Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Technology of Resources:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technology of Resources | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>, Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge in chemical technology and chemical processes. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The course is aimed at giving an intoduction to technology of recourses in the chemical enginering processes. Student will be able to difine basic groups of recourses and their matufacturing methods and applications for chemical technology. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pertoleum- visit PCK Raffinerie GmbH | 6 |
T-L-2 | Isolation and characterization of starch | 6 |
T-L-3 | Determination of fatty acids profile and specifis numbers for fats and oils from different sources | 6 |
T-L-4 | Titania production – visit of Police S.A. factory | 6 |
T-L-5 | Phospates in fertilizers production - visit of Police S.A. factory | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Natural gas - fundamentals, evolution of the natural gas industry, preparing natural gas for transmission, new potential source for natural gas | 4 |
T-W-2 | Petroleum and its products- fundamentals, economics and politics, exploration and production, transportation and storage, refining, products: fuels and chemicals, safety and the environment, the future of petroleum | 6 |
T-W-3 | Coal- origin and classification of coal, structure, coal technology for chemicals | 5 |
T-W-4 | Biomass- fundamentals and converting biomas to chemical products | 4 |
T-W-5 | Fats and oils sources and their characterisic; Processes in fats and oil production (pressing, extraction, refining); Modification of fats and oils - hydrogenation, interesterification, splitting, fractionation | 4 |
T-W-6 | Inorganic resources - sulphur, sodium, phosphates, titania, metals, building materials | 5 |
T-W-7 | Energy resources – coal, lignite, crude oil, natural gas, uranium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in laboratory exercises | 30 |
A-L-2 | Preparation for practical classes | 15 |
A-L-3 | Literature studies | 5 |
A-L-4 | Development of results | 15 |
A-L-5 | Writting a class report | 15 |
A-L-6 | Consultations | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 30 |
A-W-2 | Individual literature study | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information lecture |
M-2 | Laboratory excercisies |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam |
S-2 | Ocena formująca: Activity on the lectures and laboratory |
S-3 | Ocena podsumowująca: Laboratory - report and test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C14_W01 Student knows the basic knowledge of recourses used in chemical technology and thier manufacturing methods and application. | ChEn_1A_W14, ChEn_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C14_U01 Student in able to select basic recourses for chemical processes andto practical using of knowledge in chemical technology. | ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U03, ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U08, ChEn_1A_U16 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C14_K01 Student understands the need of train and improve his/her professional and personal competences, especially for the teamwork. | ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K03, ChEn_1A_K04, ChEn_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C14_W01 Student knows the basic knowledge of recourses used in chemical technology and thier manufacturing methods and application. | 2,0 | |
3,0 | Students known the basic recources in chemical technology, their basic purification processes and their basic applications in chemical industry. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C14_U01 Student in able to select basic recourses for chemical processes andto practical using of knowledge in chemical technology. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to select basic recourses for chemical processes. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C14_K01 Student understands the need of train and improve his/her professional and personal competences, especially for the teamwork. | 2,0 | |
3,0 | Student understands on the basic level the need of train and improve his/her professional and personal competences. Student is able to work in a group. Student understands the needs of the development in the field of tha chemical technology. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- John Tabak, Coal and Oil, Facts on file Inc., New York, 2009
- H. Wittcoff, B. Reuben, J. Plotkin, Industrial Organic Chemicals, Wiley-Interscience, 2004
- H. Weissermrl, H.J. Arpe, Industrial Organic Chemistry, Wiley-VCH GmbH, 2003
- James G. Speight, The chemistry and technology of petroleum, Taylor and Francis Gropu, 2006