Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie informacyjne II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodyką rozwiązywania inżynierskich problemów obliczeniowych przy użyciu programu Matlab. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Matlab w rozwiązywaniu inżynierskich problemów obliczeniowych. |
C-3 | Uświadomienie studentom odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Matlab - operatory i funkcje matematyczne, operacje na zmiennych, wykresy. | 2 |
T-L-2 | Matlab - skrypty i podstawy programowania: odczyt i zapis danych, instrukcje warunkowe, pętle. | 2 |
T-L-3 | Matlab - funkcje, działania na wektorach i macierzach, zaawansowane metody odczytu i zapisu danych. | 2 |
T-L-4 | Matlab - rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz układów równań. | 2 |
T-L-5 | Matlab - regresja liniowa i nieliniowa. | 2 |
T-L-6 | Matlab - rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych. | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań za pomocą programu Matlab. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do programu Matlab - zmienne, liczby, operatory, funkcje, wykresy. | 2 |
T-W-2 | Algorytmy. Pliki skryptowe i funkcyjne, instrukcje warunkowe, pętle programowe. Przykłady prostych programów. | 3 |
T-W-3 | Rachunek macierzowy, instrukcje wejścia/wyjścia. Przykłady programów, w któych wykorzystano rachunek macierzowy. | 3 |
T-W-4 | Rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz układów równań w programie Matlab. | 2 |
T-W-5 | Regresja liniowa i nieliniowa w programie Matlab. | 3 |
T-W-6 | Przykładowe rozwiązania problemów obliczeniowych z zakresu chemii z wykorzystaniem programu Matlab. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | zaliczenie praktyczne przy komputerze | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-L-4 | konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie sprawozdania | 13 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A02_W01 Posiada wiedzę w zakresie rozwiązywania inżynierskich zagadnień obliczeniowych w programie Matlab. | KCh_1A_W02, KCh_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A02_U01 Student potrafi posłużyć się programen Matlab do sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz prezentowania wyników obliczeń. | KCh_1A_U02, KCh_1A_U04, KCh_1A_U11 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A02_K01 Student nabywa świadomość odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich. | KCh_1A_K03 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-L-7, T-L-5, T-W-6, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A02_W01 Posiada wiedzę w zakresie rozwiązywania inżynierskich zagadnień obliczeniowych w programie Matlab. | 2,0 | nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student zna podstawowe funkcje i narzędzia programu Matlab. | |
3,5 | Student zna złożone funkcje i narzędzia programu Matlab. | |
4,0 | Student zna zaawansowane funkcje i narzędzia programu Matlab. | |
4,5 | Student zna zaawansowane funkcje i narzędzia programu Matlab oraz portafi je właściwie dobrać przy rozwiązywaniu problemów obliczeniowych. | |
5,0 | Student zna zaawansowane funkcje i narzędzia programu Matlab, portafi je właściwie dobrać przy rozwiązywaniu problemów obliczeniowych i potrafi zidentyfkować efekty działania programu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A02_U01 Student potrafi posłużyć się programen Matlab do sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz prezentowania wyników obliczeń. | 2,0 | Student nie potrafi obsługiwać programu Matlab. |
3,0 | Student potrafi obsługiwać program Matlab i posiada umijętność jego zastosowania w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. | |
3,5 | Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. | |
4,0 | Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich. | |
4,5 | Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń. | |
5,0 | Student potrafi w sposób samodzielny i kreatywny wybrać i użyć funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A02_K01 Student nabywa świadomość odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich. | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich. |
3,0 | Student ma małą świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i nie potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń. | |
3,5 | Student wykazuje pewną świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz wymaga wskazania sposobu sprawdzenia poprawności własnych obliczeń. | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz potrafi zaproponować sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz zaproponowany sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń nie jest wystarzcająco dokładny. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń. |
Literatura podstawowa
- A. Zalewski, R. Cegieła, Matlab – obliczenia numeryczne i ich zastosowanie, Nakom, Poznań, 1996
Literatura dodatkowa
- Z. Pakowski, R. Adamski, Podstawy Matlaba w inżynierii procesowej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2014