Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Projektowanie procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego | ||
Specjalność | Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl>, Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Grafika inżynierska |
W-2 | Maszyny i aparaty |
W-3 | Mechanika techniczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student w ramach wykładu poznaje procesy przeróbki ropy naftowej oraz procesy stosowane do uzdatniania gazu ziemnego. Zdobywa również więdzę niezbędną do wykonania specyfikacji technicznej, eksploatacji instalacji przemysłowych oraz obliczania kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych. |
C-2 | Student w ramach wykładów poznaje trendy związane z rozwojem metod przeróbki ropy i gazu oraz problemy zwiazane z ochroną środowiska |
C-3 | Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętności w obliczaniu najważniejszych operacji jednostkowych stosowanych w procesach przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego. |
C-4 | Student w ramach zajęć projektowych nabędzie umiejętności niezbędne do: przygotowania i oceny danych procesowych, wykonania specyfikacji technicznej oraz projektowania instalacji stosowanych w procesach przeróbki gazu ziemnego i ropy naftowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie separatorów | 2 |
T-A-2 | Obliczanie kolumn rektyfikacyjnych | 2 |
T-A-3 | Obliczanie instalacji do destylacji wtórnej, dokładnej rektyfikacji oraz do destylacji azeotropowej i ekstrakcyjnej. | 2 |
T-A-4 | Obliczanie rurociągów do przesyłania ropy i gazu | 2 |
T-A-5 | Kolokwium I | 1 |
T-A-6 | Obliczanie wymienników ciepła | 2 |
T-A-7 | Obliczanie kolumn absorpcyjnych do usuwania składników kwaśnych z gazu ziemnego | 2 |
T-A-8 | Obliczanie instalacji adsorpcyjnych stosowanych do uzdatniania gazu ziemnego | 1 |
T-A-9 | Kolokwium II | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt procesowy obejmujący analizę wybranego aparatu lub węzła technologicznego w kompleksowej instalacji przeróbki ropy naftowej lub gazu ziemnego. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Omówienie programu zajęć. | 1 |
T-W-2 | Przegląd metod i urządzeń stosowanych do przeróbki ropy naftowej. | 3 |
T-W-3 | Mechaniczne aspekty projektowania. | 1 |
T-W-4 | Materiały konstrukcyjne | 1 |
T-W-5 | Aspekty bezpieczeństwa przy projektowniu. | 1 |
T-W-6 | Układy automatycznego sterowania i oprzyrządowanie. Dobór oprzyrządowania i zaworów kontrolnych. | 2 |
T-W-7 | Separatory: typy i zastosowania. Zasady doboru i wymiarowania. Dane projektowe. Problemy ruchowe | 1 |
T-W-8 | Urządzenia odwadniające i odsalajace: typy urządzeń i zasady doboru. Problemy ruchowe | 2 |
T-W-9 | Urządzenia odwadniające i odsalające stosowane w procesach przeróbki ropy naftowej | 2 |
T-W-10 | Podgrzewacze z ogrzewaniem płomieniowym: typy, zastosowania, metody obliczania, zasady doboru, problemy ruchowe | 1 |
T-W-11 | Pompy: typy, charakterystyki, napędy, układy sterowania, metody obliczania, zasady doboru, problemy ruchowe | 1 |
T-W-12 | Obliczanie rurociągów: opory przepływu, wymiarowanie, przepływy dwufazowe | 1 |
T-W-13 | Sprężarki: proces sprężania, typy, charakterystyka, zasady doboru, parametry projektowe, sterowanie, napędy, problemy ruchowe | 2 |
T-W-14 | Wymienniki ciepła: typy, zastosowania, zmienne projektowe, obliczanie, reboilery, zanieczyszczenia, problemy ruchowe | 2 |
T-W-15 | Chłodnice powietrzne | 1 |
T-W-16 | Kolumny frakcjonujące: typy, metody projektowania, półki i wypełnienia, parametry operacyjne, sprawność, problemy ruchowe | 2 |
T-W-17 | Usuwanie składników kwaśnych z gazu ziemnego: wybór procesu, zasady projektowania, problemy ruchowe | 3 |
T-W-18 | Odwadnianie gazu ziemnego: wybór procesu, zasady projektowania, problemy ruchowe | 1 |
T-W-19 | Kontrola punktu rosy węglowodorów. Odzyskiwanie kondensatu gazowego | 1 |
T-W-20 | Obliczanie kosztów projektowania urządzeń do przeróbki ropy i gazu | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 15 |
A-A-5 | Samodzielne rozwiązywanie problemów obliczeniowych | 15 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-P-2 | Konsultacje z prowadzącym. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zajęć. | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 7 |
A-W-5 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
M-3 | Metody praktyczne: metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium pisemne z ćwiczeń audytoryjnych w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów (test) |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń (test) |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie samodzielnie wykonanego przez studenta zadania projektowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-05_W06 Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać wiedzę z projektowania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego. | ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W06, ICHP_2A_W08, ICHP_2A_W10 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-17, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-18, T-W-19, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-05_U01 Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać odpowiednie umiejętności z zakresu projektowania oraz obliczania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego. | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U07, ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U17 | — | — | C-3, C-4 | T-P-1, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-8, T-W-7, T-W-1, T-W-20, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-17, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-18, T-W-19, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
ICHP_2A_C05-05_U10 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu procesów przeróbki ropy i gazu integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne. | ICHP_2A_U10 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-P-1, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-8, T-W-20, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
ICHP_2A_C05-05_U12 Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych w procesach przeróbki ropy i gazu | ICHP_2A_U12 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-P-1, T-W-20, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
ICHP_2A_C05-05_U14 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich w zakresie projektowania procesów przeróbki ropy i gazu. | ICHP_2A_U14 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-P-1, T-W-20 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
ICHP_2A_C05-05_U15 Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w procesach przeróbki ropy i gazu | ICHP_2A_U15 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-P-1, T-W-20, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-05_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie procesów przeróbki ropy i gazu. | ICHP_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-3 | S-2, S-4 |
ICHP_2A_C05-05_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie procesów przeróbki ropy i gazu. | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-20, T-W-5 | M-1, M-3 | S-2, S-4 |
ICHP_2A_C05-05_K06 Przy projektowaniu procesów przeróbki ropy i gazu Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy. | ICHP_2A_K06 | — | — | C-4, C-2 | T-P-1, T-W-20, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-05_W06 Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać wiedzę z projektowania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o projektowaniu procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-05_U01 Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać odpowiednie umiejętności z zakresu projektowania oraz obliczania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego. | 2,0 | . |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do projektowania procesów przeróbki ropy i gazu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-05_U10 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu procesów przeróbki ropy i gazu integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu procesów przeróbki ropy i gazu integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-05_U12 Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych w procesach przeróbki ropy i gazu | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych w procesach przeróbki ropy i gazu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-05_U14 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich w zakresie projektowania procesów przeróbki ropy i gazu. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich w zakresie projektowania procesów przeróbki ropy i gazu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-05_U15 Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w procesach przeróbki ropy i gazu | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w procesach przeróbki ropy i gazu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-05_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie procesów przeróbki ropy i gazu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ukształtowaną w stopniu podstawowym świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie procesów przeróbki ropy i gazu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-05_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie procesów przeróbki ropy i gazu. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma ukształtowaną świadomość, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-05_K06 Przy projektowaniu procesów przeróbki ropy i gazu Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Przy projektowaniu procesów przeróbki ropy i gazu student potrafi w stopniu podstawowym myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gurewicz I.L., Własności i przeróbka pierwotna ropy naftowej, WNT, Warszawa, 1975
- Smidowicz E.W., Przeróbka destrukcyjna ropy naftowej i gazu, WNT, Warszawa, 1975
- Bakirow A.A., Poszukiwanie i rozpoznawanie złóż ropy naftowej, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1973
- Köhsling Z., Zarys przeróbki ropy naftowej i gazu, Wydawnictwo Uczelniane AGH, Kraków, 1980
- Suchariew G.M., Hydrogeologia złóż ropy naftowej i gazu ziemnego, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1974
- Kuczyński W., Technologia chemiczna gazu ziemnego i ropy naftowej z elementami petrochemii, Wydawnictwo Uczelniane UAM, Poznań, 1972
- Loversen A.I., Geologia ropy naftowej i gazu ziemnego, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1972
- Behnke M., Pchałek M., Postępowanie w sprawie ocen oddziaływania na środowisko w prawie polskim i UE, C.H. Beck, Warszawa, 2009
- Molenda J., Steczko K., Ochrona środowiska w gazownictwie i wykorzystaniu gazu, N-T, Warszawa, 2000
- Tek R., Underground Gas Storage, Gulf Publishing Company, Houston, 1995
- Abdel-Aal H.K., Eggour M., Fahim M. Al., Petroleum and gas field processing, Marcel Dekker, New York, 2003
Literatura dodatkowa
- Dinces A.I. (red.), Podstawy technologii syntezy petrochemicznej, WNT, Warszawa, 1966
- Osiceki J., Paraszczak W., Półchłopek T., Wiertnictwo i udostępnianie złóż. Część II, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1985
- Górka H., Eksploatacja złóż ropy i gazu, Wydawnictwo Centralny Zarząd Paliw Płynnych, Warszawa, 1946