Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Silniki pojazdów transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki pojazdów transportowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>, Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw termodynamiki i konstrukcji maszyn

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw budowy, działania i eksploatacji silników spalinowych stosowanych w pojazdach transportowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z problematyką budowy i działania silników spalinowych1
T-L-2Doświadczalne wyznaczanie parametrów pracy poszczególnych instalacji silnika spalinowego6
T-L-3Wyznaczanie doświadczalne podstawowych wskażników pracy oraz wybranych charakterystyk silnika spalinowego5
T-L-4Praktyczne zapoznanie się z budową silników turbinowych2
T-L-5Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja silników spalinowych1
T-W-2Podstawowe procesy robocze w silnikach spalinowych2
T-W-3Wskaźniki pracy silników spalinowych2
T-W-4Charakterystyki silników stosowanych w pojazdach transportowych2
T-W-5Budowa konstrukcyjna silników spalinowych: elementy kadłuba, układu korbowego i układu rozrządu4
T-W-6Budowa i działanie instalacji silnika: zasilania paliwem, chłodzenia, smarowania, rozruchu, systemu doładowania7
T-W-7Silniki lotnicze4
T-W-8Silniki okrętowe i warunki współpracy ze śrubą i kadłubem statku4
T-W-9Oddziaływanie silnika spalinowego na środowisko. Systemy oczyszczania spalin.3
T-W-10Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury12
A-L-3Studiowanie źródeł internetowych12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych5
A-W-4Przygotowania do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, test z treści ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C22-2_W01
Ma wiedzę dotyczącą budowy i eksploatacji silników stosowanych w pojazdach transportowych, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W07, TR_1A_W10C-1T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C22-2_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczacych silników. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne w tym środowiskowe.
TR_1A_U01, TR_1A_U09, TR_1A_U11, TR_1A_U13C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C22-2_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie dotyczącym doboru i eksploatacji silników pojazdów transportowych
TR_1A_K02, TR_1A_K07C-1T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C22-2_W01
Ma wiedzę dotyczącą budowy i eksploatacji silników stosowanych w pojazdach transportowych, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C22-2_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczacych silników. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne w tym środowiskowe.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C22-2_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie dotyczącym doboru i eksploatacji silników pojazdów transportowych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Wajand J.A., Wajand J.T., Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 1993
  2. PiotrowskiI., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 1996
  3. Zając P., Silniki pojazdó samochodowych, WKŁ, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Zając P., L.M. Kołodziejczyk, Silniki spalinowe, WSiP, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z problematyką budowy i działania silników spalinowych1
T-L-2Doświadczalne wyznaczanie parametrów pracy poszczególnych instalacji silnika spalinowego6
T-L-3Wyznaczanie doświadczalne podstawowych wskażników pracy oraz wybranych charakterystyk silnika spalinowego5
T-L-4Praktyczne zapoznanie się z budową silników turbinowych2
T-L-5Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja silników spalinowych1
T-W-2Podstawowe procesy robocze w silnikach spalinowych2
T-W-3Wskaźniki pracy silników spalinowych2
T-W-4Charakterystyki silników stosowanych w pojazdach transportowych2
T-W-5Budowa konstrukcyjna silników spalinowych: elementy kadłuba, układu korbowego i układu rozrządu4
T-W-6Budowa i działanie instalacji silnika: zasilania paliwem, chłodzenia, smarowania, rozruchu, systemu doładowania7
T-W-7Silniki lotnicze4
T-W-8Silniki okrętowe i warunki współpracy ze śrubą i kadłubem statku4
T-W-9Oddziaływanie silnika spalinowego na środowisko. Systemy oczyszczania spalin.3
T-W-10Zaliczenie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury12
A-L-3Studiowanie źródeł internetowych12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych5
A-W-4Przygotowania do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C22-2_W01Ma wiedzę dotyczącą budowy i eksploatacji silników stosowanych w pojazdach transportowych, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw budowy, działania i eksploatacji silników spalinowych stosowanych w pojazdach transportowych
Treści programoweT-W-9Oddziaływanie silnika spalinowego na środowisko. Systemy oczyszczania spalin.
T-W-7Silniki lotnicze
T-W-8Silniki okrętowe i warunki współpracy ze śrubą i kadłubem statku
T-W-1Klasyfikacja silników spalinowych
T-W-2Podstawowe procesy robocze w silnikach spalinowych
T-W-3Wskaźniki pracy silników spalinowych
T-W-6Budowa i działanie instalacji silnika: zasilania paliwem, chłodzenia, smarowania, rozruchu, systemu doładowania
T-W-5Budowa konstrukcyjna silników spalinowych: elementy kadłuba, układu korbowego i układu rozrządu
T-W-4Charakterystyki silników stosowanych w pojazdach transportowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, test z treści ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C22-2_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczacych silników. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne w tym środowiskowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw budowy, działania i eksploatacji silników spalinowych stosowanych w pojazdach transportowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne zapoznanie się z problematyką budowy i działania silników spalinowych
T-L-2Doświadczalne wyznaczanie parametrów pracy poszczególnych instalacji silnika spalinowego
T-L-3Wyznaczanie doświadczalne podstawowych wskażników pracy oraz wybranych charakterystyk silnika spalinowego
T-L-4Praktyczne zapoznanie się z budową silników turbinowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, test z treści ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C22-2_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie dotyczącym doboru i eksploatacji silników pojazdów transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw budowy, działania i eksploatacji silników spalinowych stosowanych w pojazdach transportowych
Treści programoweT-W-9Oddziaływanie silnika spalinowego na środowisko. Systemy oczyszczania spalin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, test z treści ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli