Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego

Sylabus przedmiotu Absorpcja i absorbery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Absorpcja i absorbery
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy teorii wymiany masy i pędu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie procesów absorpcyjnych w zastosowaniu do zagadnień ochrony środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczeń procesów wymiany masy w absorberach oraz dobory typu absorbera

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia absorbera z bezprzelewowymi półkami sitowymi do oczyszczania spalinowych gazów energetycznych14
T-A-2Kolokwium1
15
wykłady
T-W-1Ocena stopnia skażenia powietrza w Polsce. Dobór właściwej metody oczyszczania gazów odlotowych. Typy absorberów4
T-W-2Metody obliczeniowe absorpcji. Wpływ reakcji chemicznej na absorpcję. Sprawność absorpcji5
T-W-3Charakterystyka metod absorpcyjnych stosowanych w ochronie środowiska5
T-W-4Kolokwium I1
T-W-5Problemy obliczeniowe absorpcji przy oczyszczaniu gazów odlotowych. Kryteria doboru roztworu absorpcyjnego. Wyznaczanie równowagi absorpcyjnej. Wybór typu absorbera. Badania absorpcji ciągłej i okresowej. Przewidywanie efektów absorpcji w większej skali.10
T-W-6Zastosowanie absorpcji do wychwytywania zanieczyszczeń gazowych w przemyśle chemicznycm i w przemysłach pokrewnych4
T-W-7Kolokwium II1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna analiza przez studenta problemów obliczeniowych związanych z procesem absorpcji i absorberami12
A-A-3konsultacje3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta nad przyswojeniem materiału ujętego w programie wykładów i przygotowanie się do zaliczenia tego materiału20
A-W-3konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia- Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - dwa kolokwia pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie wykładu jako ocena średnia z dwóch pozytywnych ocen kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-13_W06
student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami absorpcji
ICHP_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-13_U17
student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska, uwzględniając aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U17C-2T-A-1M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-13_K02
student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
ICHP_2A_K02C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-13_W06
student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami absorpcji
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy związanej z zagadnieniami absorpcji
3,0student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym procesy absorpcji objęte programem nauczania
3,5student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym procesy absorpcji objęte programem nauczania
4,0student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania
4,5student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania i objaśniać mechanizm tych procesów
5,0student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania i owyczerpująco bjaśniać mechanizm tych procesów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-13_U17
student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska, uwzględniając aspekty pozatechniczne
2,0student nie potrafi przeanalizować zadań inżynierskich z zakresu absorpcji i absorberów, specyficznych dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
3,0student potrafi przeanalizować w stopniu podstawowym zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
3,5student potrafi przeanalizować w stopniu więcej niż podstawowym zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
4,0student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
4,5student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska oraz potrafi wyczerpująco ocenić aspekty pozatechniczne
5,0student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska oraz potrafi bardzo wyczerpująco ocenić aspekty pozatechniczne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-13_K02
student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
2,0student nie rozumie ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,0student rozumie ważność podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,5student rozumie ważność wielu podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,0student rozumie ważność różnych, nie tylko podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,5student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
5,0student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz wykazuje aktywną postawę w proponowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku

