Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki
Sylabus przedmiotu Procesy adsorpcyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy adsorpcyjne | ||
Specjalność | Procesy i urządzenia w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | termodynamika procesowa, kinetyka procesowa, procesy dyfuzyjne i aparaty |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi procesów adsorpcyjnych. |
C-2 | Zdobycie przez studenta umiejętności opisu matematycznego statyki, kinetyki i dynamiki procesu adsorpcji. |
C-3 | Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiedniego adsorbentu, adsorbera i parametrów procesowych do separacji i odzyskiwania składników mieszaniny gazowej lub ciekłej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie równowag adsorpcji w układach ciecz-ciało stałe. Obliczanie izosterycznego ciepła adsorpcji. Dynamika adsorpcji w kolumnie z nieruchomym złożem adsorbentu. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje adsorbentów. Równowagi adsorpcyjne dla fazy gazowej ciekłej. Kinetyka procesu adsorpcji. Dynamika adsorpcji na nieruchomym złożu. Metody regeneracji adsorbentów. Kinetyka desorpcji. Rozdzielanie i oczyszczanie mieszanin gazowych i ciekłych metodą TSA. Zastosowanie metody PSA do rozdzielania mieszanin gazowych. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 11 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przeprowadzenie zaliczenia | 2 |
A-W-5 | Studiowanie literatury | 35 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-05_W01 Posiada wiedzę teoretyczną z dziedziny adsorpcji i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne | ICHP_2A_W10, ICHP_2A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-05_U01 Potrafi sformułować problem inżynierski oraz dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić analizę wyników. | ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U08, ICHP_2A_U03 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-05_K01 Potrafi zaproponować rozwiązanie dla danego problemu z dziedziny adsorpcji | ICHP_2A_K06 | — | — | C-3 | T-L-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-05_W01 Posiada wiedzę teoretyczną z dziedziny adsorpcji i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne | 2,0 | Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie |
3,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w niewielkim stopniu | |
3,5 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować | |
4,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie potrafi ją zastosować | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie. | |
5,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-05_U01 Potrafi sformułować problem inżynierski oraz dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić analizę wyników. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych |
3,0 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych | |
4,0 | Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-05_K01 Potrafi zaproponować rozwiązanie dla danego problemu z dziedziny adsorpcji | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność przy poszukiwaniu rozwiązań zadanego problemu | |
3,5 | Student jest otwarty na poszukiwanie narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym znacznej pomocy | |
4,0 | Student jest otwarty na poszukiwanie efektywnych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym odpowiedniego ukierunkowania | |
4,5 | Student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu i wymaga przy tym tylko nieznacznej pomocy | |
5,0 | Student jest w pełni samodzielny i kreatywny w doborze właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu |
Literatura podstawowa
- M. L. Paderewski, Procesy adsorpcyjne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1999
- Z.Sarbak, Adsorpcja i adsorbenty. Teoria i zastosowanie, WN UAM, Poznań, 2000
- D. Basmadjian, The Little Adsorption Book, CRC Press, New York, 1997
Literatura dodatkowa
- B.Crittenden, W.J. Thomas, Adsorption Technology &Design, B-H, Oxford, 1998
- D.D.Do, Adsorption analysis: equilibria and kinetics, ICP, London, 1998