Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym

Sylabus przedmiotu Zagadnienia prawne w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia prawne w transporcie
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z prawadawstwa i transportu
W-2Postawy ekonomiki transportu
W-3Podstawy organizacji i zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi-administracyjnymi dotyczącymi funkcjonowania podmiotów gospodarczych ściśle związanych z dzialanością transportową oraz zapoznanie z głównymi ograniczeniamii dostępu do zawodu przewoźnika drogowego.
C-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych regulujących transport.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Normy prawne i przepisy prawa-publikacja aktów prawnych1
T-A-2Ustawa prawo przewozowe2
T-A-3Obowiązki i odpowiedzialnośc przewoźnika wynikajace z prawa przewozowego2
T-A-4Umowa przewozu -chrakter prawny, treść, strony umowy.2
T-A-5Charakterystyka podstawowych dokumentów przewozowych w transporcie krajowym i miedzynarodowym. List przewozowy CMR, dostawa na warunkach formuły FOB, umowa sprzedaży, akredytywa.4
T-A-6Istota umowy i drogi zawarcia umowy. Rodzaje umów o przeniesienie praw: umowa sprzedaży, dostawy, zamiany i pozyczki. Umowy o korzystanie z cudzych rzeczy lub praw: najmu, dzierżawy, użyczenia, leasingu. Umowy o świadczenie usług: o działo, zlecenia, agencyjna, komisu, przechowania, składu.4
T-A-7Chrakterystyka podstawowych rodzajów umów w transporcie - charakter prawny, struktura treści, strony umowy:umowa dostawy, najmu, dzierżawy, użyczenia, spedycji.3
T-A-8Ustawa o czasie pracy kierowców. Kalkulacja czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców.4
T-A-9Przepisy dotyczace uzyskiwania licencji oraz warunki wydawania zezwoleń w transporcie osób i rzeczy.2
T-A-10Prawo handlowe: Istota działalności gospodaczej, wybrane formy prowadzenia przedsiebiorstw transportowych: spółki prawa handlowego, firmy prawa cywilnego4
T-A-11Prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika2
30
wykłady
T-W-1Podstawy prawa cywilnego. Rodzaje umów zawieranych w transporcie drogowym, wynikające z nich prawa i obowiązki3
T-W-2Negocjacje w transporcie. Negocjowanie umów transportowych, podstawowe elementy prawnie wiążącej umowy, np. dotyczącej określenia warunków przewozu2
T-W-3Zabowiązania-odpowiedzialność z tytułu nie wykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań. Roszczenia zleceniodawcy dotyczące odszkodowań z tytułu poniesionych strat lub uszkodzeń rzeczy podczas transportu. Roszczenia z tytułu opóźnienia w dostawie-odpowiedzialność umowna roszczeń.3
T-W-4Roszczenia zleceniodawcy dotyczące odszkodowań z tytułu obrażeń poniesionych przez pasażerów lub z tytułu uszkodzenia bagażu spowodowanych wypadkiem podczas transportu lub też dotyczacych odszkodowań z tytułu opóźnień - odpowiedzialnośc umowna roszczeń.2
T-W-5Podstawy prawa handlowego. Warunki i formalności dotyczące prowadzenia dzialałności gospodarczej. Obowiązki przewoźnika w zakresie prowadzenia działalności (rejestracja, prowadzenie rachunkowości), konsekwencje upadłości przedsiębiorstwa. Formy spółek handlowych, zasady ich tworzenia, funkcjonowania i zarządzania nimi3
T-W-6Prawo pracy i zagadnienia socjalne. Rola i funkcje instytucji społecznych związanych z transportem drodowym. Obowiązki pracodawców w zakresie ubezpieczenia społecznego pracowników4
T-W-7Reglamentacja prawno-administracyjna dostępu do zawodu przewoźnika i przepisy regulujące umowy o pracę dla różnych kategorii pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach transportu drogowego. Czas pracy kierowców, formy umów, obowiązki stron umowy.4
T-W-8Przepisy regulujące czas prowadzenia pojazdu, czas odpoczynku i czas pracy. Rozporządzenie EWG nr 3821/85, rozporządzenie WE 561/2006, dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, Dyrektywa w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego3
T-W-9Przepisy prawne stosowanw w dziedzinie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców, w tym kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu osób lub rzeczy2
T-W-10Ubezpieczenia związane z transportem drogowym. Odpowiedzialność cywilna, ubezpieczenia wypadkowe/na życie, bagażu oraz gwarancje i wynikajace z nich obowiązki3
T-W-11Instytucje społeczne związane z transportem drogowym1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury i treści ustaw4
