Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalski <krzysztof.kowalski@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metodami zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się pakietem MS Office w rozwiązywaniu problemów obliczeniowych oraz prezentacji wyników obliczeń z dziedziny inżynierii chemicznej i procesowej.
C-3Rozwinięcie kreatywności studenta przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i prezentacji wyników obliczeń, stosując pakiet MS Office.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasoby informatyczne ZUT: obsługa systemów informatycznych uczelni, internetowe zasoby biblioteczne, usługi i oprogramowanie dostępne dla studenta.1
T-L-2Edycja dokumentu MS Word: zasady sporządzania i formatowania sprawozdań, dokumentacji technicznej oraz prac dypomowych.2
T-L-3Obsługa arkusza kalkulacyjnego MS Excel: wprowadzanie danych, generowanie serii danych, import i eksport danych, operacje na danych z wykorzystaniem funkcji, graficzna prezentacja wyników obliczeń.2
T-L-4MS Excel - obliczenia statystyczne i analiza regresji.2
T-L-5Program MS Powerpoint: tworzenie i formatowanie prezentacji multimedialnej, zasady sporządzania prezentacji z pracy dyplomowej.1
T-L-6Analiza statystyczna oraz analiza regresji w wybranych programach (Statistica, Origin).2
T-L-7Edytory molekularne do wizualizacji struktury cząsteczek.2
T-L-8Rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych oraz prezentacja wyników obliczeń z wykorzystaniem programów MS Excel, MS Word oraz MS Powerpoint.2
T-L-9Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programów MS Word i MS Excel.2
T-L-10Podstawy obsługi programu Mathcad: proste operacje matematyczne, stosowanie i przeliczanie jednostek, definiowanie funkcji, sporządzanie wykresów, działania na wektorach i macierzach.2
T-L-11Mathcad - rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz ich układów.3
T-L-12Mathcad - obliczenia symboliczne: całkowanie, różniczkowanie, granice, sumy oraz iloczyny, przekształcanie wyrażeń.1
T-L-13Mathcad - obliczenia statystyczne, regresja liniowa i nieliniowa.2
T-L-14Mathcad - aproksymacja danych doświadczalnych za pomocą funkcji linfit.1
T-L-15Rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych w programie Mathcad.3
T-L-16Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programu Mathcad.2
30
wykłady
T-W-1Informacja, jednostka informacji, systemy liczbowe, kodowanie liczb i znaków, kodowanie rysunków. Historia maszyn liczących i komputerów. Elementy budowy komputera i urządzeń peryferyjnych. Sieci komputerowe, topologia internetu, usługi dostępne w sieci internetowej, metody wyszukiwania informacji w internecie, internetowe bazy danych.4
T-W-2Zasady sporządzania, edycji i formatowania sprawozdań, dokumentacji technicznej oraz prac dyplomowych z wykorzystaniem pakietu MS Office.4
T-W-3Wprowadzenie do zastosowania programu Mathcad w podstawowych obliczeniach inżynierskich.3
T-W-4Operacje na seriach danych - import i eksport danych, operacje na danych z wykorzystaniem funkcji matematycznych, logicznych i tekstowych, graficzna prezentacja danych. Analiza statystyczna oraz analiza regresji danych doświadczalnych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2zaliczenie praktyczne przy komputerze4
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-4konsultacje2
A-L-5przygotowanie do zaliczenia23
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A01_W01
posiada wiedzę w zakresie użycia komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
KCh_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A01_U01
Student potrafi posłużyć się programami MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad do: sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz sporządzania sprawozdań w postaci dokumentów tekstowych i prezentacji multimedialnych.
