Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych

Sylabus przedmiotu Symulatory procesowe w projektowaniu procesów przeróbki gazu ziemnego i ropy naftowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Symulatory procesowe w projektowaniu procesów przeróbki gazu ziemnego i ropy naftowej
Specjalność Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Optymalizacja procesowa
W-2Projektowanie systemów procesowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej.
C-2Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego.
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji dotyczących procesów obróbi ropy i gazu.
C-4Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji.30
30
wykłady
T-W-1Przegląd komercyjnych symulatorów procesowych: ASPEN (HYSYS), ChemCAD, PRO/II, ProMax2
T-W-2Elementy składowe symulatorów: bazy danych (właściwości fizyczne, dane równowagowe), procedury obliczeniowe właściwości termodynamicznych oraz transportowych, narzędzia do wprowadzanie danych, moduł generujący rozwiązanie4
T-W-3Kolejność przetwarzania informacji w symulatorach: zdefiniowanie problemu, topologia instalacji, rodzaje urządzeń i aparatów, strumienie materiałowe i energetyczne, wybór układu jednostek, wybór modelu, uruchomienie symulacji, generowanie raportu4
T-W-4Zastosowanie symulatora ASPEN (HYSYS) do analizy problemów związanych z przeróbką ropy i gazu: rafinacja ropy naftowej, osuszanie gazu ziemnego, odzysk LPG, usuwanie CO2 i H2S z gazu.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z wykonanych symulacji25
A-L-3Konsultacje5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-10_W04
Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów przeróbki ropy i gazu przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
ICHP_2A_W04C-1, C-2T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
ICHP_2A_C05-10_W05
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy stosowane do przeróbki ropy i gazu.
ICHP_2A_W05C-2T-L-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
ICHP_2A_C05-10_W06
Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy i gazu.
ICHP_2A_W06C-2T-L-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-10_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów obróbi ropy i gazu.
ICHP_2A_U01C-3T-L-1, T-W-2M-2S-2
ICHP_2A_C05-10_U08
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
ICHP_2A_U08C-3T-L-1, T-W-2M-2S-1, S-2, S-3
ICHP_2A_C05-10_U09
Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z przeróbką ropy i gazu.
ICHP_2A_U09C-2, C-3T-L-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-10_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
ICHP_2A_K01C-4T-L-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
ICHP_2A_C05-10_K06
Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
ICHP_2A_K06C-2, C-3, C-4T-L-1, T-W-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-10_W04
Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów przeróbki ropy i gazu przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma przyswojoną wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów przeróbki ropy i gazu przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C05-10_W05
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy stosowane do przeróbki ropy i gazu.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy stosowane do przeróbki ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C05-10_W06
Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy i gazu.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-10_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów obróbi ropy i gazu.
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów obróbi ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C05-10_U08
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C05-10_U09
Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z przeróbką ropy i gazu.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z przeróbką ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-10_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
2,0
3,0Student ma w stopniu podstawowym wyrobioną świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C05-10_K06
Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
2,0
3,0Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jeżowski Jacek, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej, Część 1, Teoria, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
  2. Jeżowska Alina, Jeżowski Jacek, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej, Część 2, Przykłady obliczeń., Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
  3. Aspen Plus. Getting started building and running a process model, Aspen Technology, Inc., Burlington, 2010
  4. Aspen HYSYS. Unit operations guide, Aspen Technology, Inc., Burlington, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Schefflan R., Teach yourself the basics of aspen plus, Wiley, New Jersey, 2011
  2. Finlayson B. A., Introduction to Chemical Engineering Computing, Wiley, New Jersey, 2006
  3. Luyben W.L., Chemical Reactor Design and Control, Wiley, New Jersey, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd komercyjnych symulatorów procesowych: ASPEN (HYSYS), ChemCAD, PRO/II, ProMax2
T-W-2Elementy składowe symulatorów: bazy danych (właściwości fizyczne, dane równowagowe), procedury obliczeniowe właściwości termodynamicznych oraz transportowych, narzędzia do wprowadzanie danych, moduł generujący rozwiązanie4
T-W-3Kolejność przetwarzania informacji w symulatorach: zdefiniowanie problemu, topologia instalacji, rodzaje urządzeń i aparatów, strumienie materiałowe i energetyczne, wybór układu jednostek, wybór modelu, uruchomienie symulacji, generowanie raportu4
T-W-4Zastosowanie symulatora ASPEN (HYSYS) do analizy problemów związanych z przeróbką ropy i gazu: rafinacja ropy naftowej, osuszanie gazu ziemnego, odzysk LPG, usuwanie CO2 i H2S z gazu.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z wykonanych symulacji25
A-L-3Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C05-10_W04Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów przeróbki ropy i gazu przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej.