Literatura podstawowa

  1. Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
  2. Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
  3. Koch R., Kozioła A., Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994
  4. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  5. Wroński S., Pohorecki R., Siwiński J., Przykłady obliczeń z termodynamiki i kinetyki procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Materiały Międzynarodowych Konferencji Naukowych "Teoria i Praktyka Ochrony Powietrza", IPIŚ PAN, Zabrze, 1996, Wybrane zagadnienia w materiałach z lat 1996-2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia absorbera z bezprzelewowymi półkami sitowymi do oczyszczania spalinowych gazów energetycznych14
T-A-2Kolokwium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ocena stopnia skażenia powietrza w Polsce. Dobór właściwej metody oczyszczania gazów odlotowych. Typy absorberów4
T-W-2Metody obliczeniowe absorpcji. Wpływ reakcji chemicznej na absorpcję. Sprawność absorpcji5
T-W-3Charakterystyka metod absorpcyjnych stosowanych w ochronie środowiska5
T-W-4Kolokwium I1
T-W-5Problemy obliczeniowe absorpcji przy oczyszczaniu gazów odlotowych. Kryteria doboru roztworu absorpcyjnego. Wyznaczanie równowagi absorpcyjnej. Wybór typu absorbera. Badania absorpcji ciągłej i okresowej. Przewidywanie efektów absorpcji w większej skali.10
T-W-6Zastosowanie absorpcji do wychwytywania zanieczyszczeń gazowych w przemyśle chemicznycm i w przemysłach pokrewnych4
T-W-7Kolokwium II1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna analiza przez studenta problemów obliczeniowych związanych z procesem absorpcji i absorberami12
A-A-3konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta nad przyswojeniem materiału ujętego w programie wykładów i przygotowanie się do zaliczenia tego materiału20
A-W-3konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-13_W06student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami absorpcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie procesów absorpcyjnych w zastosowaniu do zagadnień ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Ocena stopnia skażenia powietrza w Polsce. Dobór właściwej metody oczyszczania gazów odlotowych. Typy absorberów
T-W-2Metody obliczeniowe absorpcji. Wpływ reakcji chemicznej na absorpcję. Sprawność absorpcji
T-W-3Charakterystyka metod absorpcyjnych stosowanych w ochronie środowiska
T-W-5Problemy obliczeniowe absorpcji przy oczyszczaniu gazów odlotowych. Kryteria doboru roztworu absorpcyjnego. Wyznaczanie równowagi absorpcyjnej. Wybór typu absorbera. Badania absorpcji ciągłej i okresowej. Przewidywanie efektów absorpcji w większej skali.
T-W-6Zastosowanie absorpcji do wychwytywania zanieczyszczeń gazowych w przemyśle chemicznycm i w przemysłach pokrewnych
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - dwa kolokwia pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie wykładu jako ocena średnia z dwóch pozytywnych ocen kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy związanej z zagadnieniami absorpcji
3,0student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym procesy absorpcji objęte programem nauczania
3,5student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym procesy absorpcji objęte programem nauczania
4,0student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania
4,5student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania i objaśniać mechanizm tych procesów
5,0student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania i owyczerpująco bjaśniać mechanizm tych procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-13_U17student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska, uwzględniając aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności obliczeń procesów wymiany masy w absorberach oraz dobory typu absorbera
Treści programoweT-A-1Obliczenia absorbera z bezprzelewowymi półkami sitowymi do oczyszczania spalinowych gazów energetycznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia- Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeanalizować zadań inżynierskich z zakresu absorpcji i absorberów, specyficznych dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
3,0student potrafi przeanalizować w stopniu podstawowym zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
3,5student potrafi przeanalizować w stopniu więcej niż podstawowym zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
4,0student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
4,5student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska oraz potrafi wyczerpująco ocenić aspekty pozatechniczne
5,0student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska oraz potrafi bardzo wyczerpująco ocenić aspekty pozatechniczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-13_K02student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie procesów absorpcyjnych w zastosowaniu do zagadnień ochrony środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczeń procesów wymiany masy w absorberach oraz dobory typu absorbera
Treści programoweT-A-1Obliczenia absorbera z bezprzelewowymi półkami sitowymi do oczyszczania spalinowych gazów energetycznych
T-W-1Ocena stopnia skażenia powietrza w Polsce. Dobór właściwej metody oczyszczania gazów odlotowych. Typy absorberów
T-W-6Zastosowanie absorpcji do wychwytywania zanieczyszczeń gazowych w przemyśle chemicznycm i w przemysłach pokrewnych
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia- Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - dwa kolokwia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,0student rozumie ważność podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,5student rozumie ważność wielu podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,0student rozumie ważność różnych, nie tylko podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,5student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
5,0student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz wykazuje aktywną postawę w proponowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku