Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Nośność graniczna konstrukcji stalowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nośność graniczna konstrukcji stalowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki |
W-2 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki |
W-3 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki konstrukcji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania zgodnie z tematyka prowadzonych wykładów. | 13 |
T-A-2 | Kolokwium nr 1. | 1 |
T-A-3 | Kolokwium nr 2. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: definicja tensorów odkształcenia i naprężenia oraz związków konstytutywnych. | 2 |
T-W-2 | Podstawy mechaniki nieliniowej: zasada prac przygotowanych, teoria płynięcia plastycznego. | 3 |
T-W-3 | Twierdzenie o wartości górnej i dolnej nośności granicznej. | 2 |
T-W-4 | Nośność graniczna prętów, metody uproszczone: Johnsona-Ostenfelda, Perry-Robertsona. | 4 |
T-W-5 | Nośność graniczna płyt poddanych działaniu obciążenia poprzecznego, teoria linii załomów, | 3 |
T-W-6 | Sformułowanie zagadnienia w ramach MES. | 3 |
T-W-7 | Nośność graniczna płyt ściskanych. | 3 |
T-W-8 | Nośność graniczna płyt usztywnionych, postacie utraty nośności. | 3 |
T-W-9 | Nośność graniczna elementów cylindrycznych (rurowych). | 2 |
T-W-10 | Nośność graniczna kadłuba statku: metoda Caldwella, Smitha, idealized structural unit method. | 3 |
T-W-11 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metody programowane: z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników kolokwiów zaliczeniowych (ćwiczenia laboratoryjne). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-3_W01 ma wiedzę w zakresie analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych | O_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-5 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-3_U01 potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych | O_1A_U12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-5 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-3_W01 ma wiedzę w zakresie analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych | 2,0 | nie ma wiedzy w zakresie analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych. |
3,0 | ma wiedzę w zakresie analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych. niezbędną do rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | ma wiedzę w zakresie analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych.niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | ma wiedzę w zakresie analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych.niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | ma wiedzę w zakresie analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych.niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | ma wiedzę w zakresie analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych.niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-3_U01 potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych | 2,0 | nie potrafi dobrać metod i narzędzi do rozwiązania zagadnień analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych. |
3,0 | potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych. na podstawowym poziomie trudności | |
3,5 | potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych. na podstawowym średnim trudności | |
4,0 | potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych. na zaawansowanym poziomie trudności | |
4,5 | potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych. na podstawowym średnim trudności, potrafi dokonać analizy wyników. | |
5,0 | potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy nośności granicznej konstrukcji stalowych. na zaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników. |
Literatura podstawowa
- Rakowski, G., Kasprzyk, Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Hughes, O.,F., Ship Structural Design, The Society of Naval Architects and Marine Engineers, Jersey City, New Jersey, 1988
- Bai, Y., Marine Structural Design, Elsevier, Amsterdam, 2003
Literatura dodatkowa
- Paik, J.,K., Thayamballi, A.,K., Ultimate limit state design of steel-plated structures, John Wiley and Sons, West Sussex, 2003