Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Siłownie okrętowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Siłownie okrętowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika, maszyny cieplne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasady pracy, charakterystyk oraz podstaw obliczeń różnych typów siłowni okrętowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Tok obliczeń instalacji obsługujących silniki główne, pomocnicze i system grzewczy oraz zasady doboru elementów składowych (instalacje: sprężonego powietrza, wody zaburtowej, chłodzenia wodą słodką, oleju smarowego, paliwa ciekłego, grzewcze i gazów spalinowych). Analiza schematów instalacji i planów siłowni. | 13 |
T-A-2 | Zaliczanie ćwiczeń. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie układów chłodzenia z chłodnicami płaszczowo – rurowymi i płytowymi; badanie okrętowych układów pompowych, badanie kotła, wirowanie paliw. Symulacja wybranych układów automatyzacji siłowni statku. | 13 |
T-L-2 | Zaliczanie ćwiczeń. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje i przeznaczenie siłowni okrętowych. | 2 |
T-W-2 | Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych. | 3 |
T-W-3 | Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe siłowni okrętowych. | 2 |
T-W-4 | Ogólna charakterystyka elementów tworzących okrętowe systemy energetyczne. Klasyfikacja siłowni okrętowych. | 5 |
T-W-5 | Nośniki i źródła energii dla okrętów. | 2 |
T-W-6 | Systemy i instalacje okrętowych siłowni spalinowych - przeznaczenie, ogólne wymagania projektowe i eksploatacyjne stawiane instalacjom: sprężonego powietrza; wody chłodzącej morskiej; wody chłodzącej słodkiej; oleju smarowego; paliwa; grzewczym; gazów spalinowych. | 12 |
T-W-7 | Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych. | 2 |
T-W-8 | Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń. | 23 |
A-A-3 | Zaliczenia ćwiczeń. | 2 |
A-A-4 | Studiowanie literatury | 12 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów oraz przygotowanie sprawozdań. | 10 |
A-L-3 | Zaliczenia ćwiczeń. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 18 |
A-W-3 | Egzamin. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-3 | Metody programowane z użyciem komputera. |
M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności. |
S-3 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na laboratoriach w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C10_W01 Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów sytemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem siłowni okrętowych. | O_1A_W14, O_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C10_U01 Student powinien posiadać umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów siłowni okrętowych spełniających wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagań uwzględnianych przy projektowaniu i budowie siłowni. | O_1A_U07, O_1A_U13 | — | — | C-1 | T-L-1, T-A-1 | M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C10_W01 Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów sytemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem siłowni okrętowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C10_U01 Student powinien posiadać umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów siłowni okrętowych spełniających wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagań uwzględnianych przy projektowaniu i budowie siłowni. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Giernalczyk M., Górski Z., Siłownie okrętowe. Część I. Podstawy napędu i energetyki okrętowej, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia, 2011
- Michalski R., Siłownie okrętowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
- Urbański P., Gospodarka energetyczna na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1978
- Urbański P., Instalacje spalinowych siłowni okrętowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1984
Literatura dodatkowa
- Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, Wydania aktualne