Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych
Sylabus przedmiotu Komputerowa akwizycja i przetwarzanie danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowa akwizycja i przetwarzanie danych | ||
Specjalność | Informatyka procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki oraz Termodynamiki procesowej na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami akwizycji i przetwarzania danych w praktyce projektowej i pomiarach laboratoryjnych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności akwizycji i przetwarzania danych w praktycznej działalności inżynierskiej. |
C-3 | Uświadomienie konieczności ciągłego doskonalenia w dziedzinie komputerowej akwizycji i przetwarzania danych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Interpolacja dwuwymiarowa danych tablicowych za pomocą funkcji sklejanych w zastosowaniu do wyznaczania własności substancji P-V-T. | 4 |
T-L-2 | Komputerowa akwizycja oraz przetwarzanie danych z różnych laboratoryjnych instalacji - przykładowo: próżniowej instalacji suszarniczej – kontrola sygnałów ciśnienia P, temperatur w kilku punktach materiału Ti, ubytku masy dG : instalacji do badań cyklicznego procesu adsorpcji zmiennotemperaturowej TSA- kontrola sygnałów temperatur wzdłuż wysokości złoża adsorbentu oraz stężeń zanieczyszczeń organicznych w fazie gazowej na wejściu i wyjściu kolumny. | 5 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Potrzeby, cele i zastosowania komputerowej akwizycji i przetwarzania danych | 1 |
T-W-2 | Bazy danych: wyszukiwanie danych w drukowanych źródłach danych. Budowa typowych baz danych fizykochemicznych. Charakterystyka dostępnych baz danych na świecie i w kraju. Inne żródła danych fizykochemicznych. Baza danych YRPP używana w Instytucie Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska. Korzystanie z bazy w sposób interaktywny i "on-line" . Pozyskiwanie informacji z zasobów Internetu. | 3 |
T-W-3 | Korelacja, aproksymacja, interpolacja oraz predykcja danych fizykochemicznych: posługiwanie się programami STATISTICA, ORIGIN, MATHCAD, MATLAB lub EXCEL do aproksymacji danych wybranymi modelami. | 3 |
T-W-4 | Inerpolacja dwuwymiarowa w zastosowaniu do dokładnego odwzorowania danych tablicowych. Metody predykcji własności czystych substancji. Posługiwanie się programem dryPAK do wyznaczania właściwości mieszanin parowo-gazowych, cieczy oraz ciał stałych. Komputerowa akwizycja danych z laboratoryjnych instalacji pomiarowych. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Studia literaturowe | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania | 21 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Konsultacje | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 28 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie pisemne z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-09_W01 Student potrafi zdefiniować podsawowe metody komputerowej akwizycji i przetwarzania danych. | ICHP_2A_W06, ICHP_2A_W03, ICHP_2A_W05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-09_U01 Student ma zdolność do stosowania metod komputerowej akwizycji i przetwarzania danych. | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U18, ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U10 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-09_K01 Student nabywa aktywnej i kreatywnwj postawy do rozwiązywanua zagadnień komputerowej akwizycji i przetwqrzania danych. | ICHP_2A_K03, ICHP_2A_K07 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-09_W01 Student potrafi zdefiniować podsawowe metody komputerowej akwizycji i przetwarzania danych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie poprawnie zastosować podstawowe metody komputerowej akwizycji i przetwarzania danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-09_U01 Student ma zdolność do stosowania metod komputerowej akwizycji i przetwarzania danych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma zdolność do zastosowania elementarnych metod komputerowej akwizycji i przetwarzania danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-09_K01 Student nabywa aktywnej i kreatywnwj postawy do rozwiązywanua zagadnień komputerowej akwizycji i przetwqrzania danych. | 2,0 | |
3,0 | Student nabywa postawy aktywnej w stopniu zadawalającym w poprawnym stosowaniu metod komputerowej akwizycji i przetwarzania danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- D.M. Himmenblau, Basic Principles and Calculations in Chemical Engineering, Prentice Hall LPTR, London 1996, 1996, 6
- C.F. Gerald, P.O. Wheatley, Applied Numerical Analysis, Addison-Wesley Publishing Company, New York 1994, 1994, 5
Literatura dodatkowa
- M.B. Cutlip, M. Shacham, Problem Solving in Chemical and Biochemical Engineering with Polymath, Excel, and Matlab, Prentice Hall, New York, 2008, 2