Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Niezawodność i bezpieczeństwo systemów:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Niezawodność i bezpieczeństwo systemów | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Student ma opanowane zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Opanowanie i zrozumienie zagadnień obejmjących wiedzę z zakresu podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu. |
| C-2 | Ugruntowanie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Estymacja funkcji zawodności i gęstości prawdopodobieństwa czasu pracy do uszkodzenia. | 3 |
| T-A-2 | Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych. | 6 |
| T-A-3 | Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń. | 3 |
| T-A-4 | Przykład wyznaczania macierzy ryzyka. | 1 |
| T-A-5 | Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Podstawy matematyczne teorii niezawodności. | 2 |
| T-W-2 | Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności. | 2 |
| T-W-3 | Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe. | 3 |
| T-W-4 | Modele niezawodnościowe elementów urządzeń oceanotechnicznych. | 2 |
| T-W-5 | Kształtowanie niezawodności. | 1 |
| T-W-6 | Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo systemów oceanotechnicznych. | 1 |
| T-W-7 | Analiza ryzyka w oceanotechnice. Metodyka FSA. . | 4 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
| A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 9 |
| A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 8 |
| A-A-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
| 37 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
| A-W-2 | Udział w konsultacjach | 6 |
| A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
| A-W-4 | Udział w egzaminie | 4 |
| 37 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy. |
| M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Dwa zaliczenia zajęć audytoryjnych w trakcie semestru. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| O_2A_C03_W01 ma wiedzę obejmującą podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu. | O_2A_W06, O_2A_W01, O_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| O_2A_C03_U01 potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania | O_2A_U23 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| O_2A_C03_K01 ma ugruntowaną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | O_2A_K02 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| O_2A_C03_W01 ma wiedzę obejmującą podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu. | 2,0 | nie ma wiedzy w zakresie podstaw teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn. |
| 3,0 | ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów oceanotechnicznych. | |
| 3,5 | ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność. | |
| 4,0 | ma wiedzę obejmującą podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu. | |
| 4,5 | ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka i procesu eksploatacji na czas życia obiektu. | |
| 5,0 | ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka, środowiska i procesu eksploatacji na czas życia obiektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| O_2A_C03_U01 potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania | 2,0 | nie potraf w żadnym stopniu ocenić wpływu właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo. |
| 3,0 | potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo. | |
| 3,5 | potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo oraz na trwałość. | |
| 4,0 | potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponować rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności. | |
| 4,5 | potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponować rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa. | |
| 5,0 | potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponować alternatywne rozwiązania prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| O_2A_C03_K01 ma ugruntowaną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | 2,0 | nie ma świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko. |
| 3,0 | ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji. | |
| 3,5 | ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | |
| 4,0 | ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | |
| 4,5 | ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | |
| 5,0 | ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka. |
Literatura podstawowa
- Rosochacki W., Wpływ kołysań statku na niezawodność elementów konstrukcji okrętowych, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006, 590, Prace Naukowe PSz
- Hann M., Siemionow J., Rosochacki W., Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998, monografia
- Matuszak Z., Badania rozkładów uszkodzeń systemów siłowni okrętowych, Adveso, Szczecin, 2012
- Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3