Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów wytwarzania olefin
Sylabus przedmiotu Inżynieria reaktorów chemicznych II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria reaktorów chemicznych II | ||
Specjalność | Inżynieria procesów wytwarzania olefin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomośc materiału z zakresu inżynierii reaktorów chemicznych omawianego na I stopniu studiów kierunku inzynieria chemiczna i procesowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze szczegółowymi, podbudowanymi teoretycznie, zagadnieniami z zakresu inżynierii reaktorów chemicznych |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń procesowych z zakresu inżynierii reaktorów chemicznych |
C-3 | Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń projektowych reaktorów chemicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia procesowe dla różnych typów reaktorów homogenicznych - wybrane aspekty. Analiza porównawcza uzyskanych wyników. | 5 |
T-A-2 | Obliczenia procesowe dla różnych typów reaktorów heterogenicznych - wybrane aspekty. Analiza porównawcza uzyskanych wyników. | 5 |
T-A-3 | Analiza ilościowa procesów przebiegających w reaktorach wielofazowych | 4 |
T-A-4 | Kolokwium zaliczające cwiczenia | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie wybranego reaktora przemysłowego (reaktor homogeniczny, heterogeniczny, wielofazowy). Zastosowanie programów ASPEN i CFD do projektowania reaktorów | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Równowaga i szybkośc reakcji. Procesy przenoszenia w reaktorach chemicznych | 4 |
T-W-2 | Podstawy projektowania reaktorów. Typy reaktorów i ich zastosowanie. | 5 |
T-W-3 | Projektowanie reaktorów homogenicznych. | 5 |
T-W-4 | Projektowanie reaktorów heterogenicznych. | 5 |
T-W-5 | Planowanie i projektowanie reaktorów wielofazowych | 5 |
T-W-6 | Analiza dynamiki systemu reaktorów. Stabilnośc. Sterowanie. Optymalizacja. | 4 |
T-W-7 | Egzamin pisemny | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się studenta do kolokwium | 9 |
24 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | samodzielne wykonywanie obliczeń projektowych | 8 |
A-P-3 | udział w konsultacjach | 4 |
A-P-4 | przygotowanie obliczeń projektowych w formie sprawozdania | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury, analiza materiału podawanego na wykładach i przygotowanie się studenta do egzaminu | 6 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny - metoda podająca |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - metody praktyczne |
M-3 | Ćwiczenia projektowe - metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny, 90 min |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe - kolokwium pisemne, 45 min |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe - ocena na podstawie poprawnie wykonanego projektu, złożonego w formie pisemnego opracowania |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-C09_W06 student ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami inzynierii reaktorów chemicznych | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C01-C09_W09 student ma pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inzynierskich w zakresie zagadnień obejmujących inżynierię reaktorów chemicznych | ICHP_2A_W09 | — | — | C-3, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-C09_U09 student potrafi wykorzystac do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne i symulacyjne | ICHP_2A_U09 | — | — | C-3, C-2 | T-P-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
ICHP_2A_C01-C09_U11 student potrafi weryfikowac koncepcje rozwiązań inżynierskich w odniesieniu do stanu wiedzy w zakresie inżynierii reaktorów chemicznych | ICHP_2A_U11 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
ICHP_2A_C01-C09_U19 student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektowac złożone urządzenie z uwzględnieniem jego funkcjonowania procesowego | ICHP_2A_U19 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-C09_K01 student posiada świadaomośc potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie inzynierii reaktorów chemicznych | ICHP_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-C09_W06 student ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami inzynierii reaktorów chemicznych | 2,0 | |
3,0 | student jest w stanie w stopniu podstawowym objasnic zasady procesów realizowanych w reaktorach chemicznych w zakresie zagadnień omawianych na wykładach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C01-C09_W09 student ma pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inzynierskich w zakresie zagadnień obejmujących inżynierię reaktorów chemicznych | 2,0 | |
3,0 | student jest w stanie w stopniu podstawowym objasnic metody i narzędzia stosowane w obliczeniach projektowych reaktorów chemicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-C09_U09 student potrafi wykorzystac do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne i symulacyjne | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystac metody analityczne i symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w obszarze inżynierii reaktorów chemicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C01-C09_U11 student potrafi weryfikowac koncepcje rozwiązań inżynierskich w odniesieniu do stanu wiedzy w zakresie inżynierii reaktorów chemicznych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym weryfikowac koncepcje rozwiazań inżynierskich w zakresie inżynierii reaktorów chemicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C01-C09_U19 student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektowac złożone urządzenie z uwzględnieniem jego funkcjonowania procesowego | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektowac urządzenie, ale projekt zawiera jedynie podstawowe obliczenia procesu i aparatu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-C09_K01 student posiada świadaomośc potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie inzynierii reaktorów chemicznych | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje w stopniu podstwowym potrzebę ciagłego kształcenia się w zakresie inżynierii reaktorów chemicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Burghardt A., Bartelmus G, Inżynieria reaktorów chemicznych, tom I, Reaktory dla układów homogenicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Burghardt A., Bartelmus G., Inżynieria reaktorów chemicznych, tom II, Reaktory dla układów heterogenicznych, Wydawnictwo Naukowe, PWN, Warszawa, 2001
- Palica M., Burghardt A., Obliczeniowe zagadnienia inżynierii reaktorów chemicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009
- Palica M., Płaczek M., Witczak S., Reaktory chemiczne homogeniczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2012
- Palica M., Płaczek M., Thullie J., Witczak S., Reaktory chemiczne heterogeniczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2012
- Palica M., Raczek J. i wsp., Pomoce projektowe z inżynierii chemicznej i procesowej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Tabiś B., Zasady inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 2000
- Tabiś B., Teoria i inżynieria obiektów reagujących chemicznie, WNT, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod redakcją L. Troniewskiego, Dane do obliczeń procesowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2012