Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z chemiii organicznej omawianych na zajęciach uzupełniających. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznym najważniejszychi grup funkcyjnych zwiazków organicznych. |
C-3 | Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów. |
C-4 | Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych |
C-5 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie uzyskanej wiedzy oraz przy wykorzystaniu baz danych. |
C-6 | Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych. |
C-7 | Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu. |
C-8 | Zapoznanie studentów z zasadami postepowania w laboratorium preparatyki organicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenia w rozpoznawaniu grup funkcyjnych, nazywaniu związków organicznych oraz w pisaniu ich wzorów szkieletowych. | 5 |
T-A-2 | Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji). | 30 |
T-A-3 | Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie. | 10 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z regulaminem oraz z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej oraz z podstawowym sprzętem laboratoryjnym. | 4 |
T-L-2 | Metody rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. Destylacja frakcyjna. | 4 |
T-L-3 | Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz kwasu acetylosalicylowego (aspiryny). | 12 |
T-L-4 | Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu. | 8 |
T-L-5 | Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego. | 8 |
T-L-6 | Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu. | 8 |
T-L-7 | Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu. | 4 |
T-L-8 | Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego. | 8 |
T-L-9 | Otrzymywanie mydła na drodze zmydlania tłuszczu zwierzęcego. | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; odmiany alotropowe węgla; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych. | 2 |
T-W-2 | Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych. | 1 |
T-W-3 | Ogólna charakterystyka węglowodorów i ich podział, szeregi homologiczne, izomeria konstytucyjna a stereoizomeria. | 1 |
T-W-4 | Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe. | 2 |
T-W-5 | Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reakcje w pozycji allilowej i winylowej. Dieny. Reakcje cykloaddycji | 3 |
T-W-6 | Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie nanomateriałów organicznych. | 3 |
T-W-7 | Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych. | 2 |
T-W-8 | Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej; w reakcjach substytucji nukleofilowej; z wykorzystaniem związków diazoniowych. | 2 |
T-W-9 | Fluorowcopochodne – otrzymywanie, zastosowanie w reakcjach substytucji nukleofilowej SN1, SN2) oraz w reakcjach eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków lito- i magnezoorganicznych. | 3 |
T-W-10 | Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów. Etery sililowe jako grupy zabezpieczające. | 3 |
T-W-11 | Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe i nukleofilowe | 2 |
T-W-12 | Alifatyczne nitrozwiązki – budowa, reaktywność | 1 |
T-W-13 | Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji, kondensacje aldolowe. Addycja do nienasyconych aldehydów i ketonów. | 2 |
T-W-14 | Kwasy karboksylowe i pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego zajecia. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 60 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć poprzez studiowanie literatury. | 35 |
A-L-3 | Opracowywanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń | 30 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. | 15 |
A-L-5 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 10 |
150 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury w celu rozszerzenia wiedzy przedstawionej na wykładach | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 16 |
A-W-5 | Egzamin pisemny | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis |
M-2 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne: metoda projektów |
M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz. |
M-5 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Test sprawdzający |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
S-5 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne |
S-6 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B13_W01 Student zna systematykę najwazniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujace w związkach organicznych. | Nano_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-5 | S-3 |
Nano_1A_B13_W02 Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej | Nano_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-A-2 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
Nano_1A_B13_W03 Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczace stereochemii zwiazków organicznych | Nano_1A_W02 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
Nano_1A_B13_W04 Student proponuje i objasnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych | Nano_1A_W02, Nano_1A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B13_U01 Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas. | Nano_1A_U01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-9 | M-1, M-5 | S-3 |
Nano_1A_B13_U02 Na podstawie uzyskanej wiedzy studen umie zaprojektować kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego oraz uzasadnić dobór matod i materiałów. | Nano_1A_U01 | — | — | C-5, C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-A-3, T-A-2 | M-3 | S-4 |
Nano_1A_B13_U03 Student umie zaplanować i przeprowadzic jednoetapową syntezę prostego związku organicznego. | Nano_1A_U08, Nano_1A_U10, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14 | — | — | C-8, C-6 | T-W-8, T-W-7, T-W-14, T-W-13, T-W-11, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-A-2 | M-4 | S-5, S-6 |
Nano_1A_B13_U04 Studend umie interpretować uzykane wyniki oraz sporządzić opis wykonanego eksperymentu | Nano_1A_U01, Nano_1A_U08 | — | — | C-8, C-6, C-7 | T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8 | M-4 | S-6 |
Nano_1A_B13_U05 Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania substancji organicznych | Nano_1A_U10, Nano_1A_U12 | — | — | C-6 | T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-2 | M-4 | S-5, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B13_K01 Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników. | Nano_1A_K05 | — | — | C-8, C-7 | T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8 | M-4 | S-6 |
Nano_1A_B13_K02 Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | Nano_1A_K04 | — | — | C-5, C-6, C-4 | T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-5, M-4 | S-4, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B13_W01 Student zna systematykę najwazniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujace w związkach organicznych. | 2,0 | Nie zna systematyki związków oranicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych |
3,0 | Nie zna systematyki związków oranicznych i rozpoznaje 31-44 procent grup funkcyjnych | |
3,5 | Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje 45-58 procent grup funkcyjnych | |
4,0 | Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje 59-72 procent grup funkcyjnych | |
4,5 | Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje 73-86 procent grup funkcyjnych | |
5,0 | Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje co najmniej 87-100 procent grup funkcyjnych | |
Nano_1A_B13_W02 Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej | 2,0 | Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej |
3,0 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej | |
3,5 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
4,0 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjnye występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niktóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
4,5 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje wiekszość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
5,0 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
Nano_1A_B13_W03 Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczace stereochemii zwiazków organicznych | 2,0 | Nie rozpoznaje i nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii |
3,0 | Rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii | |
3,5 | Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii | |
4,0 | Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i niektóre zagadnienia stereochemii | |
4,5 | Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii | |
5,0 | Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii | |
Nano_1A_B13_W04 Student proponuje i objasnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych | 2,0 | Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych. |
3,0 | Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia. | |
3,5 | Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia. | |
4,0 | Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. | |
4,5 | Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. | |
5,0 | Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B13_U01 Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas. |
3,0 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
3,5 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych. | |
4,0 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
4,5 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
5,0 | Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
Nano_1A_B13_U02 Na podstawie uzyskanej wiedzy studen umie zaprojektować kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego oraz uzasadnić dobór matod i materiałów. | 2,0 | Nie potrafi zaproponować dwóch etapówj syntezy wskazanego zwiazku organicznego. |
3,0 | Potrafi zaproponować dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Nie potrafi uzasadnić. | |
3,5 | Potrafi zaproponować i uzasadnić dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku. organicznego. | |
4,0 | Potrafi zaproponować trzy etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego i uzasadnić dobór wiekszości reagentów. | |
4,5 | Potrafi zaproponować trzy etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego i uzasadnić wybrany kierunek i dobór większości reagentów. | |
5,0 | Potrafi zaproponować cztery etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego, uzasadnić kierunek i dobór wiekszości wybranych reagentów. | |
Nano_1A_B13_U03 Student umie zaplanować i przeprowadzic jednoetapową syntezę prostego związku organicznego. | 2,0 | Nie umie zaplanować i nie umie przeprowadzić jednoetapowej syntezy związku organicznego |
3,0 | Umie zaplanować, ale z duzymi problemami przeprowadza synteze związku organicznego. Nie potrafi skorzystać z uwag prowadzącego. | |
3,5 | Umie zaplanować, ale z duzymi problemami przeprowadza synteze związku organicznego. Problemy rozwiązuje po uzyskaniu podpowiedzi od prowadzącego. | |
4,0 | Umie zaplanować i z małymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Nie jest świadomy popełnionych błędów. | |
4,5 | Umie zaplanować i z drobnymii problemami przeprowadza synteze związku organicznego. Jest świdomy popełnionych błędów. | |
5,0 | Umie zaplanować i bez problemów przeprowadza synteze związku organicznego. | |
Nano_1A_B13_U04 Studend umie interpretować uzykane wyniki oraz sporządzić opis wykonanego eksperymentu | 2,0 | Nie umie interpretować wyników i nie umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu |
3,0 | Nie umie interpretować wyników i w niewielkim stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji, drobne błedy w obliczeniach) | |
3,5 | Nie umie interpretować wyników, ale w dobrym stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia, drobne błedy w obliczeniach) | |
4,0 | Nie umie interpretować wyników, ale w dobrym stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia) | |
4,5 | Umie dostatecznie interpretować wyniki i w dobrym stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia) | |
5,0 | Umie dobrze interpretować wyniki i umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (dopuszczalne drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia) | |
Nano_1A_B13_U05 Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania substancji organicznych | 2,0 | Nie potrafi zastosować operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych. |
3,0 | Potrafi przeprowadzić tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie. | |
3,5 | Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie. | |
4,0 | Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie. | |
4,5 | Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz częściowo potrafi oczyszczać substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych . | |
5,0 | Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz dobrze oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych . |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B13_K01 Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników. | 2,0 | Przedstawione wyniki są błedne i nierzetelne. |
3,0 | Przedstawione wyniki są błedne, ale błedy wynikają z pomyłki. | |
3,5 | Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny. | |
4,0 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny. | |
4,5 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błedy. | |
5,0 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny.. | |
Nano_1A_B13_K02 Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | 2,0 | Nie umie określić priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania. |
3,0 | Nie umie określić priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania, ale umie skorzystać z rad prowadzącego ćwiczenia. | |
3,5 | Umie określić tylko podstawowe prioryty w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania. | |
4,0 | Umie określić podstawowe priorytety w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania i tylko niektóre wazniejsze priorytety. | |
4,5 | Dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania. | |
5,0 | Bardzo dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania. |
Literatura podstawowa
- John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2000
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009, Tom I-IV
- Arthur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2018
- Zofia Jerzmanowska, Preparatyka organiczna związków chemicznych, Państwowy Zakład Wydawnict Lekarskich, Warszawa, 1972
- Bolesław Bochwic, Preparatyka organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- R. T. Morrison, R. N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- E. Białecka-Floriańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Jerzy T. Wróbel, Preparatyka i elementy syntezy organicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1983
- G. Kupryszewski, M. Sobocińska, R. Walczyna, Podstawy Preparatyki Organicznych Zwiazków Chemicznych, Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk, 1998