Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki
Sylabus przedmiotu Absorpcja i absorbery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Absorpcja i absorbery | ||
Specjalność | Procesy i urządzenia w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy teorii wymiany masy i pędu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie procesów absorpcyjnych w zastosowaniu do zagadnień ochrony środowiska |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności obliczeń procesów wymiany masy w absorberach oraz dobory typu absorbera |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia absorbera z bezprzelewowymi półkami sitowymi do oczyszczania spalinowych gazów energetycznych | 14 |
T-A-2 | Kolokwium | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ocena stopnia skażenia powietrza w Polsce. Dobór właściwej metody oczyszczania gazów odlotowych. Typy absorberów | 4 |
T-W-2 | Metody obliczeniowe absorpcji. Wpływ reakcji chemicznej na absorpcję. Sprawność absorpcji | 5 |
T-W-3 | Charakterystyka metod absorpcyjnych stosowanych w ochronie środowiska | 5 |
T-W-4 | Kolokwium I | 1 |
T-W-5 | Problemy obliczeniowe absorpcji przy oczyszczaniu gazów odlotowych. Kryteria doboru roztworu absorpcyjnego. Wyznaczanie równowagi absorpcyjnej. Wybór typu absorbera. Badania absorpcji ciągłej i okresowej. Przewidywanie efektów absorpcji w większej skali. | 10 |
T-W-6 | Zastosowanie absorpcji do wychwytywania zanieczyszczeń gazowych w przemyśle chemicznycm i w przemysłach pokrewnych | 4 |
T-W-7 | Kolokwium II | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | samodzielna analiza przez studenta problemów obliczeniowych związanych z procesem absorpcji i absorberami | 12 |
A-A-3 | konsultacje | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | praca własna studenta nad przyswojeniem materiału ujętego w programie wykładów i przygotowanie się do zaliczenia tego materiału | 20 |
A-W-3 | konsultacje | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia- Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład - dwa kolokwia pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie wykładu jako ocena średnia z dwóch pozytywnych ocen kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-13_W06 student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami absorpcji | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-13_U17 student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska, uwzględniając aspekty pozatechniczne | ICHP_2A_U17 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-13_K02 student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-13_W06 student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami absorpcji | 2,0 | student nie ma szczegółowej wiedzy związanej z zagadnieniami absorpcji |
3,0 | student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym procesy absorpcji objęte programem nauczania | |
3,5 | student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym procesy absorpcji objęte programem nauczania | |
4,0 | student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania | |
4,5 | student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania i objaśniać mechanizm tych procesów | |
5,0 | student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania i owyczerpująco bjaśniać mechanizm tych procesów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-13_U17 student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska, uwzględniając aspekty pozatechniczne | 2,0 | student nie potrafi przeanalizować zadań inżynierskich z zakresu absorpcji i absorberów, specyficznych dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska |
3,0 | student potrafi przeanalizować w stopniu podstawowym zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska | |
3,5 | student potrafi przeanalizować w stopniu więcej niż podstawowym zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska | |
4,0 | student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska | |
4,5 | student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska oraz potrafi wyczerpująco ocenić aspekty pozatechniczne | |
5,0 | student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska oraz potrafi bardzo wyczerpująco ocenić aspekty pozatechniczne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-13_K02 student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | 2,0 | student nie rozumie ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej |
3,0 | student rozumie ważność podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej | |
3,5 | student rozumie ważność wielu podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej | |
4,0 | student rozumie ważność różnych, nie tylko podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej | |
4,5 | student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej | |
5,0 | student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz wykazuje aktywną postawę w proponowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku |
Literatura podstawowa
- Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
- Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
- Koch R., Kozioła A., Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994
- Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- Wroński S., Pohorecki R., Siwiński J., Przykłady obliczeń z termodynamiki i kinetyki procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- Materiały Międzynarodowych Konferencji Naukowych "Teoria i Praktyka Ochrony Powietrza", IPIŚ PAN, Zabrze, 1996, Wybrane zagadnienia w materiałach z lat 1996-2000