Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych
Sylabus przedmiotu Produkcja wodoru i gospodarka wodorowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkcja wodoru i gospodarka wodorowa | ||
Specjalność | Inżynieria procesów ekoenergetyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika procesowa na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z aktualnym i perspektywicznie przyszłościowym zastosowaniu wodoru w ekoenergetyce. |
C-2 | Ukształtowanie świadomości o produkcji wodoru jako przyszłościowym przenośniku energii. |
C-3 | Uświadomienie konieczności zarządzania gospodarką wodorową. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych. | 15 |
T-L-2 | Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru. | 5 |
T-L-3 | Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie. | 5 |
T-W-2 | Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca. | 3 |
T-W-3 | Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru. | 4 |
T-W-4 | Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty | 3 |
T-W-5 | Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru. | 4 |
T-W-6 | Infrastruktura użytkowania wodoru. | 3 |
T-W-7 | Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru. | 3 |
T-W-8 | Wodór jako paliwo silnikowe. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Konsultacje. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-05a_W01 student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej. | ICHP_2A_W03, ICHP_2A_W06 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-05a_U01 student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej. | ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U05, ICHP_2A_U10 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-05a_K01 student nabierze postawy aktywnej do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej. | ICHP_2A_K05 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-05a_W01 student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej. | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie opisuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-05a_U01 student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej. | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie interpretuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-05a_K01 student nabierze postawy aktywnej do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym nabiera postawy aktywnej do zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Surygała, Wodór jako paliwo, WNT, Warszawa, 2007
- A. Zuttel, A. Borgschulte, L. Schlapbach; Eds., Hydrogen as a future energy carrier, VILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, 2008
Literatura dodatkowa
- M. Dakowski, S. Wiąckowski, O energetyce dla użytkowników oraz sceptyków, Fundacja ODYSSEUM, Warszawa, 2005