Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Physics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Physics | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 12,0 | ECTS (formy) | 12,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student knows the basics of high school physics |
W-2 | Student knows the basics of algebra in the scope necessary to describe physical phenomena and solve physical problems (vectors, matrices, solving equations) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Transfer of basic physics knowledge useful to a chemical engineer |
C-2 | Developing the ability to estimate the value of physical quantities |
C-3 | To develop the ability to write a study on a given topic and use of literature sources |
C-4 | To develop the ability to apply laws regarding the basic phenomena of classical physics in engineering practice |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Measurement uncertainties - indirect and direct measurements | 4 |
T-A-2 | Tasks using the laws and principles of classical physics, work and energy | 10 |
T-A-3 | Tasks with vibrations and wave motion | 8 |
T-A-4 | Tasks from an electric and magnetic field | 7 |
T-A-5 | Tasks from quantum mechanics | 6 |
T-A-6 | Discussing reports from the home experiment | 4 |
T-A-7 | Tests | 6 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Methods for the development of measurement uncertainties | 2 |
T-L-2 | Laboratory exercise 1-5 | 25 |
T-L-3 | Passing laboratory exercises | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System of SI units, prefixes of physical units, elements of dimensional analysis | 2 |
T-W-2 | Measurement uncertainties - indirect and direct measurements | 4 |
T-W-3 | Law and principles of classical physics, work and energy | 7 |
T-W-4 | Vibrations and vibrating systems | 6 |
T-W-5 | Waves and wave motion, general wave properties, sound waves, mechanical, electromagnetic waves, interference, diffraction, wave polarization | 7 |
T-W-6 | Electricity: electric field, elementary charge, Coulomb's law, Gaussian law, electric potential, capacitors, dielectrics, electric current, Ohm's law. | 7 |
T-W-7 | Magnetic field, magnetic force, magnetic dipole moment, Hall effect | 6 |
T-W-8 | Optics: reflection and refraction, interference, coherence, diffraction. | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | participation in laboratory exercises | 45 |
A-A-2 | studing of literature | 30 |
A-A-3 | Preparing to examination at home | 30 |
A-A-4 | consultation | 15 |
120 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | preparation of reports from laboratories | 20 |
A-L-2 | studing of literature | 25 |
A-L-3 | participation in laboratories | 30 |
A-L-4 | consultation | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 45 |
A-W-2 | studing of literature | 40 |
A-W-3 | Preparing to examination at home | 45 |
A-W-4 | consultation | 20 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information lecture with the use of a multimedia projector |
M-2 | Exercises |
M-3 | Physical laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: written exam |
S-2 | Ocena podsumowująca: written pass |
S-3 | Ocena formująca: Report on laboratory classes |
S-4 | Ocena formująca: active participation in auditory classes |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_B02_W01 Student has basic physics knowledge useful to a chemical engineer | ChEn_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_B02_U01 Student is able to apply laws regarding the basic phenomena of classical physics in engineering practice | ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U08, ChEn_1A_U16 | — | — | C-2, C-4 | T-A-1, T-A-7, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_B02_K01 Student can be responsible and communicative, he can work in a team. | ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K03, ChEn_1A_K04, ChEn_1A_K05 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-7, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_B02_W01 Student has basic physics knowledge useful to a chemical engineer | 2,0 | |
3,0 | The student has mastered basic physics knowledge on a sufficient level. On the final test, he obtained from 50 to 55% of percentage points | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_B02_U01 Student is able to apply laws regarding the basic phenomena of classical physics in engineering practice | 2,0 | |
3,0 | The student is able to apply in a sufficient degree (in 51%) the law regarding the basic phenomena of classical physics | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_B02_K01 Student can be responsible and communicative, he can work in a team. | 2,0 | |
3,0 | Student is not active during classes, poorly prepared and presented presentation | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nipendra Bhatnagar, Handbook of Physics, Arichant, 2013
- Kenneth W Ford, Basic Physics, World Scientific Publishing Co Pte Ltd, 2017