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń4
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna / typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia przedmiotowe / typowe środki audiowizualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła- z ćwiczeń przedmiotowych (ćwiczenia)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-15-3_W01
Student ma wiedzę z zakresu prawno- administacyjnych i srodowiskowych uwarunkowań prowadzenia działalności transportowej, w tym organizacji pracy kierowców
TR_2A_W08, TR_2A_W10C-2, C-1T-A-2, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-15-3_U01
Student powinien być w stanie zidentyfikować ograniczenia prawno-administacyjne prowadzenia dzialalności transportowej, potrafi przygotować prezentację dotyczacą organizacji pracy kierowców
TR_2A_U05, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U18C-2, C-1T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-W-7, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-15-3_K01
Student ma zdolność zastosowania wiedzy w praktyce, potrafi pracować zespołowo, ma świadomośc wplywu transportu na otoczenie
TR_2A_K01, TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K07, TR_2A_K08C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-15-3_W01
Student ma wiedzę z zakresu prawno- administacyjnych i srodowiskowych uwarunkowań prowadzenia działalności transportowej, w tym organizacji pracy kierowców
2,0Student nie ma wiedzy do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej
3,0Student ma podstawową wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej
3,5Student ma wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o średnim stopniu trudności
4,0Student ma wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stopniu trudności
4,5Student ma wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu
5,0Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu oraz potrafi rozwiazać problemy o zaawansowanym stopniu trudności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-15-3_U01
Student powinien być w stanie zidentyfikować ograniczenia prawno-administacyjne prowadzenia dzialalności transportowej, potrafi przygotować prezentację dotyczacą organizacji pracy kierowców
2,0Student nie potrafi do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej
3,0Student potrafi dokonać identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej
3,5Student potrafi dokonać identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o średnim stopniu trudności
4,0Student potrafi dokonać identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stopniu trudności
4,5Student potrafi dokonac identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu
5,0Student potrafi dokonać niezbędnej identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu oraz potrafi rozwiazać problemy o zaawansowanym stopniu trudności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-15-3_K01
Student ma zdolność zastosowania wiedzy w praktyce, potrafi pracować zespołowo, ma świadomośc wplywu transportu na otoczenie
2,0Student ma niewystarczajace kompetencje społeczne
3,0Student ma elementarne kompetencje społeczne
3,5Student ma elementarne kompetencje społeczne i potrafi pracować w zespole
4,0Student ma kompetencje społeczne i potrafi pracować w zespole
4,5Student ma kompetencje społeczne i potrafi pracować w zespole oraz potrafi zastosować wiedzę w praktyce
5,0Student ma wysokie kompetencje społeczne, potrafi pracować w zespole, ocenia wpływ dzialań na środowisko potrafi zastosować wiedzę w praktyce

Literatura podstawowa

  1. Madej B., Michniak J., Madej R., Certyfikat kompetencji zawodowych. Podręcznik przewoźnika drogowego., Biblioteka Akademii Transportu i Przedsiębiorczości, Warszawa, 2011
  2. Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKŁ, Warszawa, 2005
  3. Fijalkowski T., Transport drogowy, FOTOSKŁAD Pracownia Poligraficzna, Warszawa, 2009
  4. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. „Prawo przewozowe” (Dz.U. Nr 119, poz. 575 wraz z późniejszymi zmianami).
  5. Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. „Prawo działalności gospodarczej” (Dz.U. Nr101, poz. 1178 wraz z późniejszymi zmianami)
  6. Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 123,poz.1354). wraz z późniejszymi zmianami
  7. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. „Prawo przewozowe” (Dz.U. Nr 119, poz. 575 wraz z późniejszymi zmianami).

