych10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i innych zródeł9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C11_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą podstaw prawnych e-gospodarki w Polsce i na świecie oraz zna zasady działania handlu elektronicznego i rozliczeń w e-gospodarce.
LO_2A_W08C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-W-5, T-W-8, T-L-3, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-L-4M-2, M-4, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C11_U01
Student potrafi stosować różne metody rozliczeń elektronicznych, potrafi wykorzystać podpis cyfrowy, a także zna zasady prowadzenie działalności gospodarczej w formie elektronicznej
LO_2A_U01, LO_2A_U02, LO_2A_U05C-2T-W-7, T-L-6, T-W-8, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-5, T-L-4, T-W-6M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C11_K01
Student potrafi działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy wykorzystując narzędzia elektroniczne w gospodarce rynkowej.
LO_2A_K01, LO_2A_K04C-2T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-4M-3, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C11_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą podstaw prawnych e-gospodarki w Polsce i na świecie oraz zna zasady działania handlu elektronicznego i rozliczeń w e-gospodarce.
2,0Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wiedzy wymaganej zgonie z efektem kształcenia.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C11_U01
Student potrafi stosować różne metody rozliczeń elektronicznych, potrafi wykorzystać podpis cyfrowy, a także zna zasady prowadzenie działalności gospodarczej w formie elektronicznej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C11_K01
Student potrafi działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy wykorzystując narzędzia elektroniczne w gospodarce rynkowej.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Wawszczyk A., E-gopodraka Poradnik przedsiebiorcy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiêbiorczości, Warszawa, 2003
  2. Dave Chaffey, Digital Business i E-Commerce Management Strategia, Realizacja, Praktyka, PWN, Warszawa, 2016
  3. Teluk T., IT w firmie, Helion, Gliwice, 2004
  4. Teluk T., E-biznes. Nowa gospodarka, Helion, 2004
  5. Gąsiewski M., Modrzewski P., Mała firma w sieci. Narzędzia GOOGLE dla początkujących, Poltext, 2012
  6. Kolbusz E, Olejniczak W., Szyjewski Z.(red.), Inżynieria systemów informatycznych w e-gospodarce, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modele e-biznesu. Przykłady rozwiązań.2
T-L-2Formy reklamy w sieci.2
T-L-3Aukcje Internetowe i e-zakupy.2
T-L-4Profil zaufany i podpis elektroniczny.2
T-L-5Bezpieczeństwo w sieci.2
T-L-6Bankowość elektroniczna.2
T-L-7Aplikacje SAP (Systems Applications and Products in Data Processing).2
T-L-8Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizownych w ramach formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne e-gospodarki. Unormowania międzynarodowe i krajowe.4
T-W-2Definicje e-biznesu w dokumentach głównych organizacji międzynarodowych.3
T-W-3Trendy i perspektywy rozwoju gospodarki elektronicznej.3
T-W-4Przyszłość rynku elektronicznego w Polsce.3
T-W-5Mechanizmy i zasady działania handlu elektronicznego.4
T-W-6Firma w sieci - budowanie wizerunku, reklama, promocja itp.4
T-W-7Rozliczenia w e-gospodarce.4
T-W-8Bezpieczeństwo usług i transakcji internetowych.4
T-W-9Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizownych w ramach formy zajęć.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Rozwiązywanie biężacych zadań laboratoryjnych10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i innych zródeł9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C11_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą podstaw prawnych e-gospodarki w Polsce i na świecie oraz zna zasady działania handlu elektronicznego i rozliczeń w e-gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu gospodarki magazynowej i handlu elektronicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i mechanizamami funkcjonownia e-gospdarki.
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu handlu elektronicznego.
Treści programoweT-W-3Trendy i perspektywy rozwoju gospodarki elektronicznej.
T-W-4Przyszłość rynku elektronicznego w Polsce.
T-L-2Formy reklamy w sieci.
T-L-1Modele e-biznesu. Przykłady rozwiązań.
T-L-7Aplikacje SAP (Systems Applications and Products in Data Processing).
T-W-6Firma w sieci - budowanie wizerunku, reklama, promocja itp.
T-L-5Bezpieczeństwo w sieci.
T-L-6Bankowość elektroniczna.
T-W-5Mechanizmy i zasady działania handlu elektronicznego.
T-W-8Bezpieczeństwo usług i transakcji internetowych.
T-L-3Aukcje Internetowe i e-zakupy.
T-W-1Podstawy prawne e-gospodarki. Unormowania międzynarodowe i krajowe.
T-W-7Rozliczenia w e-gospodarce.
T-W-2Definicje e-biznesu w dokumentach głównych organizacji międzynarodowych.
T-L-4Profil zaufany i podpis elektroniczny.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wiedzy wymaganej zgonie z efektem kształcenia.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C11_U01Student potrafi stosować różne metody rozliczeń elektronicznych, potrafi wykorzystać podpis cyfrowy, a także zna zasady prowadzenie działalności gospodarczej w formie elektronicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł oraz rozumieć i wykorzystywać potrzebne informacje; umie dokonać ich analizy i oceny, potrafi syntezować, kreatywnie interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, dokonać prezentacji tych informacji
LO_2A_U02potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne, oceniać przydatność i organiczenia rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich
LO_2A_U05potrafi interpretować rachunek ekonomiczny w logistyce, dokonać wstępnej oceny ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu handlu elektronicznego.
Treści programoweT-W-7Rozliczenia w e-gospodarce.
T-L-6Bankowość elektroniczna.
T-W-8Bezpieczeństwo usług i transakcji internetowych.
T-L-3Aukcje Internetowe i e-zakupy.
T-L-5Bezpieczeństwo w sieci.
T-L-2Formy reklamy w sieci.
T-W-5Mechanizmy i zasady działania handlu elektronicznego.
T-L-4Profil zaufany i podpis elektroniczny.
T-W-6Firma w sieci - budowanie wizerunku, reklama, promocja itp.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C11_K01Student potrafi działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy wykorzystując narzędzia elektroniczne w gospodarce rynkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K01potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, pozyskiwane informacje oraz kierunki podejmowanych działań z zakresu logistyki
LO_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu handlu elektronicznego.
Treści programoweT-L-3Aukcje Internetowe i e-zakupy.
T-L-5Bezpieczeństwo w sieci.
T-L-2Formy reklamy w sieci.
T-L-6Bankowość elektroniczna.
T-L-4Profil zaufany i podpis elektroniczny.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.