Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Ergonomia i bezpieczeństwo pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia i bezpieczeństwo pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wstęp i podstawowe pojęcia przedmiotu1
T-W-2Ergonomia jako wiedza interdyscyplinarna i element sztuki inżynierskiej1
T-W-3Układ człowiek-obiekt techniczny1
T-W-4Ergonomia korekcyjna i koncepcyjna oraz jako sposób humanizacji techniki1
T-W-5System prawny ochrony pracy w Polsce1
T-W-6Obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników2
T-W-7Służba BHP w zakładach pracy1
T-W-8Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze1
T-W-9Wypadki przy pracy - przyczyny występowania i skutki2
T-W-10Choroby zawodowe1
T-W-11Zagrożenia czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy - zagrożenia mechaniczne, elektryczne, hałasem, wibracjami, polem elektromagnetycznym oraz promieniowaniem widzialnym i optycznym2
T-W-12Zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-4Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A01_W01
zna zasady ergonomii, organizacji pracy i BHP
Nano_1A_W12C-1T-W-12, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A01_U01
dostrzega konsekwaencje wprowadania rozwiązań organizacyjnych na ergonomiczność i bezpieczeństwo stanowiska pracy
Nano_1A_U12C-1T-W-9, T-W-7, T-W-11, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A01_W01
zna zasady ergonomii, organizacji pracy i BHP
2,0nie potrafi zdefiniować podstawowych zasad ergonomii i BHP
3,0potrafi w co najmniej 51% definiować podstawowych zasad ergonomii i BHP
3,5potrafi w co najmniej 61% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,0potrafi w co najmniej 71% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,5potrafi w co najmniej 81% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
5,0potrafi w co najmniej 91% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A01_U01
dostrzega konsekwaencje wprowadania rozwiązań organizacyjnych na ergonomiczność i bezpieczeństwo stanowiska pracy
2,0nie potrafi analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
3,0potrafi w co najmniej 51% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
3,5potrafi w co najmniej 61% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
4,0potrafi w co najmniej 71% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
4,5potrafi w co najmniej 81% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
5,0potrafi w co najmniej 91% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy

Literatura podstawowa

  1. Koradecka D. (red.), Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, t. I i II, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Ryng M, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Poradnik, WNT, Warszawa, 1987
  2. Markowski A. S. i inni, Zapobieganie stratom w przemyśle. Część II. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy, Politechnika Łódzka, Łódź, 1999
  3. Nie dotyczy, Materiały dotyczące przedmiotu publikowane w czasopismach: Atest - Ochrona Pracy, Chemik, Przemysł Chemiczny, Praca - Zdrowie - Bezpieczeństwo, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp i podstawowe pojęcia przedmiotu1
T-W-2Ergonomia jako wiedza interdyscyplinarna i element sztuki inżynierskiej1
T-W-3Układ człowiek-obiekt techniczny1
T-W-4Ergonomia korekcyjna i koncepcyjna oraz jako sposób humanizacji techniki1
T-W-5System prawny ochrony pracy w Polsce1
T-W-6Obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników2
T-W-7Służba BHP w zakładach pracy1
T-W-8Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze1
T-W-9Wypadki przy pracy - przyczyny występowania i skutki2
T-W-10Choroby zawodowe1
T-W-11Zagrożenia czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy - zagrożenia mechaniczne, elektryczne, hałasem, wibracjami, polem elektromagnetycznym oraz promieniowaniem widzialnym i optycznym2
T-W-12Zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_A01_W01zna zasady ergonomii, organizacji pracy i BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych oraz podstaw BHP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy
Treści programoweT-W-12Zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej
T-W-8Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze
T-W-3Układ człowiek-obiekt techniczny
T-W-4Ergonomia korekcyjna i koncepcyjna oraz jako sposób humanizacji techniki
T-W-1Wstęp i podstawowe pojęcia przedmiotu
T-W-2Ergonomia jako wiedza interdyscyplinarna i element sztuki inżynierskiej
T-W-9Wypadki przy pracy - przyczyny występowania i skutki
T-W-10Choroby zawodowe
T-W-6Obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników
T-W-7Służba BHP w zakładach pracy
T-W-5System prawny ochrony pracy w Polsce
T-W-11Zagrożenia czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy - zagrożenia mechaniczne, elektryczne, hałasem, wibracjami, polem elektromagnetycznym oraz promieniowaniem widzialnym i optycznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować podstawowych zasad ergonomii i BHP
3,0potrafi w co najmniej 51% definiować podstawowych zasad ergonomii i BHP
3,5potrafi w co najmniej 61% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,0potrafi w co najmniej 71% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,5potrafi w co najmniej 81% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
5,0potrafi w co najmniej 91% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_A01_U01dostrzega konsekwaencje wprowadania rozwiązań organizacyjnych na ergonomiczność i bezpieczeństwo stanowiska pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U12potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy
Treści programoweT-W-9Wypadki przy pracy - przyczyny występowania i skutki
T-W-7Służba BHP w zakładach pracy
T-W-11Zagrożenia czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy - zagrożenia mechaniczne, elektryczne, hałasem, wibracjami, polem elektromagnetycznym oraz promieniowaniem widzialnym i optycznym
T-W-4Ergonomia korekcyjna i koncepcyjna oraz jako sposób humanizacji techniki
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
3,0potrafi w co najmniej 51% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
3,5potrafi w co najmniej 61% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
4,0potrafi w co najmniej 71% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
4,5potrafi w co najmniej 81% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
5,0potrafi w co najmniej 91% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy