Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki
Sylabus przedmiotu Przemysłowe procesy katalityczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przemysłowe procesy katalityczne | ||
Specjalność | Inżynieria procesów wytwarzania olefin | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka, chemia na poziomie szkoły średniej. Chemia fizyczna, informacje na temat elementów katalizy i zjawisk powierzchniowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pozna naukowe podstawy najważniejszych przemysłowych procesów katalitycznych. |
C-2 | Student pozna rozwiązania technologiczno-inżynieryjne z zakresu przemysłowych procesów katalitycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: zjawisko katalizy; aktywność, selektywność i stabilność katalizatorów; podział katalizatorów; porównanie katalizy heterogenicznej i homogenicznej. | 1 |
T-W-2 | Kataliza homogeniczna: podstawy teoretyczne; zastosowania przemysłowe. | 2 |
T-W-3 | Kataliza heterogeniczna: podstawy teoretyczne; produkcja katalizatorów. Zastosowanie katalizy heterogenicznej w przemyśle: produkcja związków nieorganicznych i organicznych; procesy rafineryjne; synteza amoniaku; synteza metanolu; selektywne utlenianie propenu; polimeryzacja olefin; reakcje uwodorniania i utleniania; ochrona środowiska. | 10 |
T-W-4 | Elektrokataliza. Fotokataliza. Biokataliza. | 2 |
T-W-5 | Projektowanie, rozwój i testowanie katalizatorów. Reaktory katalityczne. Regeneracja katalizatorów. | 5 |
T-W-6 | Analiza wybranych procesów: katalityczne odwodornienie propanu do propylenu (katalizator platynowy); selektywne katalityczne uwodornianie węglowodorów nienasyconych (katalizator palladowy); reaktory odwodornienia węglowodorów nasyconych do nienasyconych (technologia Oleflex na ruchomym złożu katalizatora). | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Czytanie literatury zwiazanej z tematyka wykładów. | 15 |
A-W-3 | Przygotwanie do zaliczeń. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium. |
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C11-C09_W01 Student dysponuje wiedzą z zakresu: terminologii, pojęć i problemów dotyczących zjawisk powierzchniowych i katalizy, preparatyki, budowy i właściwości katalizatorów oraz technologii przetwarzania paliw z zastosowaniem metod katalitycznych, ze szczególnym uwzględnieniem stosowanych w tych metodach katalizatorów. | ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W06, ICHP_2A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C11-C09_U01 Student potrafi analizować przemysłowe procesy katalityczne z uwzględnieniem obecnego stanu techniki. | ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U11, ICHP_2A_U12, ICHP_2A_U15 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C11-C09_K01 Student będzie umiał dobrać katalizator do danego procesu technologicznego. Zrozumie swoją odpowiedzialność przy opracowaniu procesu cząstkowego, który ma wpływ na ekonomię danego zakładu. | ICHP_2A_K04, ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C11-C09_W01 Student dysponuje wiedzą z zakresu: terminologii, pojęć i problemów dotyczących zjawisk powierzchniowych i katalizy, preparatyki, budowy i właściwości katalizatorów oraz technologii przetwarzania paliw z zastosowaniem metod katalitycznych, ze szczególnym uwzględnieniem stosowanych w tych metodach katalizatorów. | 2,0 | |
3,0 | 60 % prawidłowych odpowiedzi na zaliczeniu pisemnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C11-C09_U01 Student potrafi analizować przemysłowe procesy katalityczne z uwzględnieniem obecnego stanu techniki. | 2,0 | |
3,0 | 60% prawidłowych odpowiedzi na zaliczeniu pisemnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C11-C09_K01 Student będzie umiał dobrać katalizator do danego procesu technologicznego. Zrozumie swoją odpowiedzialność przy opracowaniu procesu cząstkowego, który ma wpływ na ekonomię danego zakładu. | 2,0 | |
3,0 | 60% prawidłowych odpowiedzi na zaliczeniu pisemnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Barbara Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN, 1993
- ed. G. Ertl, H.Knoezinger, Handbook of Heterogeous Catalysis, Wiley-VCH, 2000
- Jens Hagen, Industrial catalysis : a practical approach, Wiley-VCH, Weinham, 1999
- Jacek Molenda, Procesy wodorowe w przemyśle rafineryjno - petrochemicznym, WNT, Warszawa, 1980
- ed. J. R. Jennings, Catalytic ammonia synthesis. Fundamentals and Practice, Plenum Press, New York, 1991