Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Przepływy wielofazowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przepływy wielofazowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy inżynierii procesowej |
W-2 | Podstawy aparatury procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w zakresie przepływów wielofazowych w inżynierii procesowej |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejętności doboru i podstaw projektowania aparatów do wytwarzania układów wielofazowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Student wykonuje obliczenia projektowe w zakresie jednego z wymienionych tematów projektowych : 1) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania zawiesiny; 2) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania emulsji; 3) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania dyspersji: 4) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania wybranego układu trójfazowego | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Klasyfikacja przepływów wielofazowych. Wektory. Tensory. Przegląd podstaw zjawisk transportowych. Równania ruchu. | 3 |
T-W-2 | Przepływy wielofazowe w przewodach rurowych: mapy przepływu , rozkład stężenia faz rozproszonych, spadek ciśnienia | 2 |
T-W-3 | Rozkłady rozmiarów cząstek, kropli, pęcherzyków. Parametry statystyczne | 2 |
T-W-4 | Przepływy wielofazowe w aparatach z mieszadełem. Układy gaz - ciecz; ciało stałe - ciecz; gaz - ciało stałe - ciecz | 2 |
T-W-5 | Przepływy wielofazowe w mikroskali. Przepływy w mikro- i minikanałach | 2 |
T-W-6 | Aparatura do wytwarzania układów wielofazowych. Kolumny air-lift. Mieszalniki dynamiczne i statyyczne. Kolumny. | 3 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczające wykłady | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | samodzielne wykonywanie obliczeń w zakresie wybranego tematu projektu | 10 |
A-P-3 | przygotowanie się do zaliczenia projektu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład inforamcyjny. |
M-2 | Projekt - metody praktyczne: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie w formie pisemnej (45 min) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt - zaliczenie na podstawie samodzielnie wykonanego projektu oparte na stopniu zgodności zrealizowanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi, poprawności obliczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D13c_W09 student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie przepływów wielofazowych w inzynierii procesowej | ICHP_1A_W12 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
ICHP_1A_D13c_W11 student ma szczegółową wiedzę z zakresu aparatów do wytwarzania układów wielofazowych i podstaw ich projektowania | ICHP_1A_W12 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D13b_U17 student potrafi zaprojektowa aparat do wytwarzania układów wielofazowych występujących w inzynierii procesowej | ICHP_1A_U17 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
ICHP_1A_D13c_U14 Student potrafi wykorzysta nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania aparatów do wytwarzania układów wielofazowych | ICHP_1A_U14 | — | — | C-2 | T-W-6, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D13c_K03 Student rozumie konieczność uzupełniania wiedzy i rozwijania umiejetności o nowe elementy, tak aby nadążać za rozwojem nauki. | ICHP_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D13c_W09 student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie przepływów wielofazowych w inzynierii procesowej | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym objaśnic przepływy wielofazowe jako operację i proces jednostkowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D13c_W11 student ma szczegółową wiedzę z zakresu aparatów do wytwarzania układów wielofazowych i podstaw ich projektowania | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym scharakteryzowac aparaty do wytwarzania układów wielofazowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D13b_U17 student potrafi zaprojektowa aparat do wytwarzania układów wielofazowych występujących w inzynierii procesowej | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zaprojektowac aparat do wytwarzania układów wielofazowych i wykonac podstawową dokumentację | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D13c_U14 Student potrafi wykorzysta nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania aparatów do wytwarzania układów wielofazowych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wykorzystac w stopniu podstawowym nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania aparatów do wytwarzania układów wielofazowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D13c_K03 Student rozumie konieczność uzupełniania wiedzy i rozwijania umiejetności o nowe elementy, tak aby nadążać za rozwojem nauki. | 2,0 | |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie przepływów wielofazowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dziubiński M., Prywer J., Mechanika płynów dwufazowych, WNT, Warszawa, 2009
- Faghri A., Zhang Y., Transport phenomena in multiphase systems, Elsevier, Amsterdam, 2006
- Kamieński J., Mieszanie układów wielofazowych, WNT, Warszawa, 2004
- Brennen Ch. E., Fundamentals of Multiphase Flow, Cambridge University Press, Cambridge, 2005
- Crowe C.T. (Ed.), Multiphase flow handbook, CRC Press, Boca Raton, 2006
- Stręk F., Mieszanie i mieszalniki, WNT, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Perry's Chemical Engineers' Handbook, McGraw-Hill, New York, 2007
- Błasiński H., Py K.W., Rzyski E., Maszyny i aparatura technologiczna przemysłu spożywczego, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2001
- Pikoń J., Podstawy konstrukcji aparatury chemicznej, cz. I, cz. II, WNT, Warszawa, 1979
- Chisti M.Y., Airlift bioreactors, Elsevier, London, 1989