Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria reaktorów biochemicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria reaktorów biochemicznych
Specjalność Inżynieria bioprocesowa
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bioprocesy i aparaty
W-2Inżynieria reaktorów chemicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie inżynierii reaktorów biochemicznych
C-2Ukształtowanie u studentów umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy w obliczeniach projektowych bioreaktorów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Bioreaktor do produkcji antybiotyków. Bioreaktor do produkcji aminokwasów. Bioreaktor do produkcji kwasu cytrynowego. Bioreaktor do produkcji preparatów enzymatycznych. Bioreaktor do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi. Zespół aparatów do biologicznego usuwania związków azotu9
9
wykłady
T-W-1Klasyfikacja bioreaktorów według różnych kryteriów. Bioreaktory do hodowli wgłębnych. Bioreaktory do hodowli w podłożach stałych. Bioreaktory z unieruchomionym materiałem biologicznym2
T-W-2Bioreaktory z mieszaniem mechanicznym. Bioreaktory kolumnowe. Bioreaktory air-lift, Bioreaktory z nieruchomymi urządzeniami kontaktowymi2
T-W-3Bioreaktory membranowe. Bioreaktory enzymatyczne. Bioreaktory pulsacyjne. Bioreaktory włóknisto-kapilarne. Fotobioreaktory. Bioreaktory zintegrowane2
T-W-4Aparaty do biologicznego oczyszczania ścieków. Komory napowietrzania. Aeratory. Komory fermentacyjne. Aparaty do biologicznego oczyszczania gazów. Biofiltry. Płuczki biologiczne2
T-W-5Przegląd konstrukcji bioreaktorów2
T-W-6Zagadnienia hydrodynamiczne oraz wymiana masy i ciepła w bioreaktorach2
T-W-7Modelowanie bioreaktorów. Modelowanie immobilizowanych reaktorów biokatalitycznych2
T-W-8Zagadnienia kontrolno-pomiarowe w bioreaktorach2
T-W-9Kolokwium2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2wykonanie przez studenta obliczeń projektowych, w tym udział w konsultacjach21
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2praca własna studenta (studiowanie literatury, przygotowanie się do zaliczenia wykładu)42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Projekt - metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-06_W05
student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą inżynierię reaktorów biochemicznych w ramach specjalności: Inżynieria bioprocesowa
ICHP_2A_W05C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5M-1S-1
ICHP_2A_C02-06_W09
student ma pogłębioną wiedzę na temat metod stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych
ICHP_2A_W09C-1, C-2T-P-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-06_U17
student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U17C-1, C-2T-P-1, T-W-8, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
ICHP_2A_C02-06_U19
student potrafi przeprowadzić obliczenia projektowe bioreaktora
ICHP_2A_U19C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-06_K02
student rozumie wagę pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
ICHP_2A_K02C-1T-W-1, T-W-8, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-06_W05
student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą inżynierię reaktorów biochemicznych w ramach specjalności: Inżynieria bioprocesowa
2,0student nie ma wiedzy ogólnej obejmującej inżynierię reaktorów biochemicznych
3,0student jest w stanie objaśniać w stopniu podstawowym zagadnienia dotyczące inżynierii reaktorów biochemicznych
3,5student jest w stanie objaśniać w stopniu więcej niż podstawowym zagadnienia dotyczące inżynierii reaktorów biochemicznych
4,0student jest w stanie objaśniać w szerokim stopniu zagadnienia dotyczące inżynierii reaktorów biochemicznych
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśniać zagadnienia dotyczące inżynierii reaktorów biochemicznych
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśniać zagadnienia dotyczące inżynierii reaktorów biochemicznych
ICHP_2A_C02-06_W09
student ma pogłębioną wiedzę na temat metod stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych
2,0student nie ma wiedzy na temat metod stosowanych przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych
3,0student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych
3,5student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych oraz umie wybrać spośród nich odpowiednią metodę do rozwiązania zadania inżynierskiego
4,0student jest w stanie scharakteryzować różne metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych
4,5student jest w stanie scharakteryzować różne metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych oraz umie wybrać spośród nich odpowiednią metodę do rozwiązania zadania inżynierskiego
5,0student jest w stanie scharakteryzować wiele różnych metod stosowanych przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych oraz umie wybrać spośród nich odpowiednią metodę do rozwiązania zadania inżynierskiego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-06_U17
student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0student nie potrafi przeanalizować zadania inżynierskiego z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne
3,0student potrafi przeanalizować w stopniu podstawowym zadanie inżynierskie z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne
3,5student potrafi przeanalizować w stopniu więcej niż podstawowym zadanie inżynierskie z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne
4,0student potrafi przeanalizować w szerokim stopniu zadanie inżynierskie z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne
4,5student potrafi przeanalizować w szerokim stopniu zadanie inżynierskie z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne, a także potrafi zaprezentować w zarysie sposób rozwiązania
5,0student potrafi przeanalizować w szerokim stopniu zadanie inżynierskie z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne, a także potrafi zaprezentować sposób rozwiązania
ICHP_2A_C02-06_U19
student potrafi przeprowadzić obliczenia projektowe bioreaktora
2,0student nie potrafi przeprowadzić obliczeń projektowych bioreaktora
3,0student potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia projektowe bioreaktora
3,5student potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia projektowe bioreaktora oraz potrafi przygotować niezbędny schemat obliczeń
4,0student potrafi przeprowadzić wymagane według założeń projektowych obliczenia bioreaktora oraz potrafi przygotować niezbędny schemat obliczeń
4,5student potrafi przeprowadzić wymagane według założeń projektowych obliczenia bioreaktora, potrafi przygotować niezbędny schemat obliczeń oraz potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi przeprowadzić wymagane według założeń projektowych obliczenia bioreaktora, potrafi przygotować niezbędny schemat obliczeń oraz potrafi wyczerpująco zinterpretować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-06_K02
student rozumie wagę pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
2,0student nie rozumie wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,0student rozumie wagę podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,5student rozumie wagę wielu podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,0student rozumie wagę różnych, nie tylko podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,5student rozumie wagę wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
5,0student rozumie wagę wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz wykazuje aktywną postawę w proponowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku

Literatura podstawowa

  1. Ledakowicz S., Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 2011
  2. Viesturs U.E., Kuzniecow A.M., Sawienkow W.W., Bioreaktory. Zasady obliczen i doboru, WNT, Warszawa, 1990
  3. Kafarow W.W., Winarow A.Ju., Gordiejew L.S., Modelowanie reaktorów biochemicznych, WNT, Warszawa, 1983
  4. Praca zbiorowa pod red. J.M.S. Cabral, M. Mota, J. Tramper, Multiphase bioreactor design, Taylor & Francis, London, New York, 2001
  5. Vant't Riet K., Tramper J., Basic bioreactor design, Marcel Dekker Inc, New York, 1991
  6. Tabiś B., Grzywacz R., Procesy i reaktory biochemiczne, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1993
  7. Szewczyk K.W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Schuegerl K., Bellgardt K.H., Bioreaction Engineering. Modeling and Control, Springer Verlag, Berlin, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Bioreaktor do produkcji antybiotyków. Bioreaktor do produkcji aminokwasów. Bioreaktor do produkcji kwasu cytrynowego. Bioreaktor do produkcji preparatów enzymatycznych. Bioreaktor do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi. Zespół aparatów do biologicznego usuwania związków azotu9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja bioreaktorów według różnych kryteriów. Bioreaktory do hodowli wgłębnych. Bioreaktory do hodowli w podłożach stałych. Bioreaktory z unieruchomionym materiałem biologicznym2
T-W-2Bioreaktory z mieszaniem mechanicznym. Bioreaktory kolumnowe. Bioreaktory air-lift, Bioreaktory z nieruchomymi urządzeniami kontaktowymi2