Literatura dodatkowa

  1. Brodecki Z., Prawo ubezpieczeń morskich, Wydawnictwo Prawnicze LEX, Sopot, 2000
  2. Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze dla ekonomistów, Scriptus, Poznań, 1998
  3. Fijalkowski T., Kodeks drogowy, WGP, Warszawa, 2008
  4. Górski W., Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji. Kodeks cywilny-Prawo przewozowe CMR, Warszawa, 2009
  5. Adamek M., Podatek od środków transportowych, TAXPRESS s.c., Warszawa, 2009
  6. Lankamer-Prasołek A., Naróg B., Warcikowska M., Vademecum kierowcy w firmie z dokumentacją, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Normy prawne i przepisy prawa-publikacja aktów prawnych1
T-A-2Ustawa prawo przewozowe2
T-A-3Obowiązki i odpowiedzialnośc przewoźnika wynikajace z prawa przewozowego2
T-A-4Umowa przewozu -chrakter prawny, treść, strony umowy.2
T-A-5Charakterystyka podstawowych dokumentów przewozowych w transporcie krajowym i miedzynarodowym. List przewozowy CMR, dostawa na warunkach formuły FOB, umowa sprzedaży, akredytywa.4
T-A-6Istota umowy i drogi zawarcia umowy. Rodzaje umów o przeniesienie praw: umowa sprzedaży, dostawy, zamiany i pozyczki. Umowy o korzystanie z cudzych rzeczy lub praw: najmu, dzierżawy, użyczenia, leasingu. Umowy o świadczenie usług: o działo, zlecenia, agencyjna, komisu, przechowania, składu.4
T-A-7Chrakterystyka podstawowych rodzajów umów w transporcie - charakter prawny, struktura treści, strony umowy:umowa dostawy, najmu, dzierżawy, użyczenia, spedycji.3
T-A-8Ustawa o czasie pracy kierowców. Kalkulacja czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców.4
T-A-9Przepisy dotyczace uzyskiwania licencji oraz warunki wydawania zezwoleń w transporcie osób i rzeczy.2
T-A-10Prawo handlowe: Istota działalności gospodaczej, wybrane formy prowadzenia przedsiebiorstw transportowych: spółki prawa handlowego, firmy prawa cywilnego4
T-A-11Prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawa cywilnego. Rodzaje umów zawieranych w transporcie drogowym, wynikające z nich prawa i obowiązki3
T-W-2Negocjacje w transporcie. Negocjowanie umów transportowych, podstawowe elementy prawnie wiążącej umowy, np. dotyczącej określenia warunków przewozu2
T-W-3Zabowiązania-odpowiedzialność z tytułu nie wykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań. Roszczenia zleceniodawcy dotyczące odszkodowań z tytułu poniesionych strat lub uszkodzeń rzeczy podczas transportu. Roszczenia z tytułu opóźnienia w dostawie-odpowiedzialność umowna roszczeń.3
T-W-4Roszczenia zleceniodawcy dotyczące odszkodowań z tytułu obrażeń poniesionych przez pasażerów lub z tytułu uszkodzenia bagażu spowodowanych wypadkiem podczas transportu lub też dotyczacych odszkodowań z tytułu opóźnień - odpowiedzialnośc umowna roszczeń.2
T-W-5Podstawy prawa handlowego. Warunki i formalności dotyczące prowadzenia dzialałności gospodarczej. Obowiązki przewoźnika w zakresie prowadzenia działalności (rejestracja, prowadzenie rachunkowości), konsekwencje upadłości przedsiębiorstwa. Formy spółek handlowych, zasady ich tworzenia, funkcjonowania i zarządzania nimi3
T-W-6Prawo pracy i zagadnienia socjalne. Rola i funkcje instytucji społecznych związanych z transportem drodowym. Obowiązki pracodawców w zakresie ubezpieczenia społecznego pracowników4
T-W-7Reglamentacja prawno-administracyjna dostępu do zawodu przewoźnika i przepisy regulujące umowy o pracę dla różnych kategorii pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach transportu drogowego. Czas pracy kierowców, formy umów, obowiązki stron umowy.4
T-W-8Przepisy regulujące czas prowadzenia pojazdu, czas odpoczynku i czas pracy. Rozporządzenie EWG nr 3821/85, rozporządzenie WE 561/2006, dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, Dyrektywa w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego3
T-W-9Przepisy prawne stosowanw w dziedzinie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców, w tym kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu osób lub rzeczy2
T-W-10Ubezpieczenia związane z transportem drogowym. Odpowiedzialność cywilna, ubezpieczenia wypadkowe/na życie, bagażu oraz gwarancje i wynikajace z nich obowiązki3
T-W-11Instytucje społeczne związane z transportem drogowym1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury i treści ustaw4
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń4
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-15-3_W01Student ma wiedzę z zakresu prawno- administacyjnych i srodowiskowych uwarunkowań prowadzenia działalności transportowej, w tym organizacji pracy kierowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych regulujących transport.
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi-administracyjnymi dotyczącymi funkcjonowania podmiotów gospodarczych ściśle związanych z dzialanością transportową oraz zapoznanie z głównymi ograniczeniamii dostępu do zawodu przewoźnika drogowego.
