Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje obiektów oceanotechnicznych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Konstrukcje obiektów oceanotechnicznych | ||
| Specjalność | Projektowanie i budowa systemów energetycznych | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Elementy matematyki, mechaniki ogólnej, rysunku technicznego, wytrzymałości materiałów, metaloznawstwa z poprzedzających semestrów. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Nabycie umiejętności czytania ze zrozumieniem okrętowej dokumentacji konstrukcyjnej oraz projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów obiektów oceanotechnicznych w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i zasady wiedzy inżynierskiej. |
| C-2 | Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych stałych i pływających obiektów oceanotechnicznych. |
| C-3 | Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania stałych i pływających obiektów oceanotechnicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Zapoznanie z normami i przepisami klasyfikacyjnymi. | 2 |
| T-L-2 | Zapoznanie z dokumentacją konstrukcyjną oraz zasadami czytania i sporządzania rysunków konstrukcyjnych. Rysowanie szczegółów i węzłów konstrukcyjnych. | 4 |
| T-L-3 | Obliczanie wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych. | 2 |
| T-L-4 | Obliczenia wytrzymałości wzdłużnej pontonu prostopadłościennego. | 6 |
| T-L-5 | Projekt konstrukcji wybranego rejonu konstrukcyjnego statku morskiego w oparciu o wymagania towarzystwa klasyfikacyjnego. | 4 |
| T-L-6 | Projektowanie i wymiarowanie wybranych węzłów konstrukcyjnych obiektów offshore. | 6 |
| T-L-7 | Sporządzanie elementów dokumentacji konstrukcyjnej obiektów offshore. | 4 |
| T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Normy i przepisy, krajowe i międzynarodowe, dotyczące konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. | 1 |
| T-W-2 | Środowiskowe obciążenia i narażenia konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. | 2 |
| T-W-3 | Wynikające z pełnionej funkcji obciążenia i narażenia konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. | 2 |
| T-W-4 | Materiały konstrukcyjne i wyroby fabryczne. | 1 |
| T-W-5 | Koncepcja konstrukcji i układy wiązań kadłubów statków – poprzeczny, wzdłużny i mieszany. | 1 |
| T-W-6 | Konstrukcja rejonów kadłuba statku: dno, fundamenty, grodzie, burty, pokłady, konstrukcja skrajników, nadbudówki. | 3 |
| T-W-7 | Ogólny układ konstrukcyjny oraz specyficzne szczegóły konstrukcyjne wybranych obiektów offshore: platform stałych, platform samopodnośnych, platform półzanurzonych, platform posadawianych, statów wiertniczych, pływających zbiorników ropy naftowej, kolumn turbin wiatrowych. | 4 |
| T-W-8 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Ćwiczenia w laboratorium komputerowym. | 30 |
| A-L-2 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 3 |
| A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 3 |
| 36 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 15 |
| A-W-2 | Własne studia literaturowe. | 8 |
| A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
| M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratyryjnych wykonanych samodzielnie przez studenta. |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| O_2A_D2-02_W01 Absolwent posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechniki: statków i obiektów offshore. | O_2A_W11 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1, S-3 |
| O_2A_D2-02_W02 Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. | O_2A_W13, O_2A_W15 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| O_2A_D2-02_U01 Absolwent potrafi dokonać analizy budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych (statków i obiektów offshore) oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji | O_2A_U13 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
| O_2A_D2-02_U02 Absolwent potrafi zaprojektować konstrukcję obiektu oceanotechnicznego (statku i obiektu offshore) z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia | O_2A_U25 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| O_2A_D2-02_K01 Absolwent potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | O_2A_K03 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1, S-2 |
| O_2A_D2-02_K02 Absolwent potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań. | O_2A_K05 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| O_2A_D2-02_W01 Absolwent posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechniki: statków i obiektów offshore. | 2,0 | Nie posiada wystarczającej wiedzy na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechniki: statków i obiektów offshore. |
| 3,0 | Posiada bardzo powierzchowną i z wielomam brakami wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechniki: statków i obiektów offshore. | |
| 3,5 | Posiada powierzchowną i z brakami wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechniki: statków i obiektów offshore. | |
| 4,0 | Posiada znaczną wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechniki: statków i obiektów offshore. | |
| 4,5 | Posiada szeroką wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechniki: statków i obiektów offshore. | |
| 5,0 | Posiada bardzo szeroką i wnikliwą wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechniki: statków i obiektów offshore. | |
| O_2A_D2-02_W02 Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. | 2,0 | Nie ma wystarczającej wiedzy w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. |
| 3,0 | Absolwent ma pewną powierzchowną i nieuporządkowaną wiedzę wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. | |
| 3,5 | Absolwent ma powierzchowną i nieuporządkowaną wiedzę wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. | |
| 4,0 | Absolwent ma uporzadkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. | |
| 4,5 | Absolwent ma znaczną, uporzadkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. | |