KCh_1A_U05, KCh_1A_U01, KCh_1A_U02, KCh_1A_U03, KCh_1A_U04, KCh_1A_U09, KCh_1A_U06, KCh_1A_U14C-2T-L-9, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-15, T-L-16, T-L-11, T-L-12, T-L-14, T-L-13M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A01_K01
Student staje się kreatywny stosując pakiet MS Office oraz program Mathcad przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
KCh_1A_K03C-3T-L-9, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-3, T-L-13, T-L-16, T-L-5, T-L-10, T-L-2, T-L-14, T-L-11, T-L-12, T-L-15, T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A01_W01
posiada wiedzę w zakresie użycia komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student potrafi wytłumaczyć podstawowe zasady zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
3,5Student potrafi, w stopniu elementarnym, dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
4,0Student potrafi poprawnie dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
4,5Student potrafi, w stopniu ponad przęciętnym, dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
5,0Student potrafi dobierać właściwe metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A01_U01
Student potrafi posłużyć się programami MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad do: sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz sporządzania sprawozdań w postaci dokumentów tekstowych i prezentacji multimedialnych.
2,0Student nie potrafi obsługiwać programy MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad.
3,0Student potrafi obsługiwać programy MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad i posiada umijętność ich wykorzystania w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
3,5Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
4,0Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich.
4,5Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.
5,0Student potrafi wybrać i użyć funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A01_K01
Student staje się kreatywny stosując pakiet MS Office oraz program Mathcad przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać prostego problemu inżynierskiego.
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzieność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych problemów inżynierskich.
3,5Student wymaga wskazówek w celu opracowania rozwiązania problemu inżynierskiego.
4,0Student samodzielnie opracowuje rozwiązanie problemu inżynierskiego.
4,5Student pracuje samodzielnie i wykazuje kreatywność przy opracowywaniu rozwiązania problemu inżynierskiego.
5,0Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i innowacyjność przy opracowywaniu rozwiązania problemu inżynierskiego.

Literatura podstawowa

  1. K. Mądry, W. Ufnalski, Wprowadzenie do informatyki dla chemików, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1997
  2. M. Langer, Word 2003 PL, Helion, Gliwice, 2004
  3. J. Walkenbach, Excel 2003 PL, Helion, Gliwice, 2004
  4. W. Regel, Mathcad – przykłady zastosowań, MIKOM, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasoby informatyczne ZUT: obsługa systemów informatycznych uczelni, internetowe zasoby biblioteczne, usługi i oprogramowanie dostępne dla studenta.1
T-L-2Edycja dokumentu MS Word: zasady sporządzania i formatowania sprawozdań, dokumentacji technicznej oraz prac dypomowych.2
T-L-3Obsługa arkusza kalkulacyjnego MS Excel: wprowadzanie danych, generowanie serii danych, import i eksport danych, operacje na danych z wykorzystaniem funkcji, graficzna prezentacja wyników obliczeń.2
T-L-4MS Excel - obliczenia statystyczne i analiza regresji.2
T-L-5Program MS Powerpoint: tworzenie i formatowanie prezentacji multimedialnej, zasady sporządzania prezentacji z pracy dyplomowej.1
T-L-6Analiza statystyczna oraz analiza regresji w wybranych programach (Statistica, Origin).2
T-L-7Edytory molekularne do wizualizacji struktury cząsteczek.2
T-L-8Rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych oraz prezentacja wyników obliczeń z wykorzystaniem programów MS Excel, MS Word oraz MS Powerpoint.2
T-L-9Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programów MS Word i MS Excel.2
T-L-10Podstawy obsługi programu Mathcad: proste operacje matematyczne, stosowanie i przeliczanie jednostek, definiowanie funkcji, sporządzanie wykresów, działania na wektorach i macierzach.2
T-L-11Mathcad - rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz ich układów.3
T-L-12Mathcad - obliczenia symboliczne: całkowanie, różniczkowanie, granice, sumy oraz iloczyny, przekształcanie wyrażeń.1
T-L-13Mathcad - obliczenia statystyczne, regresja liniowa i nieliniowa.2
T-L-14Mathcad - aproksymacja danych doświadczalnych za pomocą funkcji linfit.1
T-L-15Rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych w programie Mathcad.3
