Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Sylabus przedmiotu Europejskie projekty wspierania transportu:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Transport | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Europejskie projekty wspierania transportu | ||
| Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wymagana wiedza z zakresu: podstaw ekonomiki i organizacji transportu, podstaw finansów |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi instrumentami finansowymi wykorzystywanymi w finansowaniu rozwoju europejskiej infrastruktury transportu |
| C-2 | Znajomość podstawowych programów i środków wsparcia finansowego UE służących do rozwoju europejskiej infrastruktury transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Narzędzia finansowe wspólnotowej polityki transportowej oraz elementy bezpośredniego finansowania rozwoju międzynarodowej infrastruktury transportu w krajach Unii Europejskiej (rodzaje funduszy) | 2 |
| T-L-2 | Przegląd programów unijnych w różnych okresach programowania wspierających rozwój infrastruktury transportu | 2 |
| T-L-3 | Europejskie programy wspierania transportu drogowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce | 2 |
| T-L-4 | Europejskie programy wspierania transportu kolejowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce | 2 |
| T-L-5 | Europejskie programy wspierania transportu lotniczego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce | 2 |
| T-L-6 | Europejskie programy wspierania transportu wodnego śródlądowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce | 2 |
| T-L-7 | Europejskie programy wspierania transportu morskiego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce | 2 |
| T-L-8 | Ocena stopnia wykorzystania dostępnych źródeł finansowania ze środków UE dla projektów wspierających rozwój transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu - podsumowanie i zaliczenie | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-L-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych | 3 |
| A-L-3 | Przygotowanie prezentacji przez studentów dla poszczególnych gałęzi transportu (praca w grupach tematycznych) | 3 |
| A-L-4 | Przedstawienie przygotowanych prezentacji dla poszczególnych gałęzi transportu | 4 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie/wyjaśnienie |
| M-2 | Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja |
| M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta: przygotowanie do ćwiczeń, aktywność na ćwiczeniach, rezultaty pracy po każdym spotkaniu |
| S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji: strona merytoryczna prezentacji oraz sama forma i sposób prezentacji |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa/średnia z uzyskanych ocen okresowych i z prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TR_2A_D1-08_W01 Student ma wiedzę na temat trendów rozwojowych dotyczących europejskiej polityki transportowej i europejskich projektów wspierania transportu, zna narzędzia, kierunki, uwarunkowania i regulacje, ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych | TR_2A_W08, TR_2A_W05, TR_2A_W06, TR_2A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TR_2A_D1-08_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu europejskich projektów wspierania transportu | TR_2A_U01, TR_2A_U05, TR_2A_U18 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TR_2A_D1-08_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. Jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K07, TR_2A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TR_2A_D1-08_W01 Student ma wiedzę na temat trendów rozwojowych dotyczących europejskiej polityki transportowej i europejskich projektów wspierania transportu, zna narzędzia, kierunki, uwarunkowania i regulacje, ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
| 3,0 | Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 3,5 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TR_2A_D1-08_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu europejskich projektów wspierania transportu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
| 3,0 | Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 3,5 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TR_2A_D1-08_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. Jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
| 3,0 | Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 3,5 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Literatura podstawowa
- strony internetowe dotyczące informacji na temat programów unijnych np.: Portal Funduszy Europejskich
- strony internetowe poświęcone realizacji projektów w wybranych gałęziach transportu np.: GDDKiA
- strony internetowe poświęcone poszczególnych programom unijnym np.: POIiŚ, 2011
Literatura dodatkowa
- Komisja Europejska, BIAŁA KSIĘGA - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Bruksela, 2011, KOM(2011) 144 wersja ostateczna