Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologiczne aspekty ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych zagadnień związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska i idei ekorozwoju. |
C-2 | Ukazanie wzajemnych zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we wspłóczesnych teoriach socjologicznych, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy. | 6 |
T-W-2 | Relacje między światem społecznym, a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo-środowisko, znaczenie kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości i ich wpływ na rozwój cywilizacji, degradacja środowiska przyrodniczego-wpływ na demografię, gospodarkę i kulturę. | 6 |
T-W-3 | Głowne zagrożenia środowiska, źrodła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny, a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie-wpływ na zmianę klimatu. | 6 |
T-W-4 | Dylematy i konflikty związane z ochroną przyrody, dylematy społeczne-dospodarcze. | 5 |
T-W-5 | Zagrożenia ekologiczne, pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, sposoby ich rozwiązywania, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w ich rozwiązywaniu. | 6 |
T-W-6 | Znaczenie informowania społeczeństwa o stanie środowiska naturalnego, rola konsultacji społecznych, społeczne rozwiązywanie problemów ekologicznych. | 5 |
T-W-7 | Współczesne koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego świata; ekorozwój i rozwój zrównoważony. | 5 |
T-W-8 | Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna, społeczne aspekty ochrony środowiska, odpowiedzialnośc społeczna w ochronie srodowiska przyrodniczego, wzory zachowań ekologicznych, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa, instrumenty wpływania na zachowania proekoloczne. | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do dyskusji na wykładach | 5 |
A-W-4 | Zbieranie materiałów do prezentacji | 5 |
A-W-5 | Wykonanie prezentacji | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach i udział w dyskusjach problemowych |
S-2 | Ocena formująca: Wykonanie prezentacji na określony temat wykładowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_A03-1_W01 Student definiuje podstwowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska, potrafi wskazać wzajemne zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współceczsnej sytuacji społeczno-gospodarczej | LO_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_A03-1_U01 Student rozumie problemy ochrony srodowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska, posiada umięjętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i rożnych plaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie. | LO_2A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_A03-1_K01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułowac wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska. | LO_2A_K01, LO_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_A03-1_W01 Student definiuje podstwowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska, potrafi wskazać wzajemne zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współceczsnej sytuacji społeczno-gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_A03-1_U01 Student rozumie problemy ochrony srodowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska, posiada umięjętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i rożnych plaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_A03-1_K01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułowac wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli |
Literatura podstawowa
- Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
- Matczak P., Problemy ekologiczne jako problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- Kozłowski S., Ekorozwój-wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Domka L., Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, PWN, Warszawa, 2001
- Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2020