Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Materiały i nanomateriały kosmetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały i nanomateriały kosmetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii ogólnej, chemii organicznej i chemii fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z surowcami używanymi w produkcji kosmetyków do pielęgnacji ciała, zębów, włosów itp. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu praktyczne zapoznanie studenta z preparatyką prostych produktów kosmetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne wykonanie wybranych form kosmetyków tj. kremy, maści w tym z zastosowaniem nanocząstek (np. liposomów)7
T-L-2Ocena organoleptyczna otrzymanych preparatów (określenie wyglądu kosmetyku, barwy, zapachu, wcieralności, typu emulsji, pH)8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2aktywność na zajęciach5
A-L-3przygotowanie teoretyczne do zajęć5
A-L-4opracowywanie sprawozdań z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia laboratoryjne
M-2pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawozdanie
S-2Ocena formująca: przygotowanie teoretyczne do zajęć - wejściówka
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C23_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów materiałów kosmetycznych, rodzajów dodatków oraz substancji pomocniczych, technologii ich formułowania oraz stosowania, a także metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania.
Nano_1A_W04, Nano_1A_W05, Nano_1A_W08, Nano_1A_W09, Nano_1A_W10, Nano_1A_W12, Nano_1A_W13C-1T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C23_U01
Student powinien umieć wykonać preparat kosmetyczny, dokonać wyboru adekwatnej metody otrzymywania, zaproponować sposób stosowania danego preparatu.
Nano_1A_U05, Nano_1A_U01, Nano_1A_U02, Nano_1A_U03, Nano_1A_U08, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U14, Nano_1A_U17C-1T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C23_K01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i lub dystrybucji materiałów kosmetycznych, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu produkcyjnego, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, aplikacji oraz rodzaju kosmetyku na zastosowanie
Nano_1A_K02, Nano_1A_K01, Nano_1A_K03, Nano_1A_K04, Nano_1A_K05, Nano_1A_K06, Nano_1A_K07C-1T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C23_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów materiałów kosmetycznych, rodzajów dodatków oraz substancji pomocniczych, technologii ich formułowania oraz stosowania, a także metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania.
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o preparatach kosmetycznych, metodach ich otrzymywania i stosowania.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy kosmetyków wprowadzane nanododatki/komponenty, technologie formułowania tych materiałów, a także metody ich stosowania.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi zaproponować nowe rozwiązania technologiczne w preparatyce materiałów i nanomateriałów kosmetycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C23_U01
Student powinien umieć wykonać preparat kosmetyczny, dokonać wyboru adekwatnej metody otrzymywania, zaproponować sposób stosowania danego preparatu.
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów kosmetycznych
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów kosmetycznych
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów kosmetycznych
4,0Student posiada umiejętności w zakresie jw.
4,5Student posiada umiejętności w zakresie jw. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny i doboru materiału kosmetycznego do określonego zastosowania
5,0Student posiada umiejętności w zakresie jw. oraz podstawowe umiejętności w zakresie oceny i doboru materiału kosmetycznego do określonego zastosowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C23_K01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i lub dystrybucji materiałów kosmetycznych, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu produkcyjnego, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, aplikacji oraz rodzaju kosmetyku na zastosowanie
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych
3,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych
4,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału kosmetycznego raz techniki aplikacji na użytkownika
4,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału kosmetycznego oraz techniki aplikacji na użytkownika
5,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału kosmetycznego oraz techniki aplikacji na użytkownika, a także technik oceny właściwości kosmetyków

Literatura podstawowa

  1. Marzec Alicja, CHEMIA KOSMETYKÓW surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, Toruń, 2009
  2. Barbara Jaroszewska, Kosmetologia, Atena, Warszawa, 2004
  3. Marie-Claude Martini, Farmakologia i kosmetologia skóry, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne wykonanie wybranych form kosmetyków tj. kremy, maści w tym z zastosowaniem nanocząstek (np. liposomów)7
T-L-2Ocena organoleptyczna otrzymanych preparatów (określenie wyglądu kosmetyku, barwy, zapachu, wcieralności, typu emulsji, pH)8
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2aktywność na zajęciach5
A-L-3przygotowanie teoretyczne do zajęć5
A-L-4opracowywanie sprawozdań z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C23_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów materiałów kosmetycznych, rodzajów dodatków oraz substancji pomocniczych, technologii ich formułowania oraz stosowania, a także metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W05ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami fizyki współczesnej, niezbędnymi do rozumienia podstawowych mechanizmów fizycznych i wykorzystania wiedzy fizycznej w nanotechnologii
Nano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Nano_1A_W09ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju i zastosowaniach fizyki w wybranych zagadnieniach technicznych i technologicznych
Nano_1A_W10ma podstawową wiedzę o cyklu życia materiałów oraz na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów
Nano_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych oraz podstaw BHP
Nano_1A_W13ma wiedzę ogólną potrzebną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z surowcami używanymi w produkcji kosmetyków do pielęgnacji ciała, zębów, włosów itp. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu praktyczne zapoznanie studenta z preparatyką prostych produktów kosmetycznych.