T-L-16Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programu Mathcad.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacja, jednostka informacji, systemy liczbowe, kodowanie liczb i znaków, kodowanie rysunków. Historia maszyn liczących i komputerów. Elementy budowy komputera i urządzeń peryferyjnych. Sieci komputerowe, topologia internetu, usługi dostępne w sieci internetowej, metody wyszukiwania informacji w internecie, internetowe bazy danych.4
T-W-2Zasady sporządzania, edycji i formatowania sprawozdań, dokumentacji technicznej oraz prac dyplomowych z wykorzystaniem pakietu MS Office.4
T-W-3Wprowadzenie do zastosowania programu Mathcad w podstawowych obliczeniach inżynierskich.3
T-W-4Operacje na seriach danych - import i eksport danych, operacje na danych z wykorzystaniem funkcji matematycznych, logicznych i tekstowych, graficzna prezentacja danych. Analiza statystyczna oraz analiza regresji danych doświadczalnych.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2zaliczenie praktyczne przy komputerze4
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-4konsultacje2
A-L-5przygotowanie do zaliczenia23
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A01_W01posiada wiedzę w zakresie użycia komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metodami zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
Treści programoweT-W-1Informacja, jednostka informacji, systemy liczbowe, kodowanie liczb i znaków, kodowanie rysunków. Historia maszyn liczących i komputerów. Elementy budowy komputera i urządzeń peryferyjnych. Sieci komputerowe, topologia internetu, usługi dostępne w sieci internetowej, metody wyszukiwania informacji w internecie, internetowe bazy danych.
T-W-2Zasady sporządzania, edycji i formatowania sprawozdań, dokumentacji technicznej oraz prac dyplomowych z wykorzystaniem pakietu MS Office.
T-W-3Wprowadzenie do zastosowania programu Mathcad w podstawowych obliczeniach inżynierskich.
T-W-4Operacje na seriach danych - import i eksport danych, operacje na danych z wykorzystaniem funkcji matematycznych, logicznych i tekstowych, graficzna prezentacja danych. Analiza statystyczna oraz analiza regresji danych doświadczalnych.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student potrafi wytłumaczyć podstawowe zasady zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
3,5Student potrafi, w stopniu elementarnym, dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
4,0Student potrafi poprawnie dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
4,5Student potrafi, w stopniu ponad przęciętnym, dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
5,0Student potrafi dobierać właściwe metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A01_U01Student potrafi posłużyć się programami MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad do: sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz sporządzania sprawozdań w postaci dokumentów tekstowych i prezentacji multimedialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U05potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie chemii oraz przygotować opracowanie określonego problemu o charakterze inżynierskim związanego z ich funkcjonowaniem i zaproponować sposoby jego rozwiązania
KCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
KCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KCh_1A_U04potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania oraz wybranych języków programowania
KCh_1A_U09potrafi w oparciu o różne źródła, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, przygotować wystąpienia ustne w języku polskim i języku angielskim lub niemieckim dotyczące wybranych zagadnień z zakresu chemii i dyscyplin pokrewnych
KCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
KCh_1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie chemii
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się pakietem MS Office w rozwiązywaniu problemów obliczeniowych oraz prezentacji wyników obliczeń z dziedziny inżynierii chemicznej i procesowej.
Treści programoweT-L-9Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programów MS Word i MS Excel.
T-L-2Edycja dokumentu MS Word: zasady sporządzania i formatowania sprawozdań, dokumentacji technicznej oraz prac dypomowych.
T-L-4MS Excel - obliczenia statystyczne i analiza regresji.
T-L-1Zasoby informatyczne ZUT: obsługa systemów informatycznych uczelni, internetowe zasoby biblioteczne, usługi i oprogramowanie dostępne dla studenta.
T-L-8Rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych oraz prezentacja wyników obliczeń z wykorzystaniem programów MS Excel, MS Word oraz MS Powerpoint.
T-L-6Analiza statystyczna oraz analiza regresji w wybranych programach (Statistica, Origin).