Treści programoweT-A-2Ustawa prawo przewozowe
T-W-2Negocjacje w transporcie. Negocjowanie umów transportowych, podstawowe elementy prawnie wiążącej umowy, np. dotyczącej określenia warunków przewozu
T-W-10Ubezpieczenia związane z transportem drogowym. Odpowiedzialność cywilna, ubezpieczenia wypadkowe/na życie, bagażu oraz gwarancje i wynikajace z nich obowiązki
T-W-7Reglamentacja prawno-administracyjna dostępu do zawodu przewoźnika i przepisy regulujące umowy o pracę dla różnych kategorii pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach transportu drogowego. Czas pracy kierowców, formy umów, obowiązki stron umowy.
T-W-3Zabowiązania-odpowiedzialność z tytułu nie wykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań. Roszczenia zleceniodawcy dotyczące odszkodowań z tytułu poniesionych strat lub uszkodzeń rzeczy podczas transportu. Roszczenia z tytułu opóźnienia w dostawie-odpowiedzialność umowna roszczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna / typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia przedmiotowe / typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła- z ćwiczeń przedmiotowych (ćwiczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej
3,0Student ma podstawową wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej
3,5Student ma wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o średnim stopniu trudności
4,0Student ma wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stopniu trudności
4,5Student ma wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu
5,0Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu oraz potrafi rozwiazać problemy o zaawansowanym stopniu trudności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-15-3_U01Student powinien być w stanie zidentyfikować ograniczenia prawno-administacyjne prowadzenia dzialalności transportowej, potrafi przygotować prezentację dotyczacą organizacji pracy kierowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych regulujących transport.
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi-administracyjnymi dotyczącymi funkcjonowania podmiotów gospodarczych ściśle związanych z dzialanością transportową oraz zapoznanie z głównymi ograniczeniamii dostępu do zawodu przewoźnika drogowego.
Treści programoweT-A-2Ustawa prawo przewozowe
T-A-4Umowa przewozu -chrakter prawny, treść, strony umowy.
T-A-8Ustawa o czasie pracy kierowców. Kalkulacja czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców.
T-W-7Reglamentacja prawno-administracyjna dostępu do zawodu przewoźnika i przepisy regulujące umowy o pracę dla różnych kategorii pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach transportu drogowego. Czas pracy kierowców, formy umów, obowiązki stron umowy.
T-W-3Zabowiązania-odpowiedzialność z tytułu nie wykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań. Roszczenia zleceniodawcy dotyczące odszkodowań z tytułu poniesionych strat lub uszkodzeń rzeczy podczas transportu. Roszczenia z tytułu opóźnienia w dostawie-odpowiedzialność umowna roszczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna / typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia przedmiotowe / typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła- z ćwiczeń przedmiotowych (ćwiczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej
3,0Student potrafi dokonać identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej
3,5Student potrafi dokonać identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o średnim stopniu trudności
4,0Student potrafi dokonać identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stopniu trudności
4,5Student potrafi dokonac identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu
5,0Student potrafi dokonać niezbędnej identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu oraz potrafi rozwiazać problemy o zaawansowanym stopniu trudności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-15-3_K01Student ma zdolność zastosowania wiedzy w praktyce, potrafi pracować zespołowo, ma świadomośc wplywu transportu na otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia na innych kierunkach i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych regulujących transport.
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi-administracyjnymi dotyczącymi funkcjonowania podmiotów gospodarczych ściśle związanych z dzialanością transportową oraz zapoznanie z głównymi ograniczeniamii dostępu do zawodu przewoźnika drogowego.
Treści programoweT-A-1Normy prawne i przepisy prawa-publikacja aktów prawnych
T-A-2Ustawa prawo przewozowe
T-A-6Istota umowy i drogi zawarcia umowy. Rodzaje umów o przeniesienie praw: umowa sprzedaży, dostawy, zamiany i pozyczki. Umowy o korzystanie z cudzych rzeczy lub praw: najmu, dzierżawy, użyczenia, leasingu. Umowy o świadczenie usług: o działo, zlecenia, agencyjna, komisu, przechowania, składu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna / typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia przedmiotowe / typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła- z ćwiczeń przedmiotowych (ćwiczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma niewystarczajace kompetencje społeczne
3,0Student ma elementarne kompetencje społeczne
3,5Student ma elementarne kompetencje społeczne i potrafi pracować w zespole
4,0Student ma kompetencje społeczne i potrafi pracować w zespole
4,5Student ma kompetencje społeczne i potrafi pracować w zespole oraz potrafi zastosować wiedzę w praktyce
5,0Student ma wysokie kompetencje społeczne, potrafi pracować w zespole, ocenia wpływ dzialań na środowisko potrafi zastosować wiedzę w praktyce