Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
Sylabus przedmiotu Fluidyzacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fluidyzacja | ||
Specjalność | Inżynieria procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Procesy dynamiczne i aparaty |
W-2 | Procesy mechaniczne i urządzenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi procesu fluidyzacji |
C-2 | Zapoznanie studentów z najwazniejszymi procesami realizowanymi w aparatach ze złożem fluidalnym |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania podstaw teoretycznych procesu fluidyzacji do obliczeń inżynierskich i projektowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metodyka obliczania i projektowania aparatów ze złożem fluidalnym: prędkość krytyczna, prędkość unoszenia, dystrybutory gazu | 3 |
T-A-2 | Obliczanie pęcherzyków gazowych | 2 |
T-A-3 | obliczanie oporów przepływu | 1 |
T-A-4 | Dobór wentylatorów | 1 |
T-A-5 | Obliczanie współczynników wnikania masy i ciepła | 2 |
T-A-6 | Modelowanie wybranych aparatów ze złoŜem fluidalnym za pomocą programów POLYMATH i MATLAB | 5 |
T-A-7 | Kolokwium | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hydrodynamika złoŜa fluidalnego | 1 |
T-W-2 | Obliczanie dystrybutorów gazu | 1 |
T-W-3 | Jakość fluidyzacji | 1 |
T-W-4 | Faza zwarta | 1 |
T-W-5 | Pęcherzyki gazowe w złożu fluidalnym | 1 |
T-W-6 | Mieszanie gazu i ciała stałego w złożu fluidalnym | 1 |
T-W-7 | Wymiana ciepła pomiędzy powierzchnią i złożem fluidalnym | 1 |
T-W-8 | Wymiana ciepła i masy w złożu fluidalnym | 1 |
T-W-9 | Zastosowania przemysłowe aparatów ze złożem fluidalnym | 1 |
T-W-10 | Procesy suszenia i adsorpcji | 1 |
T-W-11 | Spalanie węgla i odpadów stałych | 1 |
T-W-12 | Procesy karbonizacji i gazyfikacji | 1 |
T-W-13 | Fluidalne reaktory katalityczne | 1 |
T-W-14 | Zastosowanie fluidyzacji w ochronie środowiska. | 1 |
T-W-15 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowania do kolokwium | 10 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metody praktyczne - symulacja komputerowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę z poszczególnych partii materiału |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-05_W05 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu fluidyzacji | ICHP_2A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ICHP_2A_C03-05_W07 Student ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu fluidyzacjii | ICHP_2A_W07 | — | — | C-2 | T-W-14, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-05_U12 Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych z zakresu procesów fluidalnych. | ICHP_2A_U12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-6, T-W-14, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-05_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie procesów fluidalnych. | ICHP_2A_K02 | — | — | C-2 | T-W-14, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-05_W05 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu fluidyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie objaśniać w stopniu podstawowym zagadnienia dotyczące procesów realizowanych w złożu fluidalnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C03-05_W07 Student ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu fluidyzacjii | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat trendów rozwojowych z zakresu fluidyzacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-05_U12 Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych z zakresu procesów fluidalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych z zakresu procesów fluidalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-05_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie procesów fluidalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma w stopniu podstawowym ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie procesów fluidalnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- I.M. Razumow, Fluidyzacja i transport pneumatyczny materiałów sypkich, WNT, Warszawa, 1975
- J. Ciborowski, Fluidyzacja, PWT, Warszawa, 1957
- A. Kmieć, S. Englart, A. Ludwińska, Teoria i technika fluidyzacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2007
- L.-S. Fan, Gas-liquid-solid fluidization engineering, Butterworth, Boston, 1989
Literatura dodatkowa
- Kunii D., Levenspiel O., Fluidization Engineering, Butterworth-Heinemann, Boston, 1991
- Coulson J.F., Richardson J.F., Chemical Engineering, Vol. 2, Pergamon Press, New York, 1991
- Davidson J.F., Clift R., Harrison D., Fluidization, Academic Press, London, 1985
- Wybrane artykuły z czasopism naukowych
- Dhodapkar S. V., Zaltash A., Klinzing G.E., A Primer on Gas-Solids Fluidization, Chemical Engineering, August 1, pp. 38-47, 2011