Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów wytwarzania olefin
Sylabus przedmiotu Aparatura przemysłu petrochemicznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aparatura przemysłu petrochemicznego | ||
Specjalność | Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zanajomość procesów i aparatów przemysłu chemicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z aparaturą stosowaną w przemyśle petrochemicznym |
C-2 | Uształtowanie u studentów umiejętności doboru i projektowania aparatury stosowanej w przemyśle petrochemicznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt procesowy wybranego aparatu lub węzła technologicznego instalacji przeróbki ropy naftowej lub gazu ziemnego. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka przemysłu petrochemicznego. Surowa ropa naftowa i gaz ziemny. Przetwarzanie ropy natowej i gazu. Produkty naftowe. | 2 |
T-W-2 | Podział aparatów ze względu na prowadzone w nich procesy (np. wymiany ciepła, masy) oraz operacje. | 4 |
T-W-3 | Konstrukcja i budowa urządzeń do transportu ciekłych oraz gazowych surowców i produktów przemysłu petrochemicznego: rury, armatura, podpory, pompy i sprężarki. | 2 |
T-W-4 | Konstrukcja i budowa aparatów do magazynowania ciekłych oraz gazowych surowców i produktów przemysłu petrochemicznego. | 3 |
T-W-5 | Wymienniki ciepła i piece rurowe stosowane w przemyśle petrochemicznym. | 1 |
T-W-6 | Aparaty stosowane do rozdziału mieszanin w przemyśle petrochemicznym (kolumny destylacyjne, rektyfikacyjne, absorpcyjne, adsorpcyjne, instalacje membranowe). | 3 |
T-W-7 | Reaktory stosowane w przemyśle petrochemicznym (kraking termiczny oraz katalityczny, hydrokraking, uwodornienie, odsiarczanie, izomeryzacja, odwodornienie, reforming, izomeryzacja, alkilowanie). | 4 |
T-W-8 | Urządzenia stosowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji i ochrony środowiska w przemyśle petrochemicznym. | 3 |
T-W-9 | Aparatura kontrolno-pomiarowa stosowana w instalacjach petrochemicznych. | 2 |
T-W-10 | Omówienie przykładowych instalacji przemysłu petrochemicznego. | 2 |
T-W-11 | Obliczanie kosztów instalacji. | 2 |
T-W-12 | Wyklady specjalistyczne prowadzone przez specjalistów z przemysłu. | 15 |
T-W-13 | Kolokwium. | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | projekt; metoda praktyczna, metoda projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie, forma pisemna |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-10_W01 Student posiada wiedze dotyczącą rozwiązań aparaturowych oraz instalacji stosowanych w przemysle petrochemicznym | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-10_U01 Student potrafi zaprojektować wybrany aparat lub instalację | ICHP_2A_U19 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-10_K01 Student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie wiedzy dotyczącej nowych rozwiązań konstrukcyjnych w przemysle petrochemicznym | ICHP_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-10_W01 Student posiada wiedze dotyczącą rozwiązań aparaturowych oraz instalacji stosowanych w przemysle petrochemicznym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi omówić budowę i zasadę działania wybranego aparatu lub urządzenia stosowanego w przemyśle petrochemicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-10_U01 Student potrafi zaprojektować wybrany aparat lub instalację | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zaprojektować aparat stosowany w przemysle petrochemicznym i potrafi wykonać podstawową dokumentację | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-10_K01 Student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie wiedzy dotyczącej nowych rozwiązań konstrukcyjnych w przemysle petrochemicznym | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie w stopniu dostatecznym potrzebę dokształcania się w zakresie wiedzy dotyczącej nowych rozwiązań konstrukcyjnych wprzemysle petrochemicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Surygała J., Vademecum rafinera. Ropa naftowa właściwości, przetwarzanie, podukty, WNT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Coke A.K., Ludwig's Applied Process Design for Chemical and Petrochemical Plants, Volume 3, Gulf, Boston, 2001
- Shallcross D., Petroleum engineering explained: basic concepts for novices, The Royal Society of Chemistry, London, 2020
- Abdel H.K., Aggar M.A., Fahim M.A., Petroleum and gas field processing, CRC Press/Taylor &Francis, 2016