Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw
Sylabus przedmiotu Eksploatacja systemów transportu paliw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja systemów transportu paliw | ||
Specjalność | Transport paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu transportu paliw ciekłych i gazowych oraz właściwości paliw. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu eksploatacji systemów transportu paliw, uruchamiania rurociągów, monitoringu sieci przesyłowych, telemetrii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kontrola instalacji gazowych. | 2 |
T-A-2 | Eksploatacja średnioprężnych sieci gazowych i stacji redukcyjnych gazu. | 2 |
T-A-3 | Ochrona korozyjna rurociągów transportu paliw. | 2 |
T-A-4 | Obliczanie strat ciśnienia przy przepływie czynników nieściśliwych w rurociągach gładkich i chropowatych w zakresie przepływów laminarnych, przejściowych i burzliwych. | 12 |
T-A-5 | Określanie wielkości strat miejscowych. | 6 |
T-A-6 | Prezentacja na temat wybranych zagadnień związanych z transportem paliw | 4 |
T-A-7 | Podsumowanie i zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Eksploatacja sieci gazowych. | 2 |
T-W-2 | Eksploatacja gazociągów niskiego, średniego i wysokiego ciśnienia. | 2 |
T-W-3 | Eksploatacja gazociągów podmorskich. | 2 |
T-W-4 | Rodzaje uszkodzeń gazociągów. | 2 |
T-W-5 | Inspekcje i monitoring gazociągów podwodnych i lądowych. | 2 |
T-W-6 | Niebezpieczeństwa wynikające z awarii gazociągów podmorskich i lądowych. | 2 |
T-W-7 | Sposoby usuwania nieszczelności rurociągów. | 2 |
T-W-8 | Podsumowanie i zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 28 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie czasopism naukowych i stron internetowych związanych tematycznie z transportem paliw | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładu | 2 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca - kolokwium końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-06_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania i zasad eksploatacji systemów transportu paliw | TR_2A_W04, TR_2A_W05, TR_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2, S-1 |
TR_2A_D3-06_W02 Student ma podstawową wiedzę związaną z zagrożeniami wynikającymi z transportu paliw i sposobami ich minimalizowania | TR_2A_W04, TR_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-06_U01 Student potrafi zinterpretować obszary i zagrożenia oraz scharakteryzować środki do poprawnego funkcjonowania systemów transportu paliw | TR_2A_U13, TR_2A_U21, TR_2A_U22 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-06_K01 Student potrafi określić zakres i możliwości warunków pozwalających na prawidłową eksploatację systemów transportu paliw | TR_2A_K01, TR_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-06_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania i zasad eksploatacji systemów transportu paliw | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną | |
TR_2A_D3-06_W02 Student ma podstawową wiedzę związaną z zagrożeniami wynikającymi z transportu paliw i sposobami ich minimalizowania | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-06_U01 Student potrafi zinterpretować obszary i zagrożenia oraz scharakteryzować środki do poprawnego funkcjonowania systemów transportu paliw | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-06_K01 Student potrafi określić zakres i możliwości warunków pozwalających na prawidłową eksploatację systemów transportu paliw | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli |
Literatura podstawowa
- Bąkowsk K.i, Sieci i instancje gazowe, WNT, Warszawa, 2007
- Girzejowski ., Przesyłanie, rozdział i magazynowanie paliw gazowych, WNT, Warszawa, 2004
- Magda W., Rurociągi podmorskie (zasady projektowania)., WNT, Warszawa, 2004
- A. Berczyński, T. Podziemski, Sieci gazowe polietylenowe, Centrum Szkolenia Gazownictwa PGNiG S.A., Warszawa, 2002