Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
Sylabus przedmiotu Wykład monograficzny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykład monograficzny | ||
Specjalność | Procesy i urządzenia w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>, Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii organicznej, fizycznej i nieorganicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii procesowej w opracowywaniu i sterowaniu procesami technologicznymi stosowanymi w ochronie srodowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Kompostowanie odpadów organicznych różnego pochodzenia. | 4 |
T-W-2 | Zasady spalania odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych. | 6 |
T-W-3 | Zasady wykorzystania pirolizy w ochronie środowiska. | 5 |
T-W-4 | Zasady wykorzystania popiołów, żużli ze spalania węgli, drewna i odpadów. | 8 |
T-W-5 | Linie technologiczne i urządzenia w zagospodarowaniu odpadów niebezpiecznych. | 7 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 25 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 3 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-16_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie scharakteryzować, opisać schematem technologicznym i objaśnić działanie urządzeń w wybranych procesach technologicznych stosowanych w ochronie środowiska. Dotyczy to technologii kompostowania odpadów, spalania odpadów komunalnych i przemysłowych, procesów pirolizy, zagospodarowania popiołów, żużli i zagospodarowania odpadów niebezpiecznych. | ICHP_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-16_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętności w zakresie prowadzenia, kontroli przebiegu, wprowadzania zmian w wybranych procesach technologicznych, najczęściej stosowanych w ochronie srodowiska. | ICHP_2A_U16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-16_K01 Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych procesów technologicznych stosowanych w ochronie srodowiska. Zrozumie potrzebę postępowania zgodnego z opisem technologicznym, pozna pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej. | ICHP_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-16_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie scharakteryzować, opisać schematem technologicznym i objaśnić działanie urządzeń w wybranych procesach technologicznych stosowanych w ochronie środowiska. Dotyczy to technologii kompostowania odpadów, spalania odpadów komunalnych i przemysłowych, procesów pirolizy, zagospodarowania popiołów, żużli i zagospodarowania odpadów niebezpiecznych. | 2,0 | Nie ma wiedzy o prowadzeniu procesów kompostowania wybranych odpadów pochodzenia organicznego. |
3,0 | Posiada wiedzę w zakresie technologii otrzymywania kompostu, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych. | |
3,5 | Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania dowolnych grup odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów. | |
4,0 | Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania dowolnych grup odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów. | |
4,5 | Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania dowolnych grup odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów, wykorzystania popiołów i zużli z przemysłu energetycznego. | |
5,0 | Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów, wykorzystania popiołów i zużli z przemysłu energetycznego, linii technologicznych i urządzeń z tego zakresu wyposażenia aparaturowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-16_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętności w zakresie prowadzenia, kontroli przebiegu, wprowadzania zmian w wybranych procesach technologicznych, najczęściej stosowanych w ochronie srodowiska. | 2,0 | Student nie umie analizować przebiegu, użytkować urządzeń stosowanych w procesach kompostowania. |
3,0 | Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania. | |
3,5 | Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych. | |
4,0 | Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych. | |
4,5 | Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych, użytkować popioły i żużle. | |
5,0 | Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych, użytkować popioły i żużle, urządzenia w procesie pirolizy i innych termicznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-16_K01 Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych procesów technologicznych stosowanych w ochronie srodowiska. Zrozumie potrzebę postępowania zgodnego z opisem technologicznym, pozna pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyjasnić znaczenie doboru urządzenia do określonej operacji lub procesu jednostkowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Molenda, E.Grzywa, Technologia podstawowych syntez chemicznych, WNT, Warszawa, 2000, trzecie
- E.Grzywa, J.Molenda, Technologia podstawowych syntez chemicznych, WNT, Warszawa, 1996, drugie
- R.Bogoczek, R.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992, pierwsze
Literatura dodatkowa
- S.Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973, pierwsze
- E.Milchert, Technologie produkcji chloropochodnych organicznych, Uczelniane Politechniki Sczecińskiej, Szczecin, 1997, pierwsze
- E.Bortel, H.Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, pierwsze, 1997, pierwsze