Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Tłocznie, pompownie i wyposażenie:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Transport | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Tłocznie, pompownie i wyposażenie | ||
| Specjalność | Transport paliw | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Własności paliw, transport paliw ciekłych i gazowych. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Znajomość budowy oraz podstaw projektowania tłoczni i pompowni paliw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Obliczanie średniego ciśnienia w gazociągach przesyłowych. Obliczanie grubości ścianki gazociągów i średnicy ekonomicznej gazociągu. Wyznaczanie optymalnej liczby tłoczni pośrednich. Wytyczne do projektowania magistralnej sieci przesyłowej z tłoczniami pośrednimi. Wytyczne do projektowania pompowni paliw. Dobór urządzeń stosowanych w tłoczniach i pompowniach paliw: sprężarek, pomp, filtrów. | 14 |
| T-A-2 | Zaliczenia zajęć. | 1 |
| 15 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Sporządzanie charakterystyk pomp i sprężarek. Badania filtrów paliw. Analiza współpracy pomp i rurociągów. Komputerowa symulacja przepływów w gazociągach przesyłowych. | 14 |
| T-L-2 | Zaliczenia laboratoriów. | 1 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Obiekty technologiczne systemów przesyłowych paliw. Pompownie paliw. Urządzenia pompowni paliw: pompy, filtry, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa. | 16 |
| T-W-2 | Tłocznie gazu systemowe i zbiornikowe. Urządzenia tłoczni gazu: sprężarki, filtry gazu, chłodnice, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa. | 12 |
| T-W-3 | Zbiorniki paliw. Systemy monitorowania oraz automatyzacja pracy tłoczni i pompowni paliw. Systemy zabezpieczeń. | 8 |
| T-W-4 | Przepisy prawne dotyczące tłoczni i pompowni paliw. | 4 |
| 40 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 14 |
| A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i ich zaliczenia. | 10 |
| A-A-3 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
| 25 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestniczenie w laboratoriach. | 14 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i sporządzenie sprawozdań. | 10 |
| A-L-3 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 40 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu. | 9 |
| A-W-3 | Egzamin. | 1 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
| M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
| M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
| M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne. |
| M-5 | Metody programowane z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności. |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TR_2A_D3-05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować odpowiednie elementy tłoczni i pompowni, zidentyfikować zadania spełniane przez tłocznie i pompownie, wskazać ograniczenia i zagrożenia związane z eksploatacją tłoczni i pompowni paliw. | TR_2A_W08, TR_2A_W03, TR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TR_2A_D3-05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać wymagania stawiane tłoczniom i pompowniom paliw, obliczać i dobierać podstawowe elementy tłoczni i pompowni paliw, przeprowadzać eksperymenty i wykonywać pomiary podstawowych parametrów tłoczni i pompowni, interpretować wyniki badań i opracowywać dokumentację badawczą. | TR_2A_U09, TR_2A_U05, TR_2A_U08, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U15, TR_2A_U21 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-5, M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TR_2A_D3-05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposob profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje. | TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-5, M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TR_2A_D3-05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować odpowiednie elementy tłoczni i pompowni, zidentyfikować zadania spełniane przez tłocznie i pompownie, wskazać ograniczenia i zagrożenia związane z eksploatacją tłoczni i pompowni paliw. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
| 3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
| 3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
| 4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
| 4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
| 5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TR_2A_D3-05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać wymagania stawiane tłoczniom i pompowniom paliw, obliczać i dobierać podstawowe elementy tłoczni i pompowni paliw, przeprowadzać eksperymenty i wykonywać pomiary podstawowych parametrów tłoczni i pompowni, interpretować wyniki badań i opracowywać dokumentację badawczą. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
| 3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.. | |
| 5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TR_2A_D3-05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposob profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
| 3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
| 3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
| 4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
| 4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
| 5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe. Poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, WNT, Warszawa, 2008
- Magda W., Rurociągi podmorskie. Zasady projektowania, WNT, Warszawa, 2004
- Michałowski W. S.: Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Wydawnictwo Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Czasopisma branżowe, materiały konferencyjne i zasoby internetowe.