| 5,0 | Absolwent ma dużą, uporzadkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych: statków i obiektów offshore. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| O_2A_D2-02_U01 Absolwent potrafi dokonać analizy budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych (statków i obiektów offshore) oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji | 2,0 | Absolwent nie potrafi przeprowadzić zadowalającej analizy budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych (statków i obiektów offshore) oraz ich elementów, jak również nie potrafi zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. |
| 3,0 | Absolwent potrafi wykonać, jednak z istotnymi brakami, analizę budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych (statków i obiektów offshore) oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. | |
| 3,5 | Absolwent potrafi, z pewnymi brakami, wykonać analizę budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych (statków i obiektów offshore) oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. | |
| 4,0 | Absolwent potrafi wykonać analizę budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych (statków i obiektów offshore) oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. | |
| 4,5 | Absolwent potrafi wykonać wnikliwą analizę budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych (statków i obiektów offshore) oraz ich elementów, jak również zaproponować własne możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. | |
| 5,0 | Absolwent potrafi wykonać bardzo wnikliwą analizę budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych (statków i obiektów offshore) oraz ich elementów, jak również zaproponować oryginalne możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. | |
| O_2A_D2-02_U02 Absolwent potrafi zaprojektować konstrukcję obiektu oceanotechnicznego (statku i obiektu offshore) z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować w zadowalającym stopniu konstrukcji obiektu oceanotechnicznego (statku i obiektu offshore) uwzględniając przy tym zadaną specyfikację i aspekty pozatechniczne oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia. |
| 3,0 | Potrafi zaprojektować, jednak z wieloma istotnymi błędami, konstrukcję obiektu oceanotechnicznego (statku i obiektu offshore) uwzględniając przy tym zadaną specyfikację i aspekty pozatechniczne oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia. | |
| 3,5 | Potrafi zaprojektować, z niewieloma istotnymi błędami, konstrukcję obiektu oceanotechnicznego (statku i obiektu offshore) uwzględniając przy tym zadaną specyfikację i aspekty pozatechniczne oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia. | |
| 4,0 | Potrafi zaprojektować, bez istotnych błędów jednak z dużą liczbą błędów drobnych, konstrukcję obiektu oceanotechnicznego (statku i obiektu offshore) uwzględniając przy tym zadaną specyfikację i aspekty pozatechniczne oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia. | |
| 4,5 | Potrafi zaprojektować, bez istotnych błędów i z niewielką liczbą błędów drobnych, konstrukcję obiektu oceanotechnicznego (statku i obiektu offshore) uwzględniając przy tym zadaną specyfikację i aspekty pozatechniczne oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia. | |
| 5,0 | Potrafi zaprojektować bez istotnych uwag krytycznych konstrukcję obiektu oceanotechnicznego (statku i obiektu offshore) z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowujac nowe narzędzia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| O_2A_D2-02_K01 Absolwent potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Absolwent nie potrafi współpracować i realizować zadań w grupie oraz nie posiada świadomości konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. |
| 3,0 | Absolwent współpracuje i realizuje zadania w grupie z istotnymi brakami oraz ma niewielką świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
| 3,5 | Absolwent z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
| 4,0 | Absolwent dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
| 4,5 | Absolwent bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
| 5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze współpracować i w pełni realizować zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
| O_2A_D2-02_K02 Absolwent potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań. | 2,0 | Absolwent nie potrafi dokonać zadowalająco analizy zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, z zadowalającym określeniem odpowiednich priorytetów pozwalających na efektywne wykonanie tych zadań. |
| 3,0 | Absolwent potrafi, jednak z istotnymi błędami, wykonać analizę zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, i zadowalająco określić odpowiednie priorytety pozwalające na efektywne wykonanie tych zadań. | |
| 3,5 | Absolwent potrafi z pewnymi błędami wykonać analizę zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, i zadowalająco określić odpowiednie priorytety pozwalające na efektywne wykonanie tych zadań. | |
| 4,0 | Absolwent potrafi dobrze wykonać analizę zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, z dobrym określeniem odpowiednich priorytetów pozwalających na efektywne wykonanie tych zadań. | |
| 4,5 | Absolwent potrafi dość dobrze wykonać analizę zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, z dobrym określeniem odpowiednich priorytetów pozwalających na efektywne wykonanie tych zadań. | |
| 5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze wykonać analizę zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, z bardzo dobrym określeniem odpowiednich priorytetów pozwalających na efektywne wykonanie tych zadań. |
Literatura podstawowa
- Wewiórski S., Wituszyński K., Konstrukcja stalowego kadłuba okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
- Więckiewicz W., Budowa kadłubów statków morskich, WSM, Gdynia, 1999
- Chakrabarti S., Handbook of Offshore Engineering, Elsevier Ocean Engineering, 2005
- Gerwick B.C., Construction of Marine and Offshore Structures, 2007
Literatura dodatkowa
- Orszulok W., Wytrzymałość kadłuba statku w eksploatacji, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1983
- Faltinsen O.M., Sea Loads on Ships and Offshore Structures, Cambridge Ocean Technology, 1993
- Sekulski Z., Wybrane problemy optymalizacji wielokryterialnej we wstępnym projektowaniu konstrukcji kadłuba statków morskich, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2012