Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne
Sylabus przedmiotu Nanokompozyty hybrydowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanokompozyty hybrydowe | ||
Specjalność | Nanomateriały funkcjonalne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Xuecheng Chen <Xuecheng.Chen@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna i nieorganiczna I i II |
W-2 | Chema fizyczna I i II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza zdobyta na przedmiocie "Nanokompozyty hybrydowe" będzie pomocna w przyszłości dla pracujących w dziedzinie nanotechnologii i inżynierii materiałowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie nanokompozytów hybrydowych opisanych w aktualnych doniesieniach literaturowych. | 20 |
T-L-2 | Charakterystyka otrzymanych nanokompozytów hybrydowych z wykorzystaniem zaawansowanych technik badawczych. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: nanokompozyty hybrydowe - definicja, podział i charakterystyka | 2 |
T-W-2 | Nanocząstki nieorganicznych: metody otrzymywania, charakterystyka, stabilizacja | 4 |
T-W-3 | Nanokompozyty hybrydowe z udziałem wybranych polimerów: otrzymywanie, właściwości, metody badania, zastosowanie | 4 |
T-W-4 | Organiczno - nieorganiczne materiały hybrydowe na bazie SiO2: otrzymywanie, metody badania, właściwości, zastosowanie | 4 |
T-W-5 | Nanomateriały hybrydowe typu rdzeń/otoczka – klasyfikacja, otrzymywanie, metody badania, właściwości, zastosowanie | 4 |
T-W-6 | Nanokompozyty hybrydowe z udziałem nieorganicznych półprzewodników - otrzymywanie, metody badań, właściwości, zastosowanie | 4 |
T-W-7 | Nanokompozyty hybrydowe o właściwościach magnetycznych: otrzymywanie, właściwości, metody badań, zastosowanie | 4 |
T-W-8 | Nanokompozyty hybrydowe z udziałem biomateriałów: synteza, właściwości i zastosowanie | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmotu | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Zaliczenie z wykładów | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna |
M-2 | Zajęcia praktyczne w laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach autydorujnych i laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D1-03_W01 Objaśnianie i tłumaczanie podstawowych zjawisk fizycznochemicznych zachodzących podczas otrzymywania nanokompozytów hybrydowych | Nano_1A_W02 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Nano_1A_D1-03_W02 Scharakteryzowanie i rozpoznawanie podstawowych metod badawczych używanych to charakterystyki nanokompozytów hybrydowych oraz dobieranie odpowiedniej metody ich identyfikacji | Nano_1A_W08 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D1-03_U01 Przygotowanie, dobieranie i interpretacja zródeł literaturowych w języku polskim i angielskim dotyczącej tematyki przedmotu | Nano_1A_U01 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Nano_1A_D1-03_U02 Objaśnianie podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych pojawiających się w procesie wytwarzania nanokompozytów hybrydowych | Nano_1A_U09 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Nano_1A_D1-03_U03 Posługiwanie sie sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanokompozytu, odpowiedni jego dobór a także umiejętność interpretacji otrzymanych wyników | Nano_1A_U10, Nano_1A_U14 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Nano_1A_D1-03_U04 Oceniane zagrożenia bedacego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP | Nano_1A_U13 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D1-03_K01 Aktywna postawa do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych. | Nano_1A_K01 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Nano_1A_D1-03_K02 Ocenianie wpływu nanokompozytów hybrydowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | Nano_1A_K02 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Nano_1A_D1-03_K03 Zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanokompozytach hybrydowych społeczenstwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty. | Nano_1A_K07 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D1-03_W01 Objaśnianie i tłumaczanie podstawowych zjawisk fizycznochemicznych zachodzących podczas otrzymywania nanokompozytów hybrydowych | 2,0 | nie potrafi wcale objaśniać i tłumaczyć podstawowych zjawisk fizycznochemicznych zachodzących podczas otrzymywania nanokompozytów hybrydowych |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizycznochemiczne zachodzące podczas otrzymywania nanokompozytów hybrydowych | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizycznochemiczne zachodzące podczas otrzymywania nanokompozytów hybrydowych | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizycznochemiczne zachodzące podczas otrzymywania nanokompozytów hybrydowych | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizycznochemiczne zachodzące podczas otrzymywania nanokompozytów hybrydowych | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizycznochemiczne zachodzące podczas otrzymywania nanokompozytów hybrydowych | |
Nano_1A_D1-03_W02 Scharakteryzowanie i rozpoznawanie podstawowych metod badawczych używanych to charakterystyki nanokompozytów hybrydowych oraz dobieranie odpowiedniej metody ich identyfikacji | 2,0 | nie potrafi wcale dobierać, charakteryzować i rozpoznawać podstawowych metod badawczych używanych do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi dobierać, charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi dobierać, charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi dobierać, charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi dobierać, charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi dobierać, charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D1-03_U01 Przygotowanie, dobieranie i interpretacja zródeł literaturowych w języku polskim i angielskim dotyczącej tematyki przedmotu | 2,0 | nie potrafi wcale przygotować, dobierać i interpretować zródeł literaturowych w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczące tematyki przedmotu | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczące tematyki przedmotu | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczące tematyki przedmotu | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczące tematyki przedmotu | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczące tematyki przedmotu | |