C-2Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego.
Treści programoweT-L-1Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji.
T-W-1Przegląd komercyjnych symulatorów procesowych: ASPEN (HYSYS), ChemCAD, PRO/II, ProMax
T-W-3Kolejność przetwarzania informacji w symulatorach: zdefiniowanie problemu, topologia instalacji, rodzaje urządzeń i aparatów, strumienie materiałowe i energetyczne, wybór układu jednostek, wybór modelu, uruchomienie symulacji, generowanie raportu
T-W-2Elementy składowe symulatorów: bazy danych (właściwości fizyczne, dane równowagowe), procedury obliczeniowe właściwości termodynamicznych oraz transportowych, narzędzia do wprowadzanie danych, moduł generujący rozwiązanie
T-W-4Zastosowanie symulatora ASPEN (HYSYS) do analizy problemów związanych z przeróbką ropy i gazu: rafinacja ropy naftowej, osuszanie gazu ziemnego, odzysk LPG, usuwanie CO2 i H2S z gazu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma przyswojoną wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów przeróbki ropy i gazu przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C05-10_W05Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy stosowane do przeróbki ropy i gazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę szczegółową obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego.
Treści programoweT-L-1Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji.
T-W-4Zastosowanie symulatora ASPEN (HYSYS) do analizy problemów związanych z przeróbką ropy i gazu: rafinacja ropy naftowej, osuszanie gazu ziemnego, odzysk LPG, usuwanie CO2 i H2S z gazu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy stosowane do przeróbki ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C05-10_W06Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy i gazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego.
Treści programoweT-L-1Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji.
T-W-4Zastosowanie symulatora ASPEN (HYSYS) do analizy problemów związanych z przeróbką ropy i gazu: rafinacja ropy naftowej, osuszanie gazu ziemnego, odzysk LPG, usuwanie CO2 i H2S z gazu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C05-10_U01Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów obróbi ropy i gazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji dotyczących procesów obróbi ropy i gazu.
Treści programoweT-L-1Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji.
T-W-2Elementy składowe symulatorów: bazy danych (właściwości fizyczne, dane równowagowe), procedury obliczeniowe właściwości termodynamicznych oraz transportowych, narzędzia do wprowadzanie danych, moduł generujący rozwiązanie
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów obróbi ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C05-10_U08Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji dotyczących procesów obróbi ropy i gazu.
Treści programoweT-L-1Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji.
T-W-2Elementy składowe symulatorów: bazy danych (właściwości fizyczne, dane równowagowe), procedury obliczeniowe właściwości termodynamicznych oraz transportowych, narzędzia do wprowadzanie danych, moduł generujący rozwiązanie
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C05-10_U09Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z przeróbką ropy i gazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego.
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji dotyczących procesów obróbi ropy i gazu.
Treści programoweT-L-1Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji.
T-W-4Zastosowanie symulatora ASPEN (HYSYS) do analizy problemów związanych z przeróbką ropy i gazu: rafinacja ropy naftowej, osuszanie gazu ziemnego, odzysk LPG, usuwanie CO2 i H2S z gazu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z przeróbką ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C05-10_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
Treści programoweT-L-1Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji.
T-W-1Przegląd komercyjnych symulatorów procesowych: ASPEN (HYSYS), ChemCAD, PRO/II, ProMax
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma w stopniu podstawowym wyrobioną świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C05-10_K06Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego.
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji dotyczących procesów obróbi ropy i gazu.
C-4Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
Treści programoweT-L-1Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji.
T-W-4Zastosowanie symulatora ASPEN (HYSYS) do analizy problemów związanych z przeróbką ropy i gazu: rafinacja ropy naftowej, osuszanie gazu ziemnego, odzysk LPG, usuwanie CO2 i H2S z gazu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0