Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Siłownie okrętowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Siłownie okrętowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika, maszyny cieplne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasady pracy, charakterystyk oraz podstaw obliczeń różnych typów siłowni okrętowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tok obliczeń instalacji obsługujących silniki główne, pomocnicze i system grzewczy oraz zasady doboru elementów składowych (instalacje: sprężonego powietrza, wody zaburtowej, chłodzenia wodą słodką, oleju smarowego, paliwa ciekłego, grzewcze i gazów spalinowych). Analiza schematów instalacji i planów siłowni.13
T-A-2Zaliczanie ćwiczeń.2
15
laboratoria
T-L-1Badanie układów chłodzenia z chłodnicami płaszczowo – rurowymi i płytowymi; badanie okrętowych układów pompowych, badanie kotła, wirowanie paliw. Symulacja wybranych układów automatyzacji siłowni statku.13
T-L-2Zaliczanie ćwiczeń.2
15
wykłady
T-W-1Definicje i przeznaczenie siłowni okrętowych.2
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych.3
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe siłowni okrętowych.2
T-W-4Ogólna charakterystyka elementów tworzących okrętowe systemy energetyczne. Klasyfikacja siłowni okrętowych.5
T-W-5Nośniki i źródła energii dla okrętów.2
T-W-6Systemy i instalacje okrętowych siłowni spalinowych - przeznaczenie, ogólne wymagania projektowe i eksploatacyjne stawiane instalacjom: sprężonego powietrza; wody chłodzącej morskiej; wody chłodzącej słodkiej; oleju smarowego; paliwa; grzewczym; gazów spalinowych.12
T-W-7Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.2
T-W-8Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń.23
A-A-3Zaliczenia ćwiczeń.2
A-A-4Studiowanie literatury12
50
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów oraz przygotowanie sprawozdań.10
A-L-3Zaliczenia ćwiczeń.2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-3Egzamin.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
S-3Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na laboratoriach w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C10_W01
Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów sytemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem siłowni okrętowych.
O_1A_W14, O_1A_W16C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C10_U01
Student powinien posiadać umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów siłowni okrętowych spełniających wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagań uwzględnianych przy projektowaniu i budowie siłowni.
O_1A_U07, O_1A_U13C-1T-L-1, T-A-1M-4, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C10_W01
Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów sytemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem siłowni okrętowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C10_U01
Student powinien posiadać umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów siłowni okrętowych spełniających wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagań uwzględnianych przy projektowaniu i budowie siłowni.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Giernalczyk M., Górski Z., Siłownie okrętowe. Część I. Podstawy napędu i energetyki okrętowej, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia, 2011
  2. Michalski R., Siłownie okrętowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
  3. Urbański P., Gospodarka energetyczna na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1978
  4. Urbański P., Instalacje spalinowych siłowni okrętowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, Wydania aktualne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tok obliczeń instalacji obsługujących silniki główne, pomocnicze i system grzewczy oraz zasady doboru elementów składowych (instalacje: sprężonego powietrza, wody zaburtowej, chłodzenia wodą słodką, oleju smarowego, paliwa ciekłego, grzewcze i gazów spalinowych). Analiza schematów instalacji i planów siłowni.13
T-A-2Zaliczanie ćwiczeń.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie układów chłodzenia z chłodnicami płaszczowo – rurowymi i płytowymi; badanie okrętowych układów pompowych, badanie kotła, wirowanie paliw. Symulacja wybranych układów automatyzacji siłowni statku.13
T-L-2Zaliczanie ćwiczeń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje i przeznaczenie siłowni okrętowych.2
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych.3
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe siłowni okrętowych.2
T-W-4Ogólna charakterystyka elementów tworzących okrętowe systemy energetyczne. Klasyfikacja siłowni okrętowych.5
T-W-5Nośniki i źródła energii dla okrętów.2
T-W-6Systemy i instalacje okrętowych siłowni spalinowych - przeznaczenie, ogólne wymagania projektowe i eksploatacyjne stawiane instalacjom: sprężonego powietrza; wody chłodzącej morskiej; wody chłodzącej słodkiej; oleju smarowego; paliwa; grzewczym; gazów spalinowych.12
T-W-7Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.2
T-W-8Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń.23
A-A-3Zaliczenia ćwiczeń.2
A-A-4Studiowanie literatury12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów oraz przygotowanie sprawozdań.10
A-L-3Zaliczenia ćwiczeń.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-3Egzamin.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C10_W01Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów sytemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem siłowni okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasady pracy, charakterystyk oraz podstaw obliczeń różnych typów siłowni okrętowych.
Treści programoweT-W-1Definicje i przeznaczenie siłowni okrętowych.
T-W-4Ogólna charakterystyka elementów tworzących okrętowe systemy energetyczne. Klasyfikacja siłowni okrętowych.
T-W-5Nośniki i źródła energii dla okrętów.
T-W-7Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.
T-W-8Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych.
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe siłowni okrętowych.
T-W-6Systemy i instalacje okrętowych siłowni spalinowych - przeznaczenie, ogólne wymagania projektowe i eksploatacyjne stawiane instalacjom: sprężonego powietrza; wody chłodzącej morskiej; wody chłodzącej słodkiej; oleju smarowego; paliwa; grzewczym; gazów spalinowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C10_U01Student powinien posiadać umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów siłowni okrętowych spełniających wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagań uwzględnianych przy projektowaniu i budowie siłowni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasady pracy, charakterystyk oraz podstaw obliczeń różnych typów siłowni okrętowych.
Treści programoweT-L-1Badanie układów chłodzenia z chłodnicami płaszczowo – rurowymi i płytowymi; badanie okrętowych układów pompowych, badanie kotła, wirowanie paliw. Symulacja wybranych układów automatyzacji siłowni statku.
T-A-1Tok obliczeń instalacji obsługujących silniki główne, pomocnicze i system grzewczy oraz zasady doboru elementów składowych (instalacje: sprężonego powietrza, wody zaburtowej, chłodzenia wodą słodką, oleju smarowego, paliwa ciekłego, grzewcze i gazów spalinowych). Analiza schematów instalacji i planów siłowni.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
S-3Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na laboratoriach w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.