Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Teoria procesów cieplnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria procesów cieplnych
Specjalność Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,67egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: rachunek różniczkowy i całkowy.
W-2Podstawy termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi działami termodynamiki.
C-2Nauczenie studentów wykonywania zaawansowanych obliczeń termodynamicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Równwnia stanu i przemiany termodynamiczne gazów rzeczywistych.2
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla dysz Bendemanna i de Lavala.2
T-A-3Obliczanie zapotrzebowania powietrza do spalania, składu spalin, temperatury spalania, strat energetycznych podczas spalania.2
T-A-4Sprawdzian nr 1.1
T-A-5Przeprowadzanie analizy egzergetycznej wybranych procesów cieplnych. Obliczanie egzergii, strat egzergii, sprawności egzergetycznej.3
T-A-6Obliczanie zaawansowanych obiegów cieplnych.2
T-A-7Obliczanie wymiany ciepła podczas typowych procesów cieplnych.2
T-A-8Sprawdzian nr 2.1
15
wykłady
T-W-1Termodynamika gazów rzeczywistych.3
T-W-2Przepływ czynnika ściśliwego.3
T-W-3Teoria spalania.4
T-W-4Analiza egzergetyczna procesów cieplnych.7
T-W-5Zaawansowane obiegi cieplne.6
T-W-6Elementy wymiany ciepła.7
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do wykładów.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-3Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych.
M-4Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte (egzamin).
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z teorii (wykład).
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań na tablicy (ćwiczenia).
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny - wykłady.
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (ćwiczenia).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-06_W01
Zna termodynamikę gazów rzeczywistych. Zna teorię przepływu czynnika ściśliwego. Zna teorię spalania. Ma wiedzę o analizie egzergetycznej procesów cieplnych. Zna zaawansowane obiegi cieplne. Ma wiedzę z wybranych działów wymiany ciepła.
O_2A_W02, O_2A_W03, O_2A_W16C-1T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1, S-5, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-06_U01
Potrafi wykonywać obliczenia termodynamiczne dla gazów rzeczywistych. Potrafi opisać matematycznie przepływ czynnika ściśliwego. Ma umiejętność wykonywania obliczeń dotyczących spalania. Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną procesów cieplnych. Umie obliczać zaawansowane obiegi cieplne. Potrafi analizować procesy transportu ciepła.
O_2A_U09, O_2A_U24, O_2A_U25C-2T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-1M-4S-4, S-1, S-6, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-06_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.
O_2A_K02, O_2A_K06C-1T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-5, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-06_W01
Zna termodynamikę gazów rzeczywistych. Zna teorię przepływu czynnika ściśliwego. Zna teorię spalania. Ma wiedzę o analizie egzergetycznej procesów cieplnych. Zna zaawansowane obiegi cieplne. Ma wiedzę z wybranych działów wymiany ciepła.
2,0Nie ma wiedzy określonej w programie przedmiotu.
3,0Zna podstawowe elementy obowiązującego materiału.
3,5Zna i rozumie podstawowe elementy obowiązującego materiału.
4,0Dobrze zna i rozumie prawie cały obowiązujący materiał. Popełnia nieliczne, drobne blędy.
4,5Bardzo dobrze zna i rozumie prawie cały obowiązujący materiał. Popełnia nieliczne, drobne blędy.
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie cały obowiązujący materiał.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-06_U01
Potrafi wykonywać obliczenia termodynamiczne dla gazów rzeczywistych. Potrafi opisać matematycznie przepływ czynnika ściśliwego. Ma umiejętność wykonywania obliczeń dotyczących spalania. Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną procesów cieplnych. Umie obliczać zaawansowane obiegi cieplne. Potrafi analizować procesy transportu ciepła.
2,0Nie posiada umiejętności wynikających z programu przedmiotu.
3,0Posiada podstawowe umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
3,5Posiada umiejętności wynikające z programu przedmiotu. Popełnia nieliczne błędy.
4,0Dobrze opanował umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
4,5Posiada prawie wszystkie umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
5,0Posiada wszystkie umiejętności wynikające z programu przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-06_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.
2,0Nie posiadł żadnych kompetencji, uzyskanie ktorych było przewidziane w programie przedmiotu.
3,0Ma w podstawowym stopniu świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,5Ma w podstawowym stopniu świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.
5,0Ma pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz całkowicie rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma pełną świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.

