Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Bazy budowy i remontów środków transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy budowy i remontów środków transportowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algebry i analizy matematycznej.
W-2Podstawy ekonomiki przedsiębiorstw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi koncepcjami organizacji baz budowy i remontów środków transportu.
C-2Opanowanie przez studentów umiejętności planowania procesów w określonych warunkach potencjału technicznego producenta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie komórek produkcyjnych na podstawie zadanych marszrut technologicznych.6
T-A-2Sporządzanie wykresów mocy produkcyjnych na podstawie zadanych harmonogramów. Analiza bilansu mocy.4
T-A-3Planowanie harmonogramu dostaw do zadanego procesu produkcyjno-remontowego.3
T-A-4Kontrola zadań domowych.2
15
wykłady
T-W-1Organizacja procesów budowy i remontów w transporcie. Komórki produkcyjne. Elastyczne systemy produkcyjne. Organizacja fraktalna.8
T-W-2Czynniki kształtujące potencjał produkcyjny przedsiębiorstwa. Powiązanie z technologicznością ustalonych produktów. Dobór technicznych środków produkcji w zależności od ilościowo-jakościowego charakteru działalności producenta.6
T-W-3Sterowanie zaopatrzeniem i przepływem produkcji w procesach produkcyjno-remontowych. Koncepcje just-in-time oraz lean manufacturing.6
T-W-4Charakterystyka przykładowych baz budowy i remontów środków transportu.8
T-W-5Zaliczenie pisemne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.35
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny za aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - ocena końcowa na podstawie ocen zadań domowych i aktywności studenta podczas zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C27-2_W01
Student posiada wiedzę o organizacji technologii stosowanych w przemyśle, ze szczególnym uwzględnieniem technik wytwarzania i urządzeń wykorzystywanych w budowie środków transportu.
TR_1A_W04, TR_1A_W07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C27-2_U01
Student potrafi zorganizować techniki wytwarzania dla konkretnego zadania produkcyjnego uwzględniając założenia jakościowe oraz kryteria ekonomiczne i bezpieczeństwa.
TR_1A_U10, TR_1A_U13C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C27-2_K01
Student jest świadom społecznego tła i swojej roli w kształtowaniu wydajności procesów budowy i remontów środków transportu.
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C27-2_W01
Student posiada wiedzę o organizacji technologii stosowanych w przemyśle, ze szczególnym uwzględnieniem technik wytwarzania i urządzeń wykorzystywanych w budowie środków transportu.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C27-2_U01
Student potrafi zorganizować techniki wytwarzania dla konkretnego zadania produkcyjnego uwzględniając założenia jakościowe oraz kryteria ekonomiczne i bezpieczeństwa.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C27-2_K01
Student jest świadom społecznego tła i swojej roli w kształtowaniu wydajności procesów budowy i remontów środków transportu.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Chudzikiewicz R., Odlewnictwo i obróbka plastyczna w zarysie, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  2. Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, WM, Gdynia, 1971
  3. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  4. Jemelniak K., Obróbka skrawaniem, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998
  5. Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
  6. Klimpel A., Technologia spawania i cięcia metali, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  7. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie komórek produkcyjnych na podstawie zadanych marszrut technologicznych.6
T-A-2Sporządzanie wykresów mocy produkcyjnych na podstawie zadanych harmonogramów. Analiza bilansu mocy.4
T-A-3Planowanie harmonogramu dostaw do zadanego procesu produkcyjno-remontowego.3
T-A-4Kontrola zadań domowych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja procesów budowy i remontów w transporcie. Komórki produkcyjne. Elastyczne systemy produkcyjne. Organizacja fraktalna.8
T-W-2Czynniki kształtujące potencjał produkcyjny przedsiębiorstwa. Powiązanie z technologicznością ustalonych produktów. Dobór technicznych środków produkcji w zależności od ilościowo-jakościowego charakteru działalności producenta.6
T-W-3Sterowanie zaopatrzeniem i przepływem produkcji w procesach produkcyjno-remontowych. Koncepcje just-in-time oraz lean manufacturing.6
T-W-4Charakterystyka przykładowych baz budowy i remontów środków transportu.8
T-W-5Zaliczenie pisemne.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C27-2_W01Student posiada wiedzę o organizacji technologii stosowanych w przemyśle, ze szczególnym uwzględnieniem technik wytwarzania i urządzeń wykorzystywanych w budowie środków transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W04ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą technologii budowy i remontów obiektów technicznych oraz materiałów inżynierskich stosowanych w transporcie, z uwzględnieniem zagadnień wytrzymałościowych
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi koncepcjami organizacji baz budowy i remontów środków transportu.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka przykładowych baz budowy i remontów środków transportu.
T-W-3Sterowanie zaopatrzeniem i przepływem produkcji w procesach produkcyjno-remontowych. Koncepcje just-in-time oraz lean manufacturing.
T-W-1Organizacja procesów budowy i remontów w transporcie. Komórki produkcyjne. Elastyczne systemy produkcyjne. Organizacja fraktalna.
T-W-2Czynniki kształtujące potencjał produkcyjny przedsiębiorstwa. Powiązanie z technologicznością ustalonych produktów. Dobór technicznych środków produkcji w zależności od ilościowo-jakościowego charakteru działalności producenta.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C27-2_U01Student potrafi zorganizować techniki wytwarzania dla konkretnego zadania produkcyjnego uwzględniając założenia jakościowe oraz kryteria ekonomiczne i bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie przez studentów umiejętności planowania procesów w określonych warunkach potencjału technicznego producenta.
Treści programoweT-A-2Sporządzanie wykresów mocy produkcyjnych na podstawie zadanych harmonogramów. Analiza bilansu mocy.
T-A-3Planowanie harmonogramu dostaw do zadanego procesu produkcyjno-remontowego.
T-A-1Projektowanie komórek produkcyjnych na podstawie zadanych marszrut technologicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny zadań domowych.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny za aktywność podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C27-2_K01Student jest świadom społecznego tła i swojej roli w kształtowaniu wydajności procesów budowy i remontów środków transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi koncepcjami organizacji baz budowy i remontów środków transportu.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka przykładowych baz budowy i remontów środków transportu.
T-W-3Sterowanie zaopatrzeniem i przepływem produkcji w procesach produkcyjno-remontowych. Koncepcje just-in-time oraz lean manufacturing.
T-W-1Organizacja procesów budowy i remontów w transporcie. Komórki produkcyjne. Elastyczne systemy produkcyjne. Organizacja fraktalna.
T-W-2Czynniki kształtujące potencjał produkcyjny przedsiębiorstwa. Powiązanie z technologicznością ustalonych produktów. Dobór technicznych środków produkcji w zależności od ilościowo-jakościowego charakteru działalności producenta.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.