Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu

Sylabus przedmiotu Termodynamika procesowa i techniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Termodynamika procesowa i techniczna
Specjalność Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość matematyki i fizyki na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny termodynamiki procesowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z zakresu termodynamiki procesowej.
C-3Ukształtowanie otwartej postawy na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki procesowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych płynów.10
T-A-2Zastosowanie równań bilansu masy i energii. Formułowanie modeli matematycznych wybranych układów przepływowych.8
T-A-3Obliczanie równowagi absorpcyjnej ciecz-gaz oraz destylacyjnej ciecz-para. Obliczanie równowagi adsorpcyjnej gaz-ciało stałe.6
T-A-4Przemiany termodynamiczne gazów. Obiegi termodynamiczne.4
T-A-5Kolokwium zaliczające ćwiczenia2
30
wykłady
T-W-1Termodynamiczne właściwości płynów: równania stanu, zasada stanów odpowiadających sobie, gęstość, ciepło molowe, entalpia i entropia płynow rzeczywistych, aktywność ciśnieniowa, prężność pary nasyconej, ciepło parowania.4
T-W-2Zasady termodynamiki dla układow przepływowych: ogólny bilans masy, praca w układzie otwartym, bilans energii, bilans entropii.6
T-W-3Równowaga fazowa ciecz-gaz: rownowaga absorpcyjna, rownowaga destylacyjna doskonała i rzeczywista.5
T-W-4Roztwory rzeczywiste, funkcje mieszania i nadmiaru. Równowagi rzeczywiste w układzie ciecz-gaz, współczynniki aktywności, modele równowagi dwuskładnikowej.5
T-W-5Równowaga adsorpcyjna i suszarnicza.2
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne. Sprawność termiczna maszyn cieplnych.2
T-W-7Elektrownie cieplne: podstawy termodynamiczne, przemiany energetyczne, optymalne parametry. Obieg Rankine’a elektrowni parowej kondensacyjnej. Obieg wodno-parowy w elektrowniach parowych. Straty energii.4
T-W-8Pompy ciepła.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia30
A-A-3Zaliczenie pisemne2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
A-W-5Egzamin pisemny2
A-W-6Egzamin ustny1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń przedmiotowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C16_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z dziedziny termodynamiki procesowej.
ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W06C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C16_U01
Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu termodynamiki procesowej
ICHP_2A_U15C-2T-A-1, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C16_K01
Student jest otwarty na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki procesowej
ICHP_2A_K01C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C16_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z dziedziny termodynamiki procesowej.
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0student jest w stanie definiować podstawowe zagadnienia termodynamiki procesowej
3,5student jest w stanie scharakteryzować główne zagadnienia termodynamiki procesowej
4,0student jest w stanie tłumaczyc główne zagadnienia termodynamiki procesowej
4,5student jest w stanie zidentyfikować większość zagadnień termodynamiki procesowej
5,0student jest w stanie zidentyfikować wszystkie zagadnienia termodynamiki procesowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C16_U01
Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu termodynamiki procesowej
2,0Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0.
3,0Student rozwiązuje proste zadania z zakresu termodynamiki procesowej.
3,5Student rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności z zakresu termodynamiki procesowej .
4,0Student rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności z zakresu termodynamiki procesowej, poprawnie analizując wyniki obliczeń.
4,5Student rozwiązuje złożone zadania z zakresu termodynamiki procesowej, poprawnie analizując wyniki obliczeń.
5,0Student rozwiązuje złożone zadania z zakresu termodynamiki procesowej, dobierając właściwą metodę i poprawnie analizując wyniki obliczeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C16_K01
Student jest otwarty na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki procesowej
2,0
3,0Student wykazuje podstawową samodzieność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych problemów z dziedziny termodynamiki procesowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Pohorecki, S. Wroński, Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  2. S. Michałowski, K. Wańkowicz, Termodynamika procesowa, WNT, Warszawa, 1993
  3. W. Figiel, B. Tal-Figiel, Termodynamika procesowa, Wydawnictwo PK, Kraków, 2004

Literatura dodatkowa

  1. B.G. Kyle, Chemical and Process Thermodynamics, Prentice-Hall International, Boston, 1999
  2. M.D. Koretsky, Engineering and Chemical Thermodynamics, John Wiley & Sons, Hoboken, NJ, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych płynów.10
T-A-2Zastosowanie równań bilansu masy i energii. Formułowanie modeli matematycznych wybranych układów przepływowych.8
T-A-3Obliczanie równowagi absorpcyjnej ciecz-gaz oraz destylacyjnej ciecz-para. Obliczanie równowagi adsorpcyjnej gaz-ciało stałe.6
T-A-4Przemiany termodynamiczne gazów. Obiegi termodynamiczne.4
T-A-5Kolokwium zaliczające ćwiczenia2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termodynamiczne właściwości płynów: równania stanu, zasada stanów odpowiadających sobie, gęstość, ciepło molowe, entalpia i entropia płynow rzeczywistych, aktywność ciśnieniowa, prężność pary nasyconej, ciepło parowania.4
T-W-2Zasady termodynamiki dla układow przepływowych: ogólny bilans masy, praca w układzie otwartym, bilans energii, bilans entropii.6
T-W-3Równowaga fazowa ciecz-gaz: rownowaga absorpcyjna, rownowaga destylacyjna doskonała i rzeczywista.5
T-W-4Roztwory rzeczywiste, funkcje mieszania i nadmiaru. Równowagi rzeczywiste w układzie ciecz-gaz, współczynniki aktywności, modele równowagi dwuskładnikowej.5
T-W-5Równowaga adsorpcyjna i suszarnicza.2
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne. Sprawność termiczna maszyn cieplnych.2
T-W-7Elektrownie cieplne: podstawy termodynamiczne, przemiany energetyczne, optymalne parametry. Obieg Rankine’a elektrowni parowej kondensacyjnej. Obieg wodno-parowy w elektrowniach parowych. Straty energii.4
T-W-8Pompy ciepła.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia30
A-A-3Zaliczenie pisemne2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
A-W-5Egzamin pisemny2
A-W-6Egzamin ustny1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C16_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z dziedziny termodynamiki procesowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę szczegółową obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
ICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny termodynamiki procesowej.
Treści programoweT-W-2Zasady termodynamiki dla układow przepływowych: ogólny bilans masy, praca w układzie otwartym, bilans energii, bilans entropii.
T-W-1Termodynamiczne właściwości płynów: równania stanu, zasada stanów odpowiadających sobie, gęstość, ciepło molowe, entalpia i entropia płynow rzeczywistych, aktywność ciśnieniowa, prężność pary nasyconej, ciepło parowania.
T-W-3Równowaga fazowa ciecz-gaz: rownowaga absorpcyjna, rownowaga destylacyjna doskonała i rzeczywista.
T-W-4Roztwory rzeczywiste, funkcje mieszania i nadmiaru. Równowagi rzeczywiste w układzie ciecz-gaz, współczynniki aktywności, modele równowagi dwuskładnikowej.
T-W-5Równowaga adsorpcyjna i suszarnicza.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0student jest w stanie definiować podstawowe zagadnienia termodynamiki procesowej
3,5student jest w stanie scharakteryzować główne zagadnienia termodynamiki procesowej
4,0student jest w stanie tłumaczyc główne zagadnienia termodynamiki procesowej
4,5student jest w stanie zidentyfikować większość zagadnień termodynamiki procesowej
5,0student jest w stanie zidentyfikować wszystkie zagadnienia termodynamiki procesowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C16_U01Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu termodynamiki procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z zakresu termodynamiki procesowej.
Treści programoweT-A-1Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych płynów.
T-A-2Zastosowanie równań bilansu masy i energii. Formułowanie modeli matematycznych wybranych układów przepływowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń przedmiotowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0.
3,0Student rozwiązuje proste zadania z zakresu termodynamiki procesowej.
3,5Student rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności z zakresu termodynamiki procesowej .
4,0Student rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności z zakresu termodynamiki procesowej, poprawnie analizując wyniki obliczeń.
4,5Student rozwiązuje złożone zadania z zakresu termodynamiki procesowej, poprawnie analizując wyniki obliczeń.
5,0Student rozwiązuje złożone zadania z zakresu termodynamiki procesowej, dobierając właściwą metodę i poprawnie analizując wyniki obliczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C16_K01Student jest otwarty na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie otwartej postawy na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki procesowej
Treści programoweT-W-2Zasady termodynamiki dla układow przepływowych: ogólny bilans masy, praca w układzie otwartym, bilans energii, bilans entropii.
T-W-1Termodynamiczne właściwości płynów: równania stanu, zasada stanów odpowiadających sobie, gęstość, ciepło molowe, entalpia i entropia płynow rzeczywistych, aktywność ciśnieniowa, prężność pary nasyconej, ciepło parowania.
T-W-3Równowaga fazowa ciecz-gaz: rownowaga absorpcyjna, rownowaga destylacyjna doskonała i rzeczywista.
T-W-4Roztwory rzeczywiste, funkcje mieszania i nadmiaru. Równowagi rzeczywiste w układzie ciecz-gaz, współczynniki aktywności, modele równowagi dwuskładnikowej.
T-W-5Równowaga adsorpcyjna i suszarnicza.
T-A-1Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych płynów.
T-A-2Zastosowanie równań bilansu masy i energii. Formułowanie modeli matematycznych wybranych układów przepływowych.
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne. Sprawność termiczna maszyn cieplnych.
T-W-7Elektrownie cieplne: podstawy termodynamiczne, przemiany energetyczne, optymalne parametry. Obieg Rankine’a elektrowni parowej kondensacyjnej. Obieg wodno-parowy w elektrowniach parowych. Straty energii.
T-W-8Pompy ciepła.
T-A-4Przemiany termodynamiczne gazów. Obiegi termodynamiczne.
T-A-5Kolokwium zaliczające ćwiczenia
T-A-3Obliczanie równowagi absorpcyjnej ciecz-gaz oraz destylacyjnej ciecz-para. Obliczanie równowagi adsorpcyjnej gaz-ciało stałe.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawową samodzieność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych problemów z dziedziny termodynamiki procesowej.
3,5
4,0
4,5
5,0