Literatura podstawowa

  1. Malinowski L., Termodynamika, Skrypt elektroniczny - wydawnictwo własne, Szczecin, 2012
  2. Staniszewski B., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1986
  3. Szargut J., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2000, 7
  4. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1979
  5. Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przykłady., Wydawnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997, 1
  2. Cengel Y.A., Boles M.A., Thermodynamics. An Engineering Approach, Mc Graw Hill, Boston, 2008, 6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Równwnia stanu i przemiany termodynamiczne gazów rzeczywistych.2
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla dysz Bendemanna i de Lavala.2
T-A-3Obliczanie zapotrzebowania powietrza do spalania, składu spalin, temperatury spalania, strat energetycznych podczas spalania.2
T-A-4Sprawdzian nr 1.1
T-A-5Przeprowadzanie analizy egzergetycznej wybranych procesów cieplnych. Obliczanie egzergii, strat egzergii, sprawności egzergetycznej.3
T-A-6Obliczanie zaawansowanych obiegów cieplnych.2
T-A-7Obliczanie wymiany ciepła podczas typowych procesów cieplnych.2
T-A-8Sprawdzian nr 2.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termodynamika gazów rzeczywistych.3
T-W-2Przepływ czynnika ściśliwego.3
T-W-3Teoria spalania.4
T-W-4Analiza egzergetyczna procesów cieplnych.7
T-W-5Zaawansowane obiegi cieplne.6
T-W-6Elementy wymiany ciepła.7
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do wykładów.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-06_W01Zna termodynamikę gazów rzeczywistych. Zna teorię przepływu czynnika ściśliwego. Zna teorię spalania. Ma wiedzę o analizie egzergetycznej procesów cieplnych. Zna zaawansowane obiegi cieplne. Ma wiedzę z wybranych działów wymiany ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi działami termodynamiki.
Treści programoweT-W-1Termodynamika gazów rzeczywistych.
T-W-6Elementy wymiany ciepła.
T-W-5Zaawansowane obiegi cieplne.
T-W-4Analiza egzergetyczna procesów cieplnych.
T-W-3Teoria spalania.
T-W-2Przepływ czynnika ściśliwego.
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte (egzamin).
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny - wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z teorii (wykład).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy określonej w programie przedmiotu.
3,0Zna podstawowe elementy obowiązującego materiału.
3,5Zna i rozumie podstawowe elementy obowiązującego materiału.
4,0Dobrze zna i rozumie prawie cały obowiązujący materiał. Popełnia nieliczne, drobne blędy.
4,5Bardzo dobrze zna i rozumie prawie cały obowiązujący materiał. Popełnia nieliczne, drobne blędy.
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie cały obowiązujący materiał.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-06_U01Potrafi wykonywać obliczenia termodynamiczne dla gazów rzeczywistych. Potrafi opisać matematycznie przepływ czynnika ściśliwego. Ma umiejętność wykonywania obliczeń dotyczących spalania. Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną procesów cieplnych. Umie obliczać zaawansowane obiegi cieplne. Potrafi analizować procesy transportu ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U24potrafi przeprowadzić analizę termodynamiczną procesów cieplnych, wykonać model cieplny procesu i wykonać obliczenia inżynierskie dotyczące procesów cieplnych
O_2A_U25potrafi zaprojektować złożony element, układ, system, proces, urządzenie czy obiekt oceanotechniczny z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz w dostępny sposób zrealizować ten projekt – co najmniej w części – wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nauczenie studentów wykonywania zaawansowanych obliczeń termodynamicznych.
Treści programoweT-A-3Obliczanie zapotrzebowania powietrza do spalania, składu spalin, temperatury spalania, strat energetycznych podczas spalania.
T-A-7Obliczanie wymiany ciepła podczas typowych procesów cieplnych.
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla dysz Bendemanna i de Lavala.
T-A-6Obliczanie zaawansowanych obiegów cieplnych.
T-A-5Przeprowadzanie analizy egzergetycznej wybranych procesów cieplnych. Obliczanie egzergii, strat egzergii, sprawności egzergetycznej.
T-A-1Równwnia stanu i przemiany termodynamiczne gazów rzeczywistych.
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).
S-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte (egzamin).
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (ćwiczenia).
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań na tablicy (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wynikających z programu przedmiotu.
3,0Posiada podstawowe umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
3,5Posiada umiejętności wynikające z programu przedmiotu. Popełnia nieliczne błędy.
4,0Dobrze opanował umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
4,5Posiada prawie wszystkie umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
5,0Posiada wszystkie umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-06_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi działami termodynamiki.
Treści programoweT-W-1Termodynamika gazów rzeczywistych.
T-W-6Elementy wymiany ciepła.
T-W-5Zaawansowane obiegi cieplne.
T-W-4Analiza egzergetyczna procesów cieplnych.
T-W-3Teoria spalania.
T-W-2Przepływ czynnika ściśliwego.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny - wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z teorii (wykład).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiadł żadnych kompetencji, uzyskanie ktorych było przewidziane w programie przedmiotu.
3,0Ma w podstawowym stopniu świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,5Ma w podstawowym stopniu świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.
5,0Ma pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz całkowicie rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma pełną świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.