Treści programoweT-L-2Ocena organoleptyczna otrzymanych preparatów (określenie wyglądu kosmetyku, barwy, zapachu, wcieralności, typu emulsji, pH)
T-L-1Praktyczne wykonanie wybranych form kosmetyków tj. kremy, maści w tym z zastosowaniem nanocząstek (np. liposomów)
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
M-2pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdanie
S-2Ocena formująca: przygotowanie teoretyczne do zajęć - wejściówka
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o preparatach kosmetycznych, metodach ich otrzymywania i stosowania.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy kosmetyków wprowadzane nanododatki/komponenty, technologie formułowania tych materiałów, a także metody ich stosowania.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi zaproponować nowe rozwiązania technologiczne w preparatyce materiałów i nanomateriałów kosmetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C23_U01Student powinien umieć wykonać preparat kosmetyczny, dokonać wyboru adekwatnej metody otrzymywania, zaproponować sposób stosowania danego preparatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się, m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Nano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych dla kierunku nanotechnologii dobrze udokumentowane opracowanie zagadnień z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Nano_1A_U17potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką, charakterystyczny dla ukończonej specjalności oraz ocenić jego poprawność przy użyciu właściwych metod, technik i urządzeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z surowcami używanymi w produkcji kosmetyków do pielęgnacji ciała, zębów, włosów itp. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu praktyczne zapoznanie studenta z preparatyką prostych produktów kosmetycznych.
Treści programoweT-L-2Ocena organoleptyczna otrzymanych preparatów (określenie wyglądu kosmetyku, barwy, zapachu, wcieralności, typu emulsji, pH)
T-L-1Praktyczne wykonanie wybranych form kosmetyków tj. kremy, maści w tym z zastosowaniem nanocząstek (np. liposomów)
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
M-2pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdanie
S-2Ocena formująca: przygotowanie teoretyczne do zajęć - wejściówka
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów kosmetycznych
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów kosmetycznych
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów kosmetycznych
4,0Student posiada umiejętności w zakresie jw.
4,5Student posiada umiejętności w zakresie jw. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny i doboru materiału kosmetycznego do określonego zastosowania
5,0Student posiada umiejętności w zakresie jw. oraz podstawowe umiejętności w zakresie oceny i doboru materiału kosmetycznego do określonego zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C23_K01W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i lub dystrybucji materiałów kosmetycznych, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu produkcyjnego, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, aplikacji oraz rodzaju kosmetyku na zastosowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K03potrafi pracować zespołowo; rozumie odpowiedzialność za działania własne i innych osób
Nano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Nano_1A_K05rozumie zasady etyki zawodowej, prawidłowo oceniać wkład członków zespołu do osiąganych wyników jest świadom i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie
Nano_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z surowcami używanymi w produkcji kosmetyków do pielęgnacji ciała, zębów, włosów itp. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu praktyczne zapoznanie studenta z preparatyką prostych produktów kosmetycznych.
Treści programoweT-L-2Ocena organoleptyczna otrzymanych preparatów (określenie wyglądu kosmetyku, barwy, zapachu, wcieralności, typu emulsji, pH)
T-L-1Praktyczne wykonanie wybranych form kosmetyków tj. kremy, maści w tym z zastosowaniem nanocząstek (np. liposomów)
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
M-2pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdanie
S-2Ocena formująca: przygotowanie teoretyczne do zajęć - wejściówka
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych
3,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych
4,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału kosmetycznego raz techniki aplikacji na użytkownika
4,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału kosmetycznego oraz techniki aplikacji na użytkownika
5,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych materiałów kosmetycznych oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału kosmetycznego oraz techniki aplikacji na użytkownika, a także technik oceny właściwości kosmetyków