Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego
Sylabus przedmiotu Prawo i ekonomika sektora paliwowo-energetycznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo i ekonomika sektora paliwowo-energetycznego | ||
Specjalność | Inżynieria procesów ekoenergetyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paulina Pianko-Oprych <Paulina.Pianko@zut.edu.pl>, Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ekonomii. |
W-2 | Wymagana jest znajomość podstaw mikro- i makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia). |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego. | 10 |
T-A-2 | Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych. | 1 |
T-W-2 | Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa. | 1 |
T-W-3 | Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu. | 1 |
T-W-4 | Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG). | 1 |
T-W-5 | Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski. | 1 |
T-W-6 | Gaz łupkowy - szansą czy zagrożeniem dla Polski? | 1 |
T-W-7 | Protokół z Kioto. | 2 |
T-W-8 | Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. | 3 |
T-W-9 | Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne. | 2 |
T-W-10 | Strategie zarządzania przedsiębiorstwem sektora paliwowo-energetycznego. | 1 |
T-W-11 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie materiałów źródłowych w celu przygotowywania się do dyskusji na ćwiczeniach. | 10 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie podczas analizy przypadku (case study). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-01_W01 Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej. | ICHP_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ICHP_2A_C04-01_W12 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej. | ICHP_2A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-01_U01 Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych. | ICHP_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
ICHP_2A_C04-01_U02 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich. | ICHP_2A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ICHP_2A_C04-01_U03 Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego. | ICHP_2A_U15 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-01_K01 Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia. | ICHP_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ICHP_2A_C04-01_K02 Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności. | ICHP_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-01_W01 Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. | |
5,0 | Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać. | |
ICHP_2A_C04-01_W12 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-01_U01 Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C04-01_U02 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C04-01_U03 Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich. Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-01_K01 Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu i koniecznośći samokształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C04-01_K02 Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności. | 2,0 | |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red), Zarządzanie: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- USTAWA z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. 2004 Nr 173 poz. 1807
- USTAWA z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, Dz.U. z 2000 nr 94 poz. 1037