Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu
Sylabus przedmiotu Produkcja paliw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkcja paliw | ||
Specjalność | Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii organicznej oraz inżynierii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z procesami i technologiami stosowanymi przy produkcjii paliw. |
C-2 | Zapoznanie z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi z obszaru produkcji paliw |
C-3 | Zapoznanie studenta z wymaganiami jakie powinny spełniać wprowadzane na rynek paliwa. |
C-4 | Przekazanie umiejętności opisu sposobu wytwarzania paliw ciekłych i gazowych z ropy naftowej i gazu ziemnego. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności doboru komponentów podczas produkcji benzyn, olejów napędowych i paliw lotniczych. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności obliczeń zakresu procesów oraz aparatów stosowanych przy produkcji paliw |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia z zakresu procesów oraz aparatów stosowanych przy produkcji paliw ciekłych. | 5 |
T-A-2 | Komponowanie paliw. | 2 |
T-A-3 | Kolokwium I | 1 |
T-A-4 | Obliczenia z zakresu procesów oraz aparatów stosowanych przy produkcji paliw gazowych. | 4 |
T-A-5 | Obliczanie parametrów paliw gazowych na podstawie ich składu. | 2 |
T-A-6 | Kolokwium II | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Rozdział ropy naftowej na poszczególne frakcje: paliwa gazowe, benzyny, paliwa lotnicze, naftę, oleje napędowe, oleje opałowe w procesie destylacji. | 2 |
T-W-2 | Wymagania jakościowe stawiane paliwom. | 2 |
T-W-3 | Produkcja benzyn silnikowych. Stosowane procesy (izomeryzacja, kraking, reforming, alkilacja), instalacje. Rodzaje benzyn. Parametry wpływające na właściwości użytkowe benzyn. Komponowanie benzyn, blending. Charakterystyka komponentów i porównanie ich właściwości. Benzyny z udziałem biokomponentów. Dodatki uszlachetniające. | 4 |
T-W-4 | Paliwa lotnicze.Stosowane procesy (hydrorafinacja), instalacje. Podział paliw lotniczych. | 2 |
T-W-5 | Oleje napędowe. Stosowane procesy (hydrorafinacja, hydrokraking, hydroizomeryzacja). Podział olejów napędowych. Właściwości olejów napędowych. Komponowanie olejów napędowych, komponenty. Dodatki uszlachetniające. | 6 |
T-W-6 | Oleje opałowe. Stosowane procesy. | 2 |
T-W-7 | Paliwa gazowe. | 6 |
T-W-8 | Instalacje przetwórstwa gazu ziemnego. | 1 |
T-W-9 | Przykłady rzeczywistych instalacji produkcji paliw w Polsce i na świecie | 3 |
T-W-10 | Kolokwium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-3 | Praca własna z Normami | 5 |
A-A-4 | Samodzielne obliczanie zadań zaleconych przez prowadzącego | 4 |
A-A-5 | Przygotowanie do kolokwium | 18 |
A-A-6 | Konsultacje | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie zaleconej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia: 2 kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału, forma pisemna, czast trwania: 2 razy po 45 minut |
S-2 | Ocena formująca: Wykład: 2 kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału, forma pisemna, czas trwania: 2 razy po 45 minut |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład: Zaliczenie końcowe jako ocena średnia z dwóch pozytywnie zaliczonych kolokwiów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-07_W05 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teroretycznie wiedzę ogólną i szczegółową dotyczącą procesów i technologii stosowanych przy produkcji paliw. | ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W06 | — | — | C-1, C-4, C-3 | T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-3 | M-1 | S-2, S-3 |
ICHP_2A_C05-07_W07 Student posiada wiedzę o najnowszych rozwiązaniach procesowych i aparaturowych stosowanych przy produkcji paliw z ropy naftowej i gazu ziemnego | ICHP_2A_W07 | — | — | C-2, C-4 | T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-3 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-07_U10 Student potrafi obliczać zadania zakresu procesów oraz aparatów stosowanych przy produkcji paliw, wykorzystując wiedzę z zakresu chemii, inzynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska. Potrafi dobrać odpowiednie komponenty do produkcji benzyn, olejów napędowych i paliw lotniczych. | ICHP_2A_U10 | — | — | C-3, C-5, C-6 | T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-07_K02 Student rozumie potrzebę uwzględniania pozatechnicznych aspektów w procesach produkcji paliw, zdaje sobie sprawę z wpływu działalności inżynierskiej w tym obszarze na środowisko | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-3 | M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-07_W05 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teroretycznie wiedzę ogólną i szczegółową dotyczącą procesów i technologii stosowanych przy produkcji paliw. | 2,0 | student nie posiada wystarczającej wiedzy z zakresu produkcji paliw |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o procesach, technologiach i instalacjach stosowanych przy produkcji paliw | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-07_W07 Student posiada wiedzę o najnowszych rozwiązaniach procesowych i aparaturowych stosowanych przy produkcji paliw z ropy naftowej i gazu ziemnego | 2,0 | Student nie zna najnowszych rozwiązań procesowych i aparaturowych stosowanych przy produkcji paliw |
3,0 | Student potrafi podać przykład i omówić proces oraz instalację do produkcji paliwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-07_U10 Student potrafi obliczać zadania zakresu procesów oraz aparatów stosowanych przy produkcji paliw, wykorzystując wiedzę z zakresu chemii, inzynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska. Potrafi dobrać odpowiednie komponenty do produkcji benzyn, olejów napędowych i paliw lotniczych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych umiejętności wymaganych do zaliczenia |
3,0 | Sudent potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu procesów i aparatów stosowanych przy produkcji paliw | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-07_K02 Student rozumie potrzebę uwzględniania pozatechnicznych aspektów w procesach produkcji paliw, zdaje sobie sprawę z wpływu działalności inżynierskiej w tym obszarze na środowisko | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uwzględniania pozatechnicznych aspektów w dziłalności inzynierskiej związanej z produkcja paliw |
3,0 | Student rozumie potrzebę uwzględniania pozatechnicznych aspektów w dziłalności inzynierskiej związanej z produkcja paliw | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Surygała J., Vademecum rafinera. Ropa naftowa: właściwości, przetwarzanie, produkty, WNT, Warszawa, 2006
- Bieniek Z., Produkcja paliwa lotniczego w PKN ORLEN SA, Nafta-Gaz, 2000, 12, s. 726-730
- Podniało A., Paliwa, oleje i smary w ekologicznej eksploatacji. Poradnik, WNT, Warszawa, 2002, Część I
- Smidowicz E.W., Przeróbka destrukcyjna ropy naftowej i gazu, WNT, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Speight J.G., Ozum B., Petroleum Refining Processes, Marcel Deeker Inc., New York, 2003