Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Organizacja i technika handlu zagranicznego:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Transport | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Organizacja i technika handlu zagranicznego | ||
| Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Maja Chmielewska-Przybysz <m.przybysz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza z zakresu podstaw ekonomii. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami i narzędziami stosowanymi w handlu zagranicznym. |
| C-2 | Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji wybranego tematu z zakresu handlu zagranicznego. |
| C-3 | Utrwalenie świadomości odpowiedzialności za decyzje podejmowane w handlu zagranicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Zagadnienia z zakresu organizacji i techniki handlu zagranicznego (formy handlu zagranicznego, etapy związane z zawarciem i wykonaniem transakcji w handlu zagranicznym, rozliczanie transakcji, dokumentacja). | 7 |
| T-A-2 | Przedstawienie i obrona prezentacji dotyczących zagadnień handlu zagranicznego. | 7 |
| T-A-3 | Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć. | 1 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Pojęcie i formy handlu zagranicznego. | 1 |
| T-W-2 | Pośrednicy w handlu zagranicznym. | 2 |
| T-W-3 | Etapy związane z zawarciem i wykonaniem transakcji w handlu zagranicznym. | 1 |
| T-W-4 | Organizacja handlu zagranicznego we współczesnych przedsiębiorstwach. Rodzaje struktur organizacyjnych. | 2 |
| T-W-5 | Rozliczanie transakcji. | 1 |
| T-W-6 | Narzędzia regulujące handel zagraniczny. | 1 |
| T-W-7 | Zagadnienia związane z ryzykiem w handlu zagranicznym. | 1 |
| T-W-8 | Negocjacje handlowe. | 1 |
| T-W-9 | Dokumentacja w handlu międzynarodowym. | 1 |
| T-W-10 | Kontrakt w handlu zagranicznym. | 2 |
| T-W-11 | INCOTERMS 2010. | 1 |
| T-W-12 | Zaliczenie. | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
| A-A-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć. | 10 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie |
| M-2 | Metody problemowe / wykład problemowy |
| M-3 | Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów) |
| M-4 | Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów. |
| S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TR_2A_D1-05_W01 Student ma wiedzę dotyczącą narzędzi i regulacji w handlu zagranicznym. | TR_2A_W06 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TR_2A_D1-05_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą organizacji i technik handlu zagranicznego. | TR_2A_U01, TR_2A_U05 | — | — | C-2 | T-A-2 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TR_2A_D1-05_K01 Student ma świadomość ważności decyzji podejmowanych w handlu zagranicznym. | TR_2A_K01, TR_2A_K02, TR_2A_K03, TR_2A_K07 | — | — | C-3 | T-A-1, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-11, T-W-9, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TR_2A_D1-05_W01 Student ma wiedzę dotyczącą narzędzi i regulacji w handlu zagranicznym. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
| 3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
| 3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
| 4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
| 5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TR_2A_D1-05_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą organizacji i technik handlu zagranicznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
| 3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
| 4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
| 5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TR_2A_D1-05_K01 Student ma świadomość ważności decyzji podejmowanych w handlu zagranicznym. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
| 3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
| 3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
| 5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Dudziński J. (red.), Podstawy handlu zagranicznego, Difin, Warszawa, 2010
- Stępień B. (red.), Handel zagraniczny. Poradnik dla praktyków, PWE, Warszawa, 2012
- Rymarczyk J., Organizacja i technika handlu zagranicznego, PWE, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Rymarczyk J. (red.), Handel zagraniczny. Organizacja i technika, PWE, Warszawa, 2005