Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych
Sylabus przedmiotu Elementy inżynierii biosystemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy inżynierii biosystemów | ||
Specjalność | Inżynieria bioprocesowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bioprocesy i aparaty |
W-2 | Inżynieria reaktorów chemicznych |
W-3 | Projektowanie systemów procesowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z elementami wiedzy z inżynierii biosystemów w zakresie objętym programem nauczania |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejętności identyfikacji szlaków metabolicznych |
C-3 | Ukształtowanie u studentów umiejętności analizy wybranych systemów biologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Komputerowa rekonstrukcja sieci reakcji metabolicznych | 4 |
T-A-2 | Identyfikacja szlaków metabolicznych | 4 |
T-A-3 | Konstrukcja modelu matematycznego | 4 |
T-A-4 | Anliza in silico | 4 |
T-A-5 | Symulacje komputerowe wybranych systemów biologicznych | 12 |
T-A-6 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot zainteresowania inżynierii biosystemów. Elementy inżynierii metabolicznej. Analiza strumieni metabolicznych. | 2 |
T-W-2 | Bilanse masy i energii. Podstawy projektowania sieci metabolicznych. | 3 |
T-W-3 | Struktura i architektura sieci. Modele metaboliczne. | 3 |
T-W-4 | Matematyczne modelowanie sieci metabolicznych. | 3 |
T-W-5 | Podstawy optymalizacji biosystemów. | 3 |
T-W-6 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | samodzielna praca studenta nad przygotowaniem się do ćwiczeń i kolokwium | 20 |
A-A-3 | konsultacje | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta nad przyswojeniem materiału z wykładów i przygotowanie się stusenta do kolokwium zaliczającego wykłady | 10 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody programowane: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia: zaliczenie każdego z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne materiału objętego programem ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-10_W06 student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami inżynierii biosystemów w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-10_U17 student potrafi analizować zadania inżynierskie z zakresu inżynierii biosystemów specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | ICHP_2A_U17 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-10_K01 student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego | ICHP_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-10_W06 student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami inżynierii biosystemów w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa | 2,0 | student nie ma szczegółowej wiedzy związanej z zagadnieniami inżynierii biosystemów |
3,0 | student jest w stanie objaśnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii biosystemów objęte programem nauczania | |
3,5 | student jest w stanie szeroko objaśnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii biosystemów objęte programem nauczania | |
4,0 | student jest w stanie objaśnić różne, nie tylko podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii biosystemów objęte programem nauczania | |
4,5 | student jest w stanie szeroko objaśnić różne, nie tylko podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii biosystemów objęte programem nauczania | |
5,0 | student jest w stanie szeroko objaśnić wiele różnych zagadnień z zakresu inżynierii biosystemów objętych programem nauczania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-10_U17 student potrafi analizować zadania inżynierskie z zakresu inżynierii biosystemów specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | 2,0 | student nie potrafi analizować zadań inżynierskich w zakresie zagadnień wymienionych w treściach programowych przedmiotu inżynieria biosystemów |
3,0 | student potrafi analizować podstawowe zadania inżynierskie w zakresie zagadnień wymienionych w treściach programowych przedmiotu inżynieria biosystemów | |
3,5 | student potrafi szeroko analizować podstawowe zadania inżynierskie w zakresie zagadnień wymienionych w treściach programowych przedmiotu inżynieria biosystemów | |
4,0 | student potrafi analizować różne, nie tylko podstawowe, zadania inżynierskie w zakresie zagadnień wymienionych w treściach programowych przedmiotu inżynieria biosystemów | |
4,5 | student potrafi szeroko analizować różne zadania inżynierskie w zakresie zagadnień wymienionych w treściach programowych przedmiotu inżynieria biosystemów | |
5,0 | student potrafi szeroko analizować wiele różnych zadań inżynierskich w zakresie zagadnień wymienionych w treściach programowych przedmiotu inżynieria biosystemów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-10_K01 student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego | 2,0 | student nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w obszarze inżynierii biosystemów |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego kształcenia w obszarze inżynierii biosystemów | |
3,5 | student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę ciągłego kształcenia w obszarze inżynierii biosystemów | |
4,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę ciągłego kształcenia w obszarze inżynierii biosystemów | |
4,5 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę ciągłego kształcenia w obszarze inżynierii biosystemów i wykazuje aktywną postawę w poszerzaniu zdobytej wiedzy | |
5,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę ciągłego kształcenia w obszarze inżynierii biosystemów i wykazuje bardzo aktywną postawę w poszerzaniu zdobytej wiedzy |
Literatura podstawowa
- Ledakowicz S., Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 2019
- Baxevanis A.D., Oullette B.F.F., Bioinformatyka, PWN, Warszawa, 2004
- Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i ewolucja molekularna, PWN, Warszawa, 2008
- Krzystek L., Stechiometria i kinetyka procesów metabolicznych wybranych drobnoustrojów, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2002, nr 896, Rozprawy Naukowe, z. 303
- Praca zbiorowa pod red. J. Doroszewski, R. Tarnecki, W. Zmysłowski, Biosystemy, Tom 1, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, 2005
Literatura dodatkowa
- Krzystek L., Stechiometria i kinetyka bioprocesów, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2010