T-W-3Bioreaktory membranowe. Bioreaktory enzymatyczne. Bioreaktory pulsacyjne. Bioreaktory włóknisto-kapilarne. Fotobioreaktory. Bioreaktory zintegrowane2
T-W-4Aparaty do biologicznego oczyszczania ścieków. Komory napowietrzania. Aeratory. Komory fermentacyjne. Aparaty do biologicznego oczyszczania gazów. Biofiltry. Płuczki biologiczne2
T-W-5Przegląd konstrukcji bioreaktorów2
T-W-6Zagadnienia hydrodynamiczne oraz wymiana masy i ciepła w bioreaktorach2
T-W-7Modelowanie bioreaktorów. Modelowanie immobilizowanych reaktorów biokatalitycznych2
T-W-8Zagadnienia kontrolno-pomiarowe w bioreaktorach2
T-W-9Kolokwium2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2wykonanie przez studenta obliczeń projektowych, w tym udział w konsultacjach21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2praca własna studenta (studiowanie literatury, przygotowanie się do zaliczenia wykładu)42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-06_W05student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą inżynierię reaktorów biochemicznych w ramach specjalności: Inżynieria bioprocesowa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie inżynierii reaktorów biochemicznych
Treści programoweT-W-6Zagadnienia hydrodynamiczne oraz wymiana masy i ciepła w bioreaktorach
T-W-1Klasyfikacja bioreaktorów według różnych kryteriów. Bioreaktory do hodowli wgłębnych. Bioreaktory do hodowli w podłożach stałych. Bioreaktory z unieruchomionym materiałem biologicznym
T-W-2Bioreaktory z mieszaniem mechanicznym. Bioreaktory kolumnowe. Bioreaktory air-lift, Bioreaktory z nieruchomymi urządzeniami kontaktowymi
T-W-3Bioreaktory membranowe. Bioreaktory enzymatyczne. Bioreaktory pulsacyjne. Bioreaktory włóknisto-kapilarne. Fotobioreaktory. Bioreaktory zintegrowane
T-W-7Modelowanie bioreaktorów. Modelowanie immobilizowanych reaktorów biokatalitycznych
T-W-8Zagadnienia kontrolno-pomiarowe w bioreaktorach
T-W-4Aparaty do biologicznego oczyszczania ścieków. Komory napowietrzania. Aeratory. Komory fermentacyjne. Aparaty do biologicznego oczyszczania gazów. Biofiltry. Płuczki biologiczne
T-W-5Przegląd konstrukcji bioreaktorów
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy ogólnej obejmującej inżynierię reaktorów biochemicznych
3,0student jest w stanie objaśniać w stopniu podstawowym zagadnienia dotyczące inżynierii reaktorów biochemicznych
3,5student jest w stanie objaśniać w stopniu więcej niż podstawowym zagadnienia dotyczące inżynierii reaktorów biochemicznych
4,0student jest w stanie objaśniać w szerokim stopniu zagadnienia dotyczące inżynierii reaktorów biochemicznych
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśniać zagadnienia dotyczące inżynierii reaktorów biochemicznych
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśniać zagadnienia dotyczące inżynierii reaktorów biochemicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-06_W09student ma pogłębioną wiedzę na temat metod stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie inżynierii reaktorów biochemicznych
C-2Ukształtowanie u studentów umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy w obliczeniach projektowych bioreaktorów
Treści programoweT-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Bioreaktor do produkcji antybiotyków. Bioreaktor do produkcji aminokwasów. Bioreaktor do produkcji kwasu cytrynowego. Bioreaktor do produkcji preparatów enzymatycznych. Bioreaktor do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi. Zespół aparatów do biologicznego usuwania związków azotu
T-W-6Zagadnienia hydrodynamiczne oraz wymiana masy i ciepła w bioreaktorach
T-W-7Modelowanie bioreaktorów. Modelowanie immobilizowanych reaktorów biokatalitycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy na temat metod stosowanych przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych
3,0student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych
3,5student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych oraz umie wybrać spośród nich odpowiednią metodę do rozwiązania zadania inżynierskiego
4,0student jest w stanie scharakteryzować różne metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych
4,5student jest w stanie scharakteryzować różne metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych oraz umie wybrać spośród nich odpowiednią metodę do rozwiązania zadania inżynierskiego
5,0student jest w stanie scharakteryzować wiele różnych metod stosowanych przy rozwiązywaniu zadań z zakresu inżynierii reaktorów biochemicznych oraz umie wybrać spośród nich odpowiednią metodę do rozwiązania zadania inżynierskiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-06_U17student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie inżynierii reaktorów biochemicznych
