Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
Sylabus przedmiotu Zrównoważona gospodarka energią:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważona gospodarka energią | ||
Specjalność | Inżynieria procesów ekoenergetyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika techniczna |
W-2 | Procesy cieplne i aparaty |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problemami zwiazanymi z zarządzaniem energią |
C-2 | Wyrobienie umijętności przeprowadzenia oceny efektywności wykorzystania energii |
C-3 | Wyrobienie umiejętności przeprowadzenia optymalizacji zużycia energii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie kosztów energii | 6 |
T-A-2 | Analiza zużycia energii w wybranych obiektach | 12 |
T-A-3 | Optymalizacja zużycia energii | 10 |
T-A-4 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zarządzania energią | 2 |
T-W-2 | Polityka energetyczna. Koszt energii | 2 |
T-W-3 | Audyt energetyczny | 2 |
T-W-4 | Analiza kosztów zużycia energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych; oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja | 2 |
T-W-5 | Procesy spalania; paliwa alternatywne i wykorzystanie odpadów przemysłowych | 2 |
T-W-6 | Komputerowe systemy zarządzania energią | 2 |
T-W-7 | Obsługa techniczna systemów energetycznych | 2 |
T-W-8 | Kolokwium I | 1 |
T-W-9 | Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje | 3 |
T-W-10 | Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych | 2 |
T-W-11 | Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna | 2 |
T-W-12 | Rozproszone źródła energii elektrycznej. | 2 |
T-W-13 | Odnawialne źródła energii | 1 |
T-W-14 | Przechowywanie, transport i dystrybucja energii | 2 |
T-W-15 | Wpływ wytwarzania energii na środowisko | 2 |
T-W-16 | Kolokwium II | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Opracowanie referatu na wybrany temat | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 10 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace - wykład przedmiotowy |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-11a_W06 Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią. | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-13, T-W-11, T-W-15, T-W-14, T-W-5, T-W-10, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-11a_U10 Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne. | ICHP_2A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-13, T-W-11, T-W-15, T-W-14, T-W-5, T-W-10, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ICHP_2A_C04-11a_U15 Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią. | ICHP_2A_U15 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-11a_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-W-13, T-W-11, T-W-15, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-11a_W06 Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią. | 2,0 | |
3,0 | Student ma w stopniu wystarczającym podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-11a_U10 Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne. | 2,0 | |
3,0 | Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi w podstawowym zakresie integrować zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C04-11a_U15 Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-11a_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Capehart B.L, Turner W.C., Kennedy W.J., Guide to Energy Management, Fairmont Press, Lilburn, 2003
- Kreith F., Goswami D.Y, Handbook of Energy Efficiency and Renewable Energy, CRC Press, Boca Raton, 2007
- Hanjalic K., Sustainable Energy Technologies. Options and Prospects, Springer, Dordrecht, 2008
Literatura dodatkowa
- RAPORT BEAM21 - Zrównoważona gospodarka energetyczna w Polsce, 2010