Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Rurociągi i armatura:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rurociągi i armatura | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Siłownie okrętowe. Paliwa i oleje smarowe. Podstawy termodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstaw obliczeń, projektowania i wytwarzania rurociągów, ich remontów i eksploatacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Podstawy hydrauliczne obliczania rurociągów. Obliczanie strat ciśnienia w rurociągu przy przepływie płynów nieściśliwych i ściśliwych. Charakterystyki rurociągów. | 14 |
T-P-2 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja rurociągów okrętowych, części składowe rurociągów, normalizacja i unifikacja w konstrukcji i budowie rurociągów. | 2 |
T-W-2 | Proces technologiczny produkcji rurociągów okrętowych. Zakresy i formy dokumentacji technicznej rurociągów. | 2 |
T-W-3 | Rury stalowe, stalowe nierdzewne, ze stopów metali nieżelaznych i z tworzyw sztucznych. Armatura i elementy połączeń rurociągów. | 2 |
T-W-4 | Prefabrykacja rurociągów. Zabezpieczenie przed korozją i izolowanie rurociągów. | 2 |
T-W-5 | Montaż rurociągów na statku. | 2 |
T-W-6 | Technologia remontu rurociągów i armatury. | 2 |
T-W-7 | Przepływ cieczy i gazów w przewodach. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-P-2 | Przygotowanie do wykonywania części projektu. | 10 |
A-P-3 | Prezentacja i zaliczenie projektu. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy z zakresu projektowania i budowy siłowni okrętowych. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie wykonywania projektu oraz identyfikacja ewentualnych braków. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-07_W01 Student ma wiedzę z zakresu wytwarzania, projektowania, montażu i eksploatacji rurociągów okrętowych. | O_1A_W07, O_1A_W09, O_1A_W10, O_1A_W11, O_1A_W13, O_1A_W14, O_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy rurociągow i armatury oraz wykonywać proste projekty instalacj rurociągów okrętowych. | O_1A_U02, O_1A_U04, O_1A_U05, O_1A_U09, O_1A_U11, O_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-P-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-07_K01 Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych. | O_1A_K02, O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-07_W01 Student ma wiedzę z zakresu wytwarzania, projektowania, montażu i eksploatacji rurociągów okrętowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy rurociągow i armatury oraz wykonywać proste projekty instalacj rurociągów okrętowych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-07_K01 Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Grabarczyk Cz., Przepływy cieczy w przewodach, Envirotech, Poznań, 1997
- Kowalski A., Zaczek Z., Technologia remontu siłowni okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1973
- Szarejko J., Technologia rurociągów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1968
- Szarejko J., Poradnik instalatora rurociągów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
- Tarnowska-Tierling A., Urządzenia cieplne siłowni, cz I, Rurociągi, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978
Literatura dodatkowa
- Magda W., Rurociągi podmorskie – zasady projektowania, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2004
- Michałowski W., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005