C-2Ukształtowanie u studentów umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy w obliczeniach projektowych bioreaktorów
Treści programoweT-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Bioreaktor do produkcji antybiotyków. Bioreaktor do produkcji aminokwasów. Bioreaktor do produkcji kwasu cytrynowego. Bioreaktor do produkcji preparatów enzymatycznych. Bioreaktor do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi. Zespół aparatów do biologicznego usuwania związków azotu
T-W-8Zagadnienia kontrolno-pomiarowe w bioreaktorach
T-W-5Przegląd konstrukcji bioreaktorów
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeanalizować zadania inżynierskiego z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne
3,0student potrafi przeanalizować w stopniu podstawowym zadanie inżynierskie z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne
3,5student potrafi przeanalizować w stopniu więcej niż podstawowym zadanie inżynierskie z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne
4,0student potrafi przeanalizować w szerokim stopniu zadanie inżynierskie z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne
4,5student potrafi przeanalizować w szerokim stopniu zadanie inżynierskie z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne, a także potrafi zaprezentować w zarysie sposób rozwiązania
5,0student potrafi przeanalizować w szerokim stopniu zadanie inżynierskie z obszaru inżynierii bioreaktorów, uwzględniając jego aspekty pozatechniczne, a także potrafi zaprezentować sposób rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-06_U19student potrafi przeprowadzić obliczenia projektowe bioreaktora
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U19potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne ,zaprojektować proste oraz złożone urządzenie, z uwzględnieniem ich funkcjonowania procesowego, w zakresie zagadnień studiowanej specjalności, używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując własne nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy w obliczeniach projektowych bioreaktorów
Treści programoweT-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Bioreaktor do produkcji antybiotyków. Bioreaktor do produkcji aminokwasów. Bioreaktor do produkcji kwasu cytrynowego. Bioreaktor do produkcji preparatów enzymatycznych. Bioreaktor do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi. Zespół aparatów do biologicznego usuwania związków azotu
Metody nauczaniaM-2Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeprowadzić obliczeń projektowych bioreaktora
3,0student potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia projektowe bioreaktora
3,5student potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia projektowe bioreaktora oraz potrafi przygotować niezbędny schemat obliczeń
4,0student potrafi przeprowadzić wymagane według założeń projektowych obliczenia bioreaktora oraz potrafi przygotować niezbędny schemat obliczeń
4,5student potrafi przeprowadzić wymagane według założeń projektowych obliczenia bioreaktora, potrafi przygotować niezbędny schemat obliczeń oraz potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi przeprowadzić wymagane według założeń projektowych obliczenia bioreaktora, potrafi przygotować niezbędny schemat obliczeń oraz potrafi wyczerpująco zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-06_K02student rozumie wagę pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie inżynierii reaktorów biochemicznych
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja bioreaktorów według różnych kryteriów. Bioreaktory do hodowli wgłębnych. Bioreaktory do hodowli w podłożach stałych. Bioreaktory z unieruchomionym materiałem biologicznym
T-W-8Zagadnienia kontrolno-pomiarowe w bioreaktorach
T-W-4Aparaty do biologicznego oczyszczania ścieków. Komory napowietrzania. Aeratory. Komory fermentacyjne. Aparaty do biologicznego oczyszczania gazów. Biofiltry. Płuczki biologiczne
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,0student rozumie wagę podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,5student rozumie wagę wielu podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,0student rozumie wagę różnych, nie tylko podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,5student rozumie wagę wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
5,0student rozumie wagę wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz wykazuje aktywną postawę w proponowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku