Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Technologie rozwojowe:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Technologie rozwojowe | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawy algebry i analizy matematycznej. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z mechanizmem rozwoju technologii wraz z postępem cywilizacyjnym, aktualnymi trendami i ich uwarunkowaniami ekonomiczno-społecznymi. Przekazanie wiedzy na temat obecnie wykorzystywanych technologii w budownictwie obiektów oceanotechnicznych. |
| C-2 | Wykształcenie umiejętności analizy technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz organizowania wiedzy w technologicznych bazach danych. |
| C-3 | Uświadomienie studentom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Analiza dokumentacji technicznej statków pod kątem różnorodności konstrukcyjnej detali, stosowanych technik obróbki i montażu oraz podziału prefabrykacyjnego. | 4 |
| T-A-2 | Projektowanie technologii grupowych na podstawie zadanych marszrut technologicznych produktów. | 5 |
| T-A-3 | Określanie technologiczności zadanych produktów w określonych systemach produkcyjnych. | 4 |
| T-A-4 | Dyskusja wyników zadań domowych. | 2 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rys historyczny postępu technicznego, rozwoju technologii i metod organizacji produkcji. Historia budownictwa okrętowego. Technologie szkutnicze. | 3 |
| T-W-2 | Współczesne technologie obróbcze i montażowe - charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji. Tendencje rozwojowe technologii. Rozwój robotyzacji i technik sztucznej inteligencji. Zagadnienia inwestycji. Wdrażanie innowacji technologicznych. | 4 |
| T-W-3 | Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na zakres stosowania i wydajność. Analiza klastrowa. Technologie grupowe. | 5 |
| T-W-4 | Technologiczność produktu. Miary technologiczności. | 2 |
| T-W-5 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
| A-A-2 | Praca własna studenta. | 10 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
| A-W-2 | Praca własna studenta. | 10 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny. |
| M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - aktywność podczas zajęć. |
| S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zadania domowe. |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa na podstawie ocen z zadań domowych i za aktywność na zajęciach. |
| S-4 | Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| O_2A_C02_W01 Student zna mechanizmy rozwoju technologii w kontekście postępu cywilizacyjnego, potrafi scharakteryzować aktualne trendy i ich uwarunkowania ekonomiczno-społeczne. Student zna technologie obecnie wykorzystywane w budownictwie obiektów oceanotechnicznych. | O_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| O_2A_C02_U01 Student potrafi dokonać analizy standardowych i innowacyjnych technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz zorganizować wiedzę w postaci technologicznej bazy danych. | O_2A_U08, O_2A_U13, O_2A_U14, O_2A_U12 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| O_2A_C02_K01 Student jest świadom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa. | O_2A_K07, O_2A_K02 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| O_2A_C02_W01 Student zna mechanizmy rozwoju technologii w kontekście postępu cywilizacyjnego, potrafi scharakteryzować aktualne trendy i ich uwarunkowania ekonomiczno-społeczne. Student zna technologie obecnie wykorzystywane w budownictwie obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
| 3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
| 3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
| 4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
| 4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
| 5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| O_2A_C02_U01 Student potrafi dokonać analizy standardowych i innowacyjnych technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz zorganizować wiedzę w postaci technologicznej bazy danych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
| 3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
| 3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
| 4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
| 4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
| 5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| O_2A_C02_K01 Student jest świadom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
| 3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
| 3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
| 4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
| 4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
| 5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Literatura podstawowa
- Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, WM, Gdynia, 1971
- Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn, WNT, Warszawa, 2003
- Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
- Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
- Mikulczyński T., Automatyzacja procesów produkcyjnych. Metody modelowania procesów, WNT, Warszawa, 2006
- Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985
- Zdanowicz R., Robotyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- Allen R. D. G., Ekonomia matematyczna, PWN, Warszawa, 1961
- Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa, 1984
- Clark W., Wykresy Gantta, Fundusz Wydawniczy Komitetu Wykonawczego Zrzeszeń N.O.P., Warszawa, 1925
- Doerffer J., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1971
- Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarzązaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Karczewski J. T., System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., 2000
- Lem S., Summa technologiae, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin, 1984, 4
- Lilley S., Ludzie, maszyny, historia, PWN, Warszawa, 1958
- Pawłowski O., Brewka M., Majewski W., Siatki czynności i ich analiza, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1967
- Zbichorski Z., Wykresy Gantta, Ministerstwo Przemysłu - Biblioteka Gospodarcza, Warszawa, 1947