T-L-5Program MS Powerpoint: tworzenie i formatowanie prezentacji multimedialnej, zasady sporządzania prezentacji z pracy dyplomowej.
T-L-3Obsługa arkusza kalkulacyjnego MS Excel: wprowadzanie danych, generowanie serii danych, import i eksport danych, operacje na danych z wykorzystaniem funkcji, graficzna prezentacja wyników obliczeń.
T-L-10Podstawy obsługi programu Mathcad: proste operacje matematyczne, stosowanie i przeliczanie jednostek, definiowanie funkcji, sporządzanie wykresów, działania na wektorach i macierzach.
T-L-15Rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych w programie Mathcad.
T-L-16Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programu Mathcad.
T-L-11Mathcad - rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz ich układów.
T-L-12Mathcad - obliczenia symboliczne: całkowanie, różniczkowanie, granice, sumy oraz iloczyny, przekształcanie wyrażeń.
T-L-14Mathcad - aproksymacja danych doświadczalnych za pomocą funkcji linfit.
T-L-13Mathcad - obliczenia statystyczne, regresja liniowa i nieliniowa.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obsługiwać programy MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad.
3,0Student potrafi obsługiwać programy MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad i posiada umijętność ich wykorzystania w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
3,5Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
4,0Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich.
4,5Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.
5,0Student potrafi wybrać i użyć funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A01_K01Student staje się kreatywny stosując pakiet MS Office oraz program Mathcad przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Rozwinięcie kreatywności studenta przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i prezentacji wyników obliczeń, stosując pakiet MS Office.
Treści programoweT-L-9Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programów MS Word i MS Excel.
T-L-4MS Excel - obliczenia statystyczne i analiza regresji.
T-L-8Rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych oraz prezentacja wyników obliczeń z wykorzystaniem programów MS Excel, MS Word oraz MS Powerpoint.
T-L-6Analiza statystyczna oraz analiza regresji w wybranych programach (Statistica, Origin).
T-L-3Obsługa arkusza kalkulacyjnego MS Excel: wprowadzanie danych, generowanie serii danych, import i eksport danych, operacje na danych z wykorzystaniem funkcji, graficzna prezentacja wyników obliczeń.
T-L-13Mathcad - obliczenia statystyczne, regresja liniowa i nieliniowa.
T-L-16Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programu Mathcad.
T-L-5Program MS Powerpoint: tworzenie i formatowanie prezentacji multimedialnej, zasady sporządzania prezentacji z pracy dyplomowej.
T-L-10Podstawy obsługi programu Mathcad: proste operacje matematyczne, stosowanie i przeliczanie jednostek, definiowanie funkcji, sporządzanie wykresów, działania na wektorach i macierzach.
T-L-2Edycja dokumentu MS Word: zasady sporządzania i formatowania sprawozdań, dokumentacji technicznej oraz prac dypomowych.
T-L-14Mathcad - aproksymacja danych doświadczalnych za pomocą funkcji linfit.
T-L-11Mathcad - rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz ich układów.
T-L-12Mathcad - obliczenia symboliczne: całkowanie, różniczkowanie, granice, sumy oraz iloczyny, przekształcanie wyrażeń.
T-L-15Rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych w programie Mathcad.
T-L-1Zasoby informatyczne ZUT: obsługa systemów informatycznych uczelni, internetowe zasoby biblioteczne, usługi i oprogramowanie dostępne dla studenta.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać prostego problemu inżynierskiego.
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzieność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych problemów inżynierskich.
3,5Student wymaga wskazówek w celu opracowania rozwiązania problemu inżynierskiego.
4,0Student samodzielnie opracowuje rozwiązanie problemu inżynierskiego.
4,5Student pracuje samodzielnie i wykazuje kreatywność przy opracowywaniu rozwiązania problemu inżynierskiego.
5,0Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i innowacyjność przy opracowywaniu rozwiązania problemu inżynierskiego.