Nano_1A_D1-03_U02 Objaśnianie podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych pojawiających się w procesie wytwarzania nanokompozytów hybrydowych | 2,0 | nie potrafi wcale objaśniać podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych pojawiających się w procesie wytwarzania nanokompozytów hybrydowych |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne pojawiające się w procesie wytwarzania nanokompozytów hybrydowych | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne pojawiające się w procesie wytwarzania nanokompozytów hybrydowych | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne pojawiające się w procesie wytwarzania nanokompozytów hybrydowych | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne pojawiające się w procesie wytwarzania nanokompozytów hybrydowych | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne pojawiające się w procesie wytwarzania nanokompozytów hybrydowych | |
Nano_1A_D1-03_U03 Posługiwanie sie sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanokompozytu, odpowiedni jego dobór a także umiejętność interpretacji otrzymanych wyników | 2,0 | nie potrafi wcale dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanokompozytu ani interpretować otrzymanych wyników |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanokompozytu i interpretować otrzymane wyniki | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanokompozytu i interpretować otrzymane wyniki | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanokompozytu i interpretować otrzymane wyniki | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanokompozytu i interpretować otrzymane wyniki | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanokompozytu i interpretować otrzymane wyniki | |
Nano_1A_D1-03_U04 Oceniane zagrożenia bedacego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP | 2,0 | nie potrafi wcale oceniać zagrożenia będęcego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i nie przestrzega przepisów BHP |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi oceniać zagrożenia będęcego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi oceniać zagrożenia będęcego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi oceniać zagrożenia będęcego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi oceniać zagrożenia będęcego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi oceniać zagrożenia będęcego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D1-03_K01 Aktywna postawa do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych. | 2,0 | nie wykazuje aktywnej postawy do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych. |
3,0 | w co najmniej 51% wykazuje aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych. | |
3,5 | w co najmniej 61% wykazuje aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych. | |
4,0 | w co najmniej 71% wykazuje aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych. | |
4,5 | w co najmniej 81% wykazuje aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych. | |
5,0 | w co najmniej 91% wykazuje aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakteryzacji nanokompozytów hybrydowych. | |
Nano_1A_D1-03_K02 Ocenianie wpływu nanokompozytów hybrydowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | 2,0 | nie potrafi wcale oceniać wpływu nanokompozytów hybrydowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi oceniać wpływ mnanokompozytów hybrydowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi oceniać wpływ mnanokompozytów hybrydowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi oceniać wpływ mnanokompozytów hybrydowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi oceniać wpływ mnanokompozytów hybrydowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi oceniać wpływ mnanokompozytów hybrydowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | |
Nano_1A_D1-03_K03 Zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanokompozytach hybrydowych społeczenstwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty. | 2,0 | nie potrafi rozpowszechniać wiedzy o nanokompozytach hybrydowych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty. |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanokompozytach hybrydowych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty. | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanokompozytach hybrydowych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty. | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanokompozytach hybrydowych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty. | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanokompozytach hybrydowych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty. | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanokompozytach hybrydowych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty. |
Literatura podstawowa
- Nalwa H.S, Handbook of Organic-Inorganic Hybrid Materials and Nanocomposites, American Scientific Publishers, 2004
- Ajayan P.M, Schadler L.S., Braun P.V, Nanocomposite Science and Technology, Willey-VCH Verlag GmbH & Co.KgaA, 2003
Literatura dodatkowa
- Shmid G, Nanoparticles From Theory to Applications, Willey-VCH GmbH & Co